AbangSyeikh wrote: | ||
Kepada Ariji aku ucapkan salaamaa. Mengatakan hadis sebagai khabar angin adalah suatu kenyataan kau yang sangat tidak bertanggungjawab. Tahukah kau apa itu hadis, kau ni jahil tentang hadis atau pon kau tidor atau ponteng semasa pelajaran hadis. Sebuah berita yang dikatakan hadis samada marfu' atau tidak marfu' ke Nabi s.a.w. mesti ada sanad. Kalau tidak ada sanad, itu bukannya hadis. Secara umumnya sanad adalah mata rantai (chain of narrators) pembawa-pembawa berita yaitu dari pengumpul hadis seperti Al-Bukhari atau Muslim hinggalah ke sahabat yang melaporkan berita dari Nabi s.a.w.. Setiap pembawa berita yang ada dalam sanad itu diketahui namanya dan diketahui sejarah hidupnya. Ahli-ahli hadis hafal nama-nama pembawa-pembawa berita hadis yang berjumlah ribuan orang. Pembawa berita hadis itu dinamakan RAWI. Setiap ahli hadis di tiga kurun pertama Islam, apabila meriwayatkan hadis, biasanya dia akan memberitahu semua nama-nama orang yang menyampaikan hadis kepadanya bermula dari orang ditemuinya hinggalah ke nama sahabat Nabi s.a.w. Oleh itu setiap hadis yang diriwayatkan oleh ahli-ahli hadis mesti mempunyai senarai nama-nama RAWI. Setiap rawi ada sejarah hidupnya yang dihafal oleh ahli hadis. Ada rawi yang sahih dan ada rawi yang dha'if. Rawi yang dha'if kerana sebab antaranya lemah hafalannya. Rawi yang "maudhu'" adalah kerana dia adalah pembohong atau penipu. Walaupun munkin rawi yang dhaif dan rawi yang maudhu' kebetulan tidak berbohong semasa merawikan hadis, ahli-ahli hadis telah sepakat untuk mendhaifkan atau memaudhu'kan hadis yang ada mereka sebagai rawi. Ini adalah satu sikap berhati yang tidak ada dalam sistem pembawaan berita dari agama lain. Mengenai penilaian hadis dan rawi akan ada syarah yang lebih panjang. Ilmu mengenai nama-nama rawi hadis dan perihal mereka dinamakan Ilmu Rijal Hadis. HADIS YANG BERSANAD ADALAH BERITA YANG DIKETAHUI SIAPA PEMBAWA-PEMBAWA BERITANYA DAN DIKETAHUI SEJARAH HIDUP PEMBAWA-PEMBAWA BERITA ITU. Oleh itu hadis-hadis yang bersanad itu sudah pastinya BUKAN khabar angin seperti yang ingin dituduh oleh si Ariji itu. Mengatakan hadis sebagai khabar angin adalah satu tindakan yang sangat jahat yang mana tindakan ini akan merosakkan Islam dan dasar-dasar hukum Islam. Apabila dikatakan hadis sebagai khabar angin maka akan runtuhlah sendi-sendi Islam itu iaitu As-Sunnah atau Al-Hadis. Aku harap semua forumer di sini faham dan berhati-hati dengan Ariji. Apabila hadis di tuduh sebagai khabar angin, maka bagaimana dia nak beramal dengan ayat-ayat Al-Quran yang aku postkan di atas |
Bukankah mereka yg mengatakan Hadis itu fakta tanpa boleh dipersoalkan inilah juga golongan yang meletakkan darjat hadis lebih tinggi drp darjat al-Quran?
Yang meletakkan hukuman zina secara rejam dan bunuh pada topik yang lepas itu siapa kalau bukan dari kalangan pakar Hadis dan ulama sendiri?
Bukankah golongan yang mendahulukan hadis drp al-Quran itu drp golongan pakar hadis sendiri?
Berapa ratus tahun lagikah puak Sunni dan Syiah ingin bergaduh?
Adakah mereka menggunakan al-Quran yang berbeza? atau hadis yang berbeza?
Apakah masing2 tiada pakar hadis?
Apakah di dalam Islam, halal dan haram itu ditentukan oleh pakar hadis? atau Allah?
Bukankah hadis itu terbahagi kepada sahih dan palsu?
Bukankah khabar angin juga terbahagi kepada sahih dan palsu?
Adapun salah faham yang aku maksudkan itu boleh terjadi kepada orang pertama yang meriwayatkan hadis itu sendiri, sebelum hadis tersebut dihafal, dan disebarkan.
Bukankah mereka manusia biasa macam kita?
Yang meletakkan hukuman zina secara rejam dan bunuh pada topik yang lepas itu siapa kalau bukan dari kalangan pakar Hadis dan ulama sendiri?
Bukankah golongan yang mendahulukan hadis drp al-Quran itu drp golongan pakar hadis sendiri?
Berapa ratus tahun lagikah puak Sunni dan Syiah ingin bergaduh?
Adakah mereka menggunakan al-Quran yang berbeza? atau hadis yang berbeza?
Apakah masing2 tiada pakar hadis?
Apakah di dalam Islam, halal dan haram itu ditentukan oleh pakar hadis? atau Allah?
Bukankah hadis itu terbahagi kepada sahih dan palsu?
Bukankah khabar angin juga terbahagi kepada sahih dan palsu?
Adapun salah faham yang aku maksudkan itu boleh terjadi kepada orang pertama yang meriwayatkan hadis itu sendiri, sebelum hadis tersebut dihafal, dan disebarkan.
Bukankah mereka manusia biasa macam kita?
No comments:
Post a Comment