Monday 26 April 2010

Mazhab Sunni dan Pemerintahan Monarki Bhg. II

Coretan kali ini adalah berkenaan coretan yang ditulis oleh Hanief. Sila rujuk http://hanief.blogspot.com/2010/04/pilihanraya-suatu-pertunjukan-sarkas-pm.html

Dalam coretan itu, beliau menggambarkan Perdana Menteri Malaysia pada hari ini memerintah negara bagaikan pemerintahan monarki, atau mungkin lebih tepat jika disebut sebagai diktator, dimana Perdana Menteri lebih berkuasa daripada Polis, Mahkamah, mahupun Raja.

Dan apakah secara kebetulan, agama rasmi Malaysia adalah fahaman Sunni.

Wallahualam.

2 comments:

Anonymous said...

Sememangnya pemerintahan Islam yang paling baik adalah sistem kekhalifahan. Jika ianya berbentuk musyawwareah maka pasti pelbagai hal menjadi sulit dan tidak dpt diselesaikan. Sistem beraja tidak mengapa selagi ia berlandaskan Quran dan Sunnah dalam pemerintahan. Adapun sistem di Malaysia adalah dibolehkan namun sistem ini akhirnya menjadikn seseorg itu sombong dan angkuh ketika memegang jawatan dan mempunyai kuasa keatas orang bawahan. Oleh itu Umat Islam sepatutnya bersatu menegakkan Quran dan Sunnah. Pemerintahan Malaysia yang korup bukanlah kerana ianya bermazhab sunni, malah apa yang perkara sunnah yang mereka buat???? mereka hanya 'bernama' islam yg ikut sunnah tapi orang bodoh pun boleh tahu mereka tidak mengikut Quran pun! Namun mereka adalah muslim dan rakyat taat serta mereka juga tidak menzalimi rakyat.
Pemerintah selagi tidak menzalimi rakyat dan tidak melanggar hukum syarak maka kita wajib patuh. Adapun kelemahan sistem beraja memang banyak tetapi sistem ini seperti sukar untuk dibuang kerana ia telah beratus tahun sebati dgn rakyat disini khususnya kaum melayu yg adanya lebih mengangkat bangsa dari agama. maka ini perlu diperbetulkan. tetapi bukannya dgn cara saling menyesatkan tetapi dgn ilmu dan kebijaksanaan.
Sistem yg lemah ini diharap dpt dihapus dan dinaikkan sistem khalifah semula seperti yg telah ada didlm hadith sahih bahwa sistem khalifah akan kembali! InsyAllah!
Moga2 Allah s.w.t menolong dan merahmati orang yang mencintai-Nya dan Rasul-Nya. Amiin..

Anonymous said...

celake punye syiah kaper!!!!!!!!!!!
sekilas ikan di lautan..sudah ku tau jantan betinenye...