Monday 12 April 2010

Nabi Ibrahim, Amalan Berkhatan dan Kalendar Hijrah

Apabila sebut saja amalan berkhatan, maka bersuaralah para penganut Sunni bahawa mereka melakukannya kerana ingin mengikut jejak Nabi Ibrahim.

Kenapa mereka tidak pula menggunakan kalendar Nabi Ibrahim? Apakah Nabi Ibrahim menggunakan kalendar Hijrah?

Sebagaimana penganut Sunni meng'anaktiri'kan ayat-ayat tertentu dalam al-Quran kerana semata-mata ingin mempertahankan ajaran nenek-moyang mereka, mungkin kali ini mereka juga bersedia untuk meng'anaktiri'kan Surah Yunus ayat 5 pula.

Wallahualam.

1 comment:

Anonymous said...

Siarkanlah hujah ku Ariji!
jangan jadi takut kalau kau dipihak Allah s.w.t dan Rasul-Nya maka siarkan hujah ku. jangan jadi bacul takut diadili pembaca tentang banyaknya hujah kau yang menganak tirikan banyak ayat Quran! MasyAllah.
kau berada dipihak yang lemah dan tidak berilmu! dan Allah jualah yang Maha Mengetahui.
Siarkan hujah ku! kalau kau tidak mahu membalasnya, berilah alasanmu tidak mengapa. Asalkan kau siarkan sahaja! Kau telah menggunakan hadith palsu dan bermacam-macam lagi yang telah aku jelaskn. Siarkanlah hujahku jika kau orang yang benar usah takut keadilan dan kebenaran berada bersama mereka yang berpesan dengan Hak dan Kesabaran!
-Muhd Abdillah-

And say: "Truth has (now) arrived, and Falsehood perished: for Falsehood is (by its nature) bound to perish."Al-Israa:81