Thursday 29 April 2010

Catur

Percaya atau tidak, saya pernah aktif bermain catur suatu ketika dahulu. Kadang-kadang, mengimbas kembali waktu yang lepas dapat memberi sedikit sebanyak color untuk hari ini.

Semuanya bermula gara-gara kerana saya tidak berpuas hati kerana asyik kalah bermain catur dengan komputer. Pelbagai permainan komputer telah saya main dan menang, tetapi permainan catur ini lain semacam. Ya, suatu ketika dahulu, saya boleh dikatakan kaki permainan komputer.

Daripada sikap tidak mahu mengaku kalah itu, telah mewujudkan minat saya terhadap permainan ini, sehingga membawa saya kepada tournament. Daripada pengalaman itu, saya mendapati bahawa peningkatan skill dalam permainan ini bersifat marginal berkurangan. Untuk meningkatkan rating dari 1500 kepada 2000 jauh lebih mudah daripada meningkatkan rating daripada 2100 ke 2150.

Bahkan ia bukan sekadar menguji skill percaturan semata-mata, malah melibatkan emosi, psikologi, stamina otak dan sebagainya. Sehingga hari ini, walaupun saya currently inactived dalam bidang ini, minat itu masih ada, dan ia masih tersenarai daripada senarai hobi saya.

Mungkin permainan ini sesuai untuk mereka yang suka berfikir.

Wallahualam.

1 comment:

Ammar said...

hai kawan kolej