Saturday 24 April 2010

Mahathir

Bukan semua perkara yang saya bersetuju dengan beliau. Ini perkara biasa. Namun apabila melihat kepada ucapannya di suatu majlis, ada sesuatu yang menarik. Sila rujuk http://drmaza.com/home/?p=1107

Sebagai salah seorang pemimpin dunia, beliau semestinya dapat menghidu ada something wrong dengan umat Islam pada hari ini. Persengketaan antara puak Sunni dan Syiah masih berlanjutan sehingga ke hari ini. Manakala, puak Kafir pula 'sibuk' dengan pembangunan ekonomi dan teknologi.

Mereka yang lebih mementingkan mazhab dan ajaran nenek-moyang, berbanding al-Quran, mungkin merekalah antara yang terlibat dengan pengeboman masjid dan sebagainya.

Arab Saudi, sebuah negara yang menjadi lambang fahaman Sunni, tetapi bersistemkan pemerintahan monarki jua. Padahal secara terang-terangan al-Quran menceritakan kisah kezaliman Firaun, iaitu Raja yang dilantik oleh makhluk. Ini berbeza dengan Talut, kerana Talut dilantik oleh Allah.

Dan hakikatnya, pemerintahan monarki ini bertentangan dengan Syura. Tetapi itulah yang 'dipegang' oleh Arab Saudi pada hari ini, walaupun mereka dengan 'berteriak' melaungkan nama Islam dan Sunnah.

Wallahualam.

1 comment:

Anonymous said...

woi kaper..kalau stakat kau post cmni sbb nk jatuhkan raje2 melayu,,,berhentila menulis..kami kenal siapa anda yang sebenarnye...tuih!!