Sunday 7 March 2010

Konsep Produk

Suatu produk adalah apa sahaja, diingini atau tidak, yang seseorang atau organisasi terima dalam satu pertukaran. Gol asas bagi pembuatan keputusan pembelian adalah untuk menerima faedah ketara dan tak ketara yang berkaitan dengan suatu produk. Aspek ketara termasuklag mempakej, gaya, warna, saiz, dan sifat. Kualiti tak ketara termasuklah perkhidmatan, imej peruncit, reputasi pekilang, dan status sosial yang berkaitan dengan produk. Penawaran produk organisasi adalah elemen penting dalam mana-mana campuran pemasaran.

Produk pengguna diklasifikasikan kepada empat kategori: produk mudah, produk beli-belah, produk khusus, dan produk tak-dicari. Produk mudah adalah secara relatifnya murah dan memerlukan usaha beli-belah yang terhad. Produk beli-belah adalah bagi dua jenis: homogen dan heterogen. Kerana persamaan bagi produk homogen, mereka dibezakan secara utama dengan harga dan sifat. Sebaliknya, produk heterogen memujuk pelanggan kerana ciri-ciri mereka yang jelas berbeza. Produk khusus memiliki faedah unik yang diingini dengan tinggi bagi pelanggan tertentu. Akhir sekali, produk tak-dicari adalah samada produk baru atau proudk yang memerlukan penjualan aggresif kerana mereka secara amnya dihidari atau terlepas perhatian oleh pelanggan.

Item produk adalah versi spesifik bagi produk yang boleh direkabentuk sebagai satu penawaran ketara antara produk organisasi. Garis produk adalah sekumpulan bagi campuran produk terdekat yang ditawarkan oleh suatu organisasi. Campuran produk organisasi termasuk semua produk yang ia jual. Kelebaran campuran produk merujuk kepada jumlah garis produk suatu organisasi tawarkan. Kedalaman garis produk adalah jumlah item produk dalam garis produk. Firma mengubah produk yang wujud dengan menukar kualiti, ciri fungsian, atau gaya mereka. Pengembangan garis produk wujud apabila firma menambah produk baru untuk mewujudkan garis produk.

Jenama adalah nama, istilah, atau simbol yang mengenalpasti dan membezakan produk firma. Jenama yang diwujudkan menggalakkan kesetian pelanggan dan membantu produk baru berjaya. Strategi penjenamaan memerlukan pembuatan keputusan tentang jenama individu, famili, pengilang, dan peribadi.

Mempakej mempunyai empat fungsi: mengandungi dan melindungi produkl mempromosikan produk; memudahkan penyimpanan, penggunaan, dan kemudahan produk; dan memudahkan mengitar semula dan mengurangkan kerosakan persekitaran. Sebagai alat untuk promosi, mempakej mengenalpasti jenama dan sifatnya. Ia juga menyediakan fungsi kritikal bagi membezakan suatu produk dari menyaingi produk dan menghubungkannya dengan produk yang berkaitan dari pengilang yang sama. Label adalah bahagian integral bagi suatu produk, dengan fungsi memujuk dan bermaklumat. Pada dasarnya, pakej adalah peluang terakhir pemasar untuk mempengaruhi pembeli sebelum mereka membuat pembuatan keputusan pembelian.

Di samping cetak rompak jenama, pemasar antarabangsa mesti tujukan pelbagai perhatian berhubung dengan menjenama dan mempakej, termasuklah memilih polisi jenama-nama, menterjemah label dan memenuhi keperluan melabel negara-hos, membuat pakej bersesuaian secara astetik dengan budaya negara-hos, dan menawarkan saiz bagi pakej yang lebih disukai dalam negara hos.

Waranti produk adalah alat yang penting kerana mereka menawarkan pelanggan pelindungan dan membantu mereka mengukur kualiti produk.

Wallahualam.

1 comment:

mademoiselle liana said...

tq..at least entry ni tlg sya utk wt rujukan