Thursday 11 March 2010

Al-Quran dan Kahwin Paksa




jeragang wrote:


Ariji wrote:


Perkataan Koranic yg aku tulis itu merujuk kepada sikap pro-al-Quran, dimana sedia menolak apa jua fahaman yg bertentangan dgn al-Quran.

Dan hakikatnya, sifat Koranic ini juga berlaku dikalangan penganut Sunni (sunnah waljamaah).

Sbg cth, dhulu mereka memaksa anak perempuan bernikah, ini tidak Koranic. Ini ajaran Imam Shafie.

Skrg mereka berkata 'tiada paksaan dlm perkahwinan', ini lebih Koranic.

Persoalannya berapa ratus tahunkah utk mereka menjadi Koranic?

Tentang isu 'anti hadis' tersebut tak ubah hanya gelaran semata2. Aku hanya cuba utk mengikut ajaran al-Quran.

Wallahualam. Wink

Pro-Qur’an….? Inilah pertama kali aku dengar istilah ini dlm agama Islam…. Kalau dlm kalangan orang yg tak ada agama, aku tak tahu lah….

Okey, kau nak ikut Qur’an 100%...? Kitab al-Qur’an mengandungi 30 juzuk, dan 114 Surah, right…? Aku ada tiga soalan mudah…

Soalan 1… Dalam Ayat berapa dan Surah mana dlm Qur’an yg menceritakan ‘tiada paksaan dlm perkahwinan’…? Ini cuma soalan tingkatan 2.


sila rujuk surah an nur ayat 33.



jeragang wrote:

Soalan 2…. Al-Qur’an telah menggariskan bahawa manusia diharamkan memakan bangkai, iaitu binatang yg mati bukan kerana disembelih…. Mcm mana kau makan ikan…? Adakah kau sembelih dulu ikan tu sebelum ia mati…? Mcm mana dgn ikan yg telah mati yg dijual di pasar, bukankah itu juga bangkai…? Apakah semua orang yg makan ikan dan belalang dikira termasuk dlm golongan yg bertentangan dgn Qur’an…? Ini cuma soalan SRP.


simple shj saudara jeragang. jika Allah haramkannya, maka haramlah.

Jika Allah haruskannya, maka haruslah.

yg menghalalkan ikan bukannya Imam tertentu, dan bukannya dari Kitab tertentu selain Kitabullah, sila rujuk al Maidah ayat 96 yg menerangkan keharusan makan ikan.



jeragang wrote:

Soalan 3… kau solat 5 waktu…? Subuh 2 rakaat, Zohor, Asar dan Isyak 4 rakaat, maghrib 3 rakaat…? Boleh berikan Ayat berapa dan Surah mana dlm al-Qur’an yg mendetailkan tentang waktu2 dan bilangan rakaat Solat fardu….. ini soalan tingkatan 4.


Al-Quran menerangkan hukum agama secara terperinci ttg Solat. Ini yang saya faham daripada al-Quran.



jeragang wrote:

Sila jawab soalan, jgn melencong dgn merapu istilah yg bukan2, dan soalan ini tidak ada kena mengena dgn Imam Syafie rahimahullah atau apa2 mazhab…..


Merapu ikan kerapu?

Wallahualam. Embarassed

No comments: