Thursday 11 March 2010

Rukun Iman dan Kitab Al-Bukhari


jeragang wrote:
Ariji wrote:
spanarhidup wrote:
maaf off topik... Very Happy

pok de nok mencelah sikit .....sudah lama lah jugok pok de perhatikan tulisan ariji ni dan menimbulkan kemusykilan dlm batu kepala pok de ni...cuma sekadar bertanya saja ..kalu nok jawab atau hurai pok de dok pandai..

soalannya apa betul ariji tidak percaya akan hadith...titik (pinjam kata tok J).


masa sy skolah rendah dulu sy bljr rukun iman. ada 6 semuanya.

tp xjumpa pun 'beriman pada Kitab al-Bukhari'

Wallahualam Cool


habis tu... kau beriman dgn Kasim Ahmad....?

Ariji, inilah masalah utama kau... orang tanya lain, kau konar kot lain.... tak pasal2 nama Bukhari pulak yg timbul.... tadi nama imam Syafie lah... mazhab lah....!

Soalannya, apa betul kau tak percaya Hadis... jawab je lah, ya atau tidak.... jgn lah pusing kot lain....

Soalan tambahan aku ni agak kasar.... Ariji, kau agama apa sebenarnya...? cara kau menulis, tidak langsung menggambarkan yg kau seorang Muslim.....


Kassim Ahmad aku baru saja 'mengenali' namanya akhir tahun 2009. tu pun slps abangsheikh berkali2 mengaitkan dia dgn aku. aku pn try la google.

Apabila aku menyebut hadis, aku merujuk kpd tulisan Kitab2 tertentu. bukannya merujuk kpd pertuturan Nabi atau 'kisah benar' Nabi.

Tidak perlulah aku merujuk 'lebih jauh', ini kerana aku mahu berlepas diri drp wabak salah faham/fitnah yg terdapat dlm Kitab tersebut.

Muslim dari perspektif Islam bermaksud 'submission to the Creator', bukannya 'submission to the Creation'.

Wallahualam. Embarassed

No comments: