Monday 17 May 2010

Waalaikumussalam Muhd Abdillah Bhg. V

(Saya mempelawa kamu untuk berdialog secara terbuka di institusi yang saya sedang menuntut. Saya boleh siapkan proposal dan kita akan berdialog secara terbuka di satu majlis. Berani?


Mungkin kamu adalah salah seorang pelajar di institusi itu. Tonjolkan dirimu.)


(Sila mempertimbangkan pelawaan berdialog secara terbuka tadi. Jika kamu rasa bahawa aku ini perlu 'dihapuskan', bukankah ini peluang keemasan? Kamu juga boleh menjemput mana-mana ulama. Jika ulama itu perlukan bayaran, saya boleh cuba memohon peruntukan.)


*Ariji, aku tgk kau ini bukannya alim dalam ilmu agama. Aku tidak mahu berdialog secara terbuka dgn kau kerana:
1. Kau tidak arif dan alim mengenai hal agama Islam. tlng jgn nk berlagak hendak berdialog dgn ulama pula. renungkan dulu dialog kita ini. sedarkan dulu ilmu kau ini tidak keluar 'kampung' lagi pun. jadi lawak je kau nk pggil ulama. watpe? nk mengajar?
sedar skit ok. lawak betol la kau ni. jgn jadi lurus sgt. tajam la skit akal 2.
2.Kau 'menyesatkan' fahaman sunnah yg berlandaskan Quran. ini menunjukkan betapa lemahnya ilmu Quran mu.
3.Kau xpandai bahasa Arab pun.
asas2 bahasa inipun kau terlalu tonggang langgang. terlalu lemah.
kau tidak layak utk berbicara pasal hal agama dgn ilmu sebegini tapi kau lanyak je atas tiket 'hak bersuara'. Ini adalah sikap yg aku benci.
4.Kau berhujah tanpa dalil dan tanpa bukti yg kuat dan kukuh. 'menghukum' sahabat Nabi s.aw dan org Alim dgn maksud fitnah walhal kau langsung tidak ada idea bagaimana kisah2 mereka. Ini amat keji!
5.kau memahami islam dgn menggunakan akal sendiri tanpa ilmu yang benar dan tanpa berlandaskan Quran dan akal yg sihat.
6.hujahku kau tidak jawab! hampir kesemuanya kau tidak jawab!
7.kau tidak menjawab soalan2 ku.
8.kau sering berdalih mengenai fahaman mu. Sedangkan aku tidak mahu suka memandai2 buat andaian mengenai fahaman kau yg agak lucu itu.Aku telah jelas dgn akidah ku walau kau tdk mengenali ku.
9.Aku masih belajar dan kesuntukan masa.
10.Aku mempunyai pekerjaan.
11.ada tanggungan.

Adalah sesuatu yang dijangka jika si buta tidak nampak, dan si pekak tidak mendengar. Aku menggunakan dalil daripada al-Quran. Mungkin bagi kamu, al-Quran itu tidak berguna tanpa tafsir daripada nenek moyang, seolah-olah nenek moyang yang menggubah agama untuk mu.

Aku lebih muda daripada kau dan masih belajar sambil bekerja membuatkan aku sibuk dan sukar mencari peluang kosong lebih2 lg pd waktu siang.
kesimpulannya adalah ia amat membuang masa untuk berdialog dgn kau kerana kau sememangnya tidak layak untuk membuat sesi dialog ini. Jika mahu aku berjumpa dan berdialog dgn kau, Boleh saja! Tapi dgn syarat!
kau mesti jawab semua hujah dan persoalan ku didalam blog mu ini dan kau menyiarkan dialog kita disini dahulu.
Buat 2 perkara ini dahulu baru kita berjumpa! jika tidak lebih baik kau tuntut ilmu dulu dan cuba tingkatkan kefahaman islam daripada ilmu asas islam dahulu. kau patutnya bersedia menghormati disiplin para penuntut ilmu bukan berlagak tidak berilmu.
Aku pun menjawab dgn hujah adalah kerana sudah lama aku tgk kau sesat tapi berlagak(pada mulanya aku tidak kisah). jadi aku nak tegur kau skit. aku xserius pun utk jmp kau . bukan aku mahu menyakiti hati kau ariji, tapi kau sendiri boleh baca blog kau, xpun kau suruhla sesape kwn2 kau bace hujah kita, tgk diorg ckp pe. Kau sendiri kene hentam. jawab dulu k. jangan sombong. Daripada membuang masa ku dan Ulama lebik baik kau baca dulu kitab2 ilmu. Boleh? Aku xtakut pada kau. ilmu ini sikit sangat pada kau. Maaf jika terkasar bahasa. Tapi inilah yang dapat dilihat disini. kalau kau tidak setuju, jawab semua dulu. lagipun hal2 disini dibangkitkan kau. aku hanya tetamu saja. kau yang bangkitkan jadi jawabla!

Jika tafsir nenek moyang menyamakan antara 'Kitab Allah' dengan 'Allah', sesungguhnya aku berlepas diri dari fitnah ini. Ini kesesatan yang nyata. Pelbagai taktik mereka gunakan untuk menegakkan fahaman nenek moyang yang telah disuntik dengan pengaruh agama Yahudi.

(Untuk mengekalkan 'Sunnah' kepercayaan kamu itu, maka kenapa kamu tidak kahwin saja dengan gadis 'bawah umur'? Dan bakal mertua mu boleh gunakan konsep 'wali mujbir', yang menghalalkan amalan nikah paksa. Malah kamu boleh mengumpul sehingga empat gadis 'bawah umur' dengan cara ini.)


*Minat ku utk berdialog dgn kau menjadi semakin berkurangan dengan kenyataan kau ini. 
Apa kau terlalu jahil krn Nabi Muhammad s.a.w pun kau tidak kenal??! kau sering 'sesatkan' golongan Sunnah tapi ini lah sebenarnya masalah kau. JAHIL!
Sudahkah kau memberi peluang pada ibu bapa kau mengenai perbincangan ini??
Sunnah Nabi terbahagi dlm kategori juga!
Aduh kau ini langsung tiada ilmu ke mengenai hal ini? xlayak benar kau ini utk mengkritik Islam!.


Perkara-perkara yang dikhususkan hanya untuk Baginda Rasulullah s.a.w digelar dengan berbagai gelaran di kalangan para cendekiawan Islam kita , seperti : 
1 - “ Khususiyat ar-Rasul s.a.w “
2 - “ Khosois ar-Rasul s.a.w
3 - “ Sunnah Khossah “
4 – “ Khisol an-Nabi s.a.w “
5.dan lain2.


antaranya ialah:
1.Nabi boleh kahwin lebih dr 4.
2.Tidak berganjak dan menyerah diri kepada musuh-musuh Islam sekalipun jumlah mereka sangat besar .
3.Solat Malam ( Qiyammullail 
4.Dilarang Baginda Rasulullah s.a.w menerima zakat dan sedekah kecuali ianya hadiah.
5.meringankan azab seksa kubur dgn izin Allah mggunkn pelepah tamar.
6.berpuasa hingga malam.
7.banyak lagi!

Berpuasa hingga malam? Namun puak Sunni tidak berpuasa hingga malam iaitu Isyak, tetapi berpuasa sehingga Maghrib sahaja. Mereka melanggar 'Sunnah Nabi'?

(Sila pertimbangkan pelawaan saya untuk kita berdialog secara terbuka. Atau kamu tidak cukup berani?)


*Telah aku pertimbangkan dgn sewajarnya. sekarang kau pertimbangkanlah untuk delete segala fitnah mu sebelum ini terhadap segala perkara yg hak! atau jawab semua itu dan semoga Allah s.w.t merahmati hambanya yang menegakkan kebenaran! Amiin!

Allah jua yang menghakimi di Hari Pengadilan, bukan nenek moyang.

(Siapa yang beremosi tinggi di sini? Dengan menggelarkan aku sebagai jahil, bodoh, murtad dan sebagainya?)


*Aku tidak pernah menggelar kau bodoh dan murtad. Kau nie emosi lebih nie.kejahilan kau mmg ternyata! jawablah hujahku kalau kau tidak jahil! jgn mudah sesatkan je jawab xpandai pulak. jahil la 2. Kau pilih isu ini utk dijawab? mana ilmu kau yg hebat itu? hujahkan! atau kau tiada ilmu mahupun pendirian??

Kamu sendiri menolak riwayat hadis. Contohnya seperti riwayat hadis berkenaan kambing yang memansuhkan ayat al-Quran tertentu.

(Untuk mengekalkan 'Sunnah' kepercayaan kamu itu, maka kenapa kamu tidak kahwin saja dengan gadis 'bawah umur'? Dan bakal mertua mu boleh gunakan konsep 'wali mujbir', yang menghalalkan amalan nikah paksa. Malah kamu boleh mengumpul sehingga empat gadis 'bawah umur' dengan cara ini.)


Aduhai,Timba ilmu dulu ya Ariji.
Imam mazhab keempat2 pernah berkata "jika sahihnya sesuatu Hadith itu, maka itulah mazhabku". 
Malah mereka pernah mengungkap "jika sesiapa yg menerima pendapat kami, dia perlu tahu hujah dan dalil kami". 
Jadi pengikut mazhab yg bertaqlidlah yg membuat kesalahan. bukan fiqh yg mnjadi pendapat Imam2 Mazhab dikala mereka hidup. Matlamat Imam2 Mazhab adalah menjadi Quran dan Sunnah sebagai destinasi utama dan teraju Agama!

Aku tidak berminat dengan Imam-imammu itu. Sesungguhnya mereka bukan Imamku.

(Al-Quran diterangkan oleh Allah. Sila rujuk Surah al-Qiamah ayat 18 hingga 19. Mari kita lihat tafsir yang dibawa oleh laman web Universiti Islam Antarabangsa.)


(Kenapa kamu tidak mahu menggunakan tafsir al-Quran yang bersifat neutral? Tetapi kamu menggunakan tafsir yang mengikut acuan mazhab mu jua?)


*Haih Ariji2......
Perkara ini terlampau asas utk aku perbetulkan kau.
sila lah belajar dulu apa itu Terjemahan dan apa itu 'Tafsir Al-Quran' 
susahla perkara ini pun kau tidak tahu tapi sibuk nak berdialog. ada hati nk pggil Ulama pulak. Adoi. kalau aku ni kurang sabar dah bermacam perkataan dasyat2 aku sebut pada kau. sepatutnya kau cubalah jawab serba sedikit dgn betul sekurang-kurangnya. sebab inilah aku geli hati dgn sikap kau Ariji. Dasyat betul. Belajar dulu. Fahaman kau amat lemah dan rosak.
Moga Allah s.w.t yg Maha Pemurah akan merahmati pada mereka yg taat pada-Nya. Sesiapa yg Allah berkehendakkan hidayah padanya maka benarlah dia, jika Allah tdk membimbing seseorang itu, maka tiada siapa mampu membimbingnya. Assalamualaikum Warrahmatullah hiwabarrakatuh.


-Muhd Abdillah-

Aku tidak berminat dengan tafsir yang berunsur fitnah. Menyamakan 'Kitab Allah' dengan 'Allah'.

Kamu mengatakan aku jahil dalam bahasa Arab. Lihat saja ucapan salam mu itu. Sepatutnya tiada sabdu pada kedua-dua huruf Ra itu.

Waalaikumussalam warahmatullaahi wabarakaatuh.

Wallahualam.

2 comments:

Anonymous said...

Nenek moyang tidak ada kene mengena disini kau asyik nak sebut2 perkara ini. apa fahaman nenek moyang itu ariji? jawablah Hadith sahih yg aku beri dulu jgn nk asyik sebut itu ini semua fahaman nenek moyang aja. Aku sudah bawa hadith Nabi s.a.w. xnk terima? okey,beri dulu hujah kau dan dalilnya. susahla kalau aku perlu minta - minta kau jawab tapi kau xjwab plak. asyik katakan ini fahamn nenek myg aja. xbersyuralah ini. semua org tahu tafsir2 yg masyhur yg diterima ulama dan para fuqaha yg alim dan soleh. xsiapa pun hanya pakai satu tafsir sahaja. dan kalau kau berangan nak tafsir Quran lebih pendamkan dulu. Belajar dulu B.Arab. jangan nk megah. Tafsir dan terjemahan pun kau konfius. bahye nie.

Aku xde pernah 'perlu hapuskan' kau ariji. jgn nk fitnah2 asyik berdalih. kau sudah terlampau salah aku pula kau tuduh itu ini ya. Drpd buang masa berdialog dgn kau lebih baik aku mencari ilmu dari bermegah2 xtentu hala. 'mensesatkan' secara jahil fahaman Sunnah yg mulia walhal diri sendiri xberilmu tapi taksub dgn akal sendiri. salah nie. x ikut acuan Quran langsung.

celah mane pula aku mentamakn tafsir nnk myg dgn kitab Allah??? ini la kerja kau kan. asyik nk menuduh aje. pilih isu yg nk membangkitkan kemarahan aja. selesaikan dgn cara tuduh dan fitnah2 aja. isu2 utama yg major yg sepatutnya dibinacngkan kita kau langsung xpeduli. xjwb ape tapi sibuk nk mengejek2 aku. mcmn nie ke kau nk buat kalo berdialog nnt? kau print la hujah kita suruh je sesapr bace. tnye pendapat diorg. print komen2 aku semua skali bg ramai2 kt universiti 2 baca. bdk universiti pasti cerdik2. tnye pndapat mereka. jgn gah dgn ilmu sendiri je nk anggap sume org bodo bahlul. ikut nnk myg la kate kau.
hujah xda fitnah suka ya. haih.........

tlng jangan jadi bodoh atau sila baca SAMBIL FAHAM wahai Ariji. da aku hujah Sunnah yg TIDAK DIIKUT ,ANTARANYA BERPUASA HINGGA MLM!
apasal kau tanye dgn mengejek "puak sunni xpuasa smpai mlm tp smpai maghrib, xikut sunnah la diorg 2" ..
Adui hai. bodoh ke apa? dah terang aku ckp itu sunnah yg hanya untk Nabi s.a.w.
Kau buat apa ini Ariji??????? betul ke apa fahaman macam ini????? ini emosi lebih dari akal ni!
kau sudah tidak mahu berpuasa kaa???? macam mana cara berpuasa cara Quran berdasarkan kehebatan akal kau itu ariji??? terangkan! ini soal agama. jika kau ada cara yg lain maka kau pasti igt ini lah yg seperti Allah mahu dari hambanya. jadi kongsikan dgn aku! huhu...tapi pastinya kau tidak akan menjawab soalan ini tapi jgn ejek aku pula ya. sudah aku beri katakan jwb dulu. ok?

Anonymous said...

riwayat kambing makan itu kan sudah pelik dan xmasuk akal itu. kau tahu tak bagaimana cara Quran dibukukan? sudah baca blom? Quran dihafal olh ramai sahabat Nabi s.a.w! mana ada Quran yg hanya ditulis ats satu kertas sahaja. Isu ini adalah amat biasa. sdgkan berjuta lg fitnah diorg. ini sume xmasuk akal. sdgkan riwayat itu tiada percakapan Nabi s.a.w. dan hal itu mmg tidak pernah terjadi. Al-Quran dijaga baik la ariji. kafir kalau xpercaya ni. surah Al-hijr :9 rujuk ayat itu ok.
isu ini hanya fitnah yahudi dan kristian. fitnah ini tidak pernah menjadi isu utama pun krn org2 yg kurg pengetahuan dlm islam pun tahu hal ini dusta 100%! nampaknya ariji. kau suka menyuntik fitnah yahudi msuk dlm islam ya. isu ini xperlu dibangkitkn olh seorg muslim kemudian 'mempromosi' knnya. ini akan dilaknat.
Wallahu'Alam.

aku tidak penah pulak suruh kau 'meminati' imam2 itu. tapi jgnlah sombong fitnah mereka. mereka org soleh yg terseksa ketika bernafas. mereka ditomah,difitnah,disiksa,dibuang ketika mrk mengajar ilmu Allah. hampir kesemua imam2 ini mati dlm keadaan yg mereka dihina dan dikafirkan. Allah s.w.t Maha Pemurah dan Maha Agung! merahmati mereka dgn mengangkat ilmu2 mereka dgn peninggalan kitab2 mereka menjadi pembimbing dlm pelbagai permasalahan kaum muslimin. mereka tidak hidup sbagai raja dan 'merosakkan' muka bumi seperti yg kau fitnah itu. mereka tidak punyai harta yg hebat. mereka tidak punyai istana atau kepelbagaian harta benda yg boleh diletak dimuzium!
mereka meninggalkn ilmu yg berlandaskan iman dan taqwa!
membuktikan bagi mereka yg beriman pada hari ini jika mereka sabar dan terus menegakkan hak yg benar walau rintangan nya amat berat dan sakit, Allah s.w.t akan mengangkat martabat mereka setalah bertemu dgn-Nya.
sebelum kau memfitnah imam2 ku yg soleh. Al-Bukhari,Muslim,AsSyafie,Hanafi,Maliki,Hanbali, Ahmad,dll. lebih baik kau sediakan hujah dan dalil yg kuat sekuat gunung dan bukit. bukkanya asyik memfitnah sebanyak lautan!

Tdk pernah pula aku suruh kau beli mana2 tafsir. sebaliknya kau perlu kenal dulu apa itu tafsir. dan jika kau menganggap Tafsir2 sprt Ibn Kathir dllnya itu sbgai kitab berunsur 'fitnah'. maka moga kau menjumpai Jalan yg benar. smoga kau sedar akan disiplin penuntut ilmu dan bertindak bersama yg Hak.
Terima kasih kerana membetulkan kesalahan salam aku itu. Moga jadi manfaat.
apa yg kau perlu perbetulkan disini Ariji lebih byak dan lebih major. Sila belajar Bahasa Arab dulu seblum mengajar org lain dan bahasa ini tidak mudah dikuasai walaupun dlm masa beberapa tahun! sdgkan org Arab sendiri sukar memahami Quran jika tidak teliti dlm Bahasa Arab tinggi. Apatah lagi org melayu.
Assalamualaikum.
-Muhd Abdillah-