Wednesday 19 May 2010

Waalaikumussalam Muhd Abdillah Bhg. VI

Nenek moyang tidak ada kene mengena disini kau asyik nak sebut2 perkara ini. apa fahaman nenek moyang itu ariji? jawablah Hadith sahih yg aku beri dulu jgn nk asyik sebut itu ini semua fahaman nenek moyang aja. Aku sudah bawa hadith Nabi s.a.w. xnk terima? okey,beri dulu hujah kau dan dalilnya. susahla kalau aku perlu minta - minta kau jawab tapi kau xjwab plak. asyik katakan ini fahamn nenek myg aja. xbersyuralah ini. semua org tahu tafsir2 yg masyhur yg diterima ulama dan para fuqaha yg alim dan soleh. xsiapa pun hanya pakai satu tafsir sahaja. dan kalau kau berangan nak tafsir Quran lebih pendamkan dulu. Belajar dulu B.Arab. jangan nk megah. Tafsir dan terjemahan pun kau konfius. bahye nie.

Sesiapa sahaja yang telah meninggal ratusan tahun lalu, maka mereka adalah nenek moyang.

Mana-mana riwayat hadis yang bercanggah dengan al-Quran adalah hadis dhoif.

Aku xde pernah 'perlu hapuskan' kau ariji. jgn nk fitnah2 asyik berdalih. kau sudah terlampau salah aku pula kau tuduh itu ini ya. Drpd buang masa berdialog dgn kau lebih baik aku mencari ilmu dari bermegah2 xtentu hala. 'mensesatkan' secara jahil fahaman Sunnah yg mulia walhal diri sendiri xberilmu tapi taksub dgn akal sendiri. salah nie. x ikut acuan Quran langsung. 

Hidayah ditentukan olehNya.

celah mane pula aku mentamakn tafsir nnk myg dgn kitab Allah??? ini la kerja kau kan. asyik nk menuduh aje. pilih isu yg nk membangkitkan kemarahan aja. selesaikan dgn cara tuduh dan fitnah2 aja. isu2 utama yg major yg sepatutnya dibinacngkan kita kau langsung xpeduli. xjwb ape tapi sibuk nk mengejek2 aku. mcmn nie ke kau nk buat kalo berdialog nnt? kau print la hujah kita suruh je sesapr bace. tnye pendapat diorg. print komen2 aku semua skali bg ramai2 kt universiti 2 baca. bdk universiti pasti cerdik2. tnye pndapat mereka. jgn gah dgn ilmu sendiri je nk anggap sume org bodo bahlul. ikut nnk myg la kate kau.
hujah xda fitnah suka ya. haih.........

Membebel?

tlng jangan jadi bodoh atau sila baca SAMBIL FAHAM wahai Ariji. da aku hujah Sunnah yg TIDAK DIIKUT ,ANTARANYA BERPUASA HINGGA MLM!
apasal kau tanye dgn mengejek "puak sunni xpuasa smpai mlm tp smpai maghrib, xikut sunnah la diorg 2" ..
Adui hai. bodoh ke apa? dah terang aku ckp itu sunnah yg hanya untk Nabi s.a.w.
Kau buat apa ini Ariji??????? betul ke apa fahaman macam ini????? ini emosi lebih dari akal ni!
kau sudah tidak mahu berpuasa kaa???? macam mana cara berpuasa cara Quran berdasarkan kehebatan akal kau itu ariji??? terangkan! ini soal agama. jika kau ada cara yg lain maka kau pasti igt ini lah yg seperti Allah mahu dari hambanya. jadi kongsikan dgn aku! huhu...tapi pastinya kau tidak akan menjawab soalan ini tapi jgn ejek aku pula ya. sudah aku beri katakan jwb dulu. ok?

Al-Quran menerangkan bahawa berpuasa hingga ke malam. Puak Syiah lebih tepat dalam kes ini berbanding puak Sunni kerana mereka berbuka pada waktu Isyak.

riwayat kambing makan itu kan sudah pelik dan xmasuk akal itu. kau tahu tak bagaimana cara Quran dibukukan? sudah baca blom? Quran dihafal olh ramai sahabat Nabi s.a.w! mana ada Quran yg hanya ditulis ats satu kertas sahaja. Isu ini adalah amat biasa. sdgkan berjuta lg fitnah diorg. ini sume xmasuk akal. sdgkan riwayat itu tiada percakapan Nabi s.a.w. dan hal itu mmg tidak pernah terjadi. Al-Quran dijaga baik la ariji. kafir kalau xpercaya ni. surah Al-hijr :9 rujuk ayat itu ok. 
isu ini hanya fitnah yahudi dan kristian. fitnah ini tidak pernah menjadi isu utama pun krn org2 yg kurg pengetahuan dlm islam pun tahu hal ini dusta 100%! nampaknya ariji. kau suka menyuntik fitnah yahudi msuk dlm islam ya. isu ini xperlu dibangkitkn olh seorg muslim kemudian 'mempromosi' knnya. ini akan dilaknat.
Wallahu'Alam.

Riwayat tentang kambing itu terdapat dalam Kitab Ibn Majah dan Kitab Ibn Hanbal.

aku tidak penah pulak suruh kau 'meminati' imam2 itu. tapi jgnlah sombong fitnah mereka. mereka org soleh yg terseksa ketika bernafas. mereka ditomah,difitnah,disiksa,dibuang ketika mrk mengajar ilmu Allah. hampir kesemua imam2 ini mati dlm keadaan yg mereka dihina dan dikafirkan. Allah s.w.t Maha Pemurah dan Maha Agung! merahmati mereka dgn mengangkat ilmu2 mereka dgn peninggalan kitab2 mereka menjadi pembimbing dlm pelbagai permasalahan kaum muslimin. mereka tidak hidup sbagai raja dan 'merosakkan' muka bumi seperti yg kau fitnah itu. mereka tidak punyai harta yg hebat. mereka tidak punyai istana atau kepelbagaian harta benda yg boleh diletak dimuzium!
mereka meninggalkn ilmu yg berlandaskan iman dan taqwa! 
membuktikan bagi mereka yg beriman pada hari ini jika mereka sabar dan terus menegakkan hak yg benar walau rintangan nya amat berat dan sakit, Allah s.w.t akan mengangkat martabat mereka setalah bertemu dgn-Nya.
sebelum kau memfitnah imam2 ku yg soleh. Al-Bukhari,Muslim,AsSyafie,Hanafi,Maliki,Hanbali, Ahmad,dll. lebih baik kau sediakan hujah dan dalil yg kuat sekuat gunung dan bukit. bukkanya asyik memfitnah sebanyak lautan!

Apalah yang kamu membebel ini?

Tdk pernah pula aku suruh kau beli mana2 tafsir. sebaliknya kau perlu kenal dulu apa itu tafsir. dan jika kau menganggap Tafsir2 sprt Ibn Kathir dllnya itu sbgai kitab berunsur 'fitnah'. maka moga kau menjumpai Jalan yg benar. smoga kau sedar akan disiplin penuntut ilmu dan bertindak bersama yg Hak.
Terima kasih kerana membetulkan kesalahan salam aku itu. Moga jadi manfaat.
apa yg kau perlu perbetulkan disini Ariji lebih byak dan lebih major. Sila belajar Bahasa Arab dulu seblum mengajar org lain dan bahasa ini tidak mudah dikuasai walaupun dlm masa beberapa tahun! sdgkan org Arab sendiri sukar memahami Quran jika tidak teliti dlm Bahasa Arab tinggi. Apatah lagi org melayu. 
Assalamualaikum. 
-Muhd Abdillah-

Aku meminta kamu tunjukkan dalil dalam al-Quran sebagai hujah, bukan sekadar membebel. Waalaikumussalam.

Wallahualam.

No comments: