Wednesday 12 May 2010

Perkahwinan

Saya telah mendapat jemputan ke majlis perkahwinan daripada seorang rakan. Secara kebetulan kami pernah belajar di institusi yang sama di Johor, dan juga di Selangor. Kami bukan kenal sangat. Sekadar berkawan secara online. Friendsternya pernah mencecah ribuan, begitu juga facebooknya. Dia adalah seorang businesswoman yang menjalankan perniagaan menerusi blog. Dia adalah Ika Radiusite.

Colorful dan stylistic; komen ini yang boleh saya simpulkan melihat kepada produk-produk jualannya. Tidak pernah pula saya membelinya.

Apabila dia mencoret something tentang perkahwinan di facebooknya tempoh hari, saya ingatkan ianya hanya sekadar 'suka-suka'. Lalu saya menyampuk;

"Kalau rasa malas nak kahwin, tangguhkan saja."

Rupa-rupanya sesi jemputan ke majlis telah pun dibuat, seperti berikut;

Ahad, 30 Mei, 2010

10:55am - 4:55pm
925-A, Kg Sg Choh, 48000 Rawang, Selangor

Sejak bila menulis 'cerpen' menjadi hobi saya? Sejak menulis blog kah? Okey, mari beralih kepada isu agama pula.

Acara perkahwinan dengan gadis 'bawah umur' masih lagi berlaku di negara Arab. Mereka menjadikan perkahwinan Nabi Muhammad dengan Aisyah sebagai hujah. Sunnah Nabi, kata mereka. Nik Aziz sendiri tidak membenarkan upacara ini di Kelantan, walaupun beliau berserban dan berjubah. Saya pernah mencoret tentang hal ini suatu ketika dahulu, sila rujuk http://ariji86.blogspot.com/2010/02/nabi-muhammad-dan-aisyah.html

Saya pernah berkonflik dengan Jeragang dan Abdillah tentang isu 'nikah paksa'. Sila rujuk 'wali mujbir' untuk kes ini. Mazhab Shafie membenarkan si bapa untuk memaksa si anak perempuan bernikah dalam syarat yang tertentu.

"Berdosa jika awak meminta cerai dengan suami!" Ini pula tentang kes si isteri meminta cerai.

"Penceraian mampu menggoncang Arasy!"; kata mereka. Artikel tulisan Mohd Asri ada baiknya direnungkan untuk kes ini, sila rujuk http://drmaza.com/home/?p=1076

Sudah tiga isu dicoretkan. Ada lagi. Isu cerai talak tiga.

"Saya ceraikan awak dengan talak tiga!" Kemudian hakim Mahkamah Syariah memutuskan untuk 'menidakkan' masa iddah untuk dua penceraian.

Ini bercanggah dengan al-Quran. Setiap penceraian harus melalui masa iddah.

"Saya menolak amalan bercerai tiga kali serentak."

Ayat ini yang boleh digambarkan yang saya ucapkan ketika berborak dengan seorang rakan perempuan kira-kira lebih dua bulan lepas.

Isu kelima pula, adalah kes pukul isteri.

"Riwayat hadis menceritakan bahawa pukul isteri hanya sekadar pengajaran dan tidak mencederakan si isteri."; kata mereka.

Al-Quran menerangkan untuk kes ini dengan ayat 'idribuu hunna', bukan 'idribuu hunna bi...'; menunjukkan ia bukan bermaksud 'pukul'.

Ada lagi isu? Hm, tak mengapalah, setakat ini dahulu. Selamat menghadapi malam pertama kepada Ika saya ucapkan. :D

Giliran saya pula bila? Buat masa ini saya letakkan tarikh pada tahun 2016. Bak kata Blue Chelsea; "Memilih pasangan hidup ini bukan seperti memilih ikan di pasar."

Iran, yang juga dikenali sebagai Blue Chelsea, meminati Chelsea FC? Dia perempuan, saya yang lelaki ini, tidak berapa minat dengan sukan bola, melainkan video game bola, terutamanya keluaran FIFA EA Sports. Hehe.

Wallahualam.

No comments: