Saturday 15 May 2010

Waalaikumussalam Muhd Abdillah Bhg. IV

Semoga Allah merahmat kepada mereka yang benar-benar beriman.
Setelah membaca jawaban kau aku mengambil kira bahwa kau sememangnya jahil dalam ilmu agama dan taksub dengan ilmu sendiri.

Saya mempelawa kamu untuk berdialog secara terbuka di institusi yang saya sedang menuntut. Saya boleh siapkan proposal dan kita akan berdialog secara terbuka di satu majlis. Berani?

Mungkin kamu adalah salah seorang pelajar di institusi itu. Tonjolkan dirimu.

Aku bukan mahu merendah-rendahkan kau namun jelas dan berbukti bahwa kau seorng yang mengikut hawa nafsu dalam berbicara mengenai agama. Al-Quran jika jatuh pada tangan orang yg jahil tidak mungkin boleh difahami. Sedangkan hujahku didalma komen kau begitu byk tapi hujah kedua ku yg telah lama aku beri pun masih kau tidak mampu menjawab semuanya. Bukan aku mahu menghina kau Ariji. Tapi kau sendiri yg memulakan dgn menyesatkan beberapa kefahaman dan pegangan kaum muslimin. kau menolak untuk menggelarkan diri dari golongan sunnah tapi dgn jahil kononnya menegak Quran. Tidak mengapa, Org seperti kau (anti hadith) amatlah banyaknya di beberapa kawasan di Afrika, Turkey, Amerika dll namun golongan ini tidak popular kerana hujah mereka lemah dan cacat. Apa kau igt kau mendapat 'Hidayah' dari Allah s.w.t utk menolak hadith Nabi s.a.w lalu kau merasa perlu untuk menyedrkan org ramai??? kemudian kau jumpa mcm2 hal yg tidak jelas bagi kau tapi kau da syok sgt. samapi kau buat blog dan dengan bangga kau ingin mengajar org?? tapi kau start dgn menyesatkan fahama Sunnah dgn senang lenang. MasyAllah.

Atau kamu yang percayakan fitnah terhadap Nabi? Kenapa kamu tidak pergi saja berkahwin dengan perempuan 'bawah umur'? Bukankah itu 'Sunnah Nabi' yang kamu agong-agongkan? Atau kamu yang terpedaya dengan fitnah terhadap Nabi?

Maaflah ariji, kes ini telah capai hampir ribuan kes. biasalah inilah namanya 'culture shock' mungkin terjadi pada kau kerana terlalu 'mengagungkan' ilmu di internet. hahahaha. tidak mengapa sedgkan masih begitu byk soalan -soalan tajam dari org kafir dan anti hadith namun kau ini (ariji) hanya mengketengahkan isu2 remeh yg telah berjuta kali dijawab sejak zaman dulu lagi. sekali lagi tidak mengapa!
cuma aku nasihatkan kau agar carilah dulu jawapan pada persoalan-persoalan kau ini. janganlah sombong bodoh berlagak konon pandai sangat. Hujah macam nie budak jurusan akaun pun bley bagi la. bukan aku mahu merendah2kan kau Ariji. igt kata2 kita boleh jadi doa dan mungkin dimakbul! oleh itu berhati2 dalam berkata2. Apa salahnya kau meneliti dulu perkara2 'sesat' itu dulu,siapkan dalil, teliti dulu adakah dalil itu sahih?, perlu ada hujah juga bagi menguatkan pandangan dan pendapat. ini soal Akhirat tahu,ini ilmu agama. jika tidak mampu menghormati dan mengikut disiplin dalam kalangan penuntut ilmu maka aku syorkan kau pergilah bentangkan hujah dan 'penemuan hebat' kau ini di media massa atau badan N.G.O yg sedia menerima kau. Ataupun sekurangnya kau patutnya fahamlah dulu sesuatu perkara atau buat satu Musyawwarah dan Syura dgn org2 berilmu dulu. bukannya dengan senyuman kau menunjukkan kecetekan ilmu dan menyanjungi sikap berandaian serta hidup dalam kejahilan yang nyata. Nauzubillah!
Jawablah kesemua hujah ku dan yang jawablah semula berkenaan kalendar hijrah dll lg. jangan hentam skit je sedangkan berpuluh yg lain kau tggalkan tanpa hujah dan aku pasti kau akan terus berdiam tanpa menjawab nya. xpalah Ariji kau tidak berilmu mengenai pelbagai perkara yg kau sendiri bangkitkan dan menjadi bingung jadi sebab itulah aku tidak berapa nak menunggu jawapan2 kau kerana bnyk yg kau jawab tapi xkene pada tempatnya atau ada yg jelas menunjukkan kau langsung tidak ada ilmu mengenai sesuatu hal. (tapi dgn gah pakai Quran pastu 'sesatkan' hal itu pulak) inilah contoh kejahilan yg dasyat.
bercakap atas nafsu dan kesombongan akhirnya jelas sesat.

Sila mempertimbangkan pelawaan berdialog secara terbuka tadi. Jika kamu rasa bahawa aku ini perlu 'dihapuskan', bukankah ini peluang keemasan? Kamu juga boleh menjemput mana-mana ulama. Jika ulama itu perlukan bayaran, saya boleh cuba memohon peruntukan.


(1 Nabi Muhammad adalah penutup bagi semua nabi, namun mazhab Sunni lah yang mengajar manusia bahawa Nabi Isa akan datang kembali, seterusnya bercanggah dengan kepercayaan bahawa Nabi Muhammad sebagai penutup bagi semua nabi.)


(2 Tiada dalil dalam al-Quran yang mengatakan bahawa Nabi Muhammad sebagai Rasul yang terakhir.)

* Nabi Isa akan dtg kembali bukan membawa wahyu baru. Baginda akan mengembalikan Islam dan menegakkan hak2 Muslimin.Baginda adalah Nabi yg belum wafat. Org terakhir yg dilantik membawa wahyu adalah Muhammad ibn Abdillah. Baginda adalah penutup semua Anbiyya dan Rasul. Apakah kau masih tidak faham aturan ini? atau berpura2 jahil dan tidak faham lagi? 
Disebabkan kejahilan yg mengatakan akan ada Rasul setelah Nabi Muhammad s.a.w muncullah pelbagai versi 'rasul'. jadi kau percaya nanti akan ada lagi rasul yg dtg??
Innalillah..'rasul' palsu telah ada sejak zamn Abi Bakr r.a lg. golongan ahmadiyyah menganggap dajjal mirza ghulam ahmad juga 'rasul' adakah dia Rasul? tidak! 'rasul melayu' kahar pun dipuja sebagai 'rasul' oleh pngikutnya, adakah dia rasul? Tidak! ada juga yg menganggap rashad khalifa sbgai 'rasul' adakah dia Rasul? Tidak! 
Jadi boleh aku bertanya samada 'rasul' kau sudah dtg?? siapa ya? atau belum lagi? atau sbenarnya kau pun xyakin akan dtgnya seorang rasul lg? Abis mana satu kau percaya nih? Muslimin yg menjadikan Quran sebagai panduan menganggap Rasul yg terakhir adalah Muhammad s.a.w! 

Nabi Isa akan kembali?

Al-Quran menerangkan bahawa Nabi Muhammad sebagai penutup bagi segala Nabi. Perkataan 'khatama' itu juga digunakan bagi menggambarkan bagaimana tertutupnya hati, telinga, dan penglihatan si Kafir.

Adalah fakta bahawa tiada dalil dalam al-Quran bahawa Nabi Muhammad adalah Rasul terakhir. Perkataan 'Nabi' dan 'Rasul' mempunyai maksud yang berbeza.

Dan Kami tidak mengutus Rasul-rasul SEBELUMMU (wahai Muhammad) melainkan orang-orang lelaki yang Kami WAHYUKAN kepada mereka (bukan malaikat); maka bertanyalah kamu kepada AhluzZikri" jika kamu tidak mengetahui. Al Anbiya : 7


Iaitu seorang Rasul dari Allah yang membacakan (kepada mereka) Lembaran-lembaran Suci, 
Al Bayyinnah : 2


jelas sudah seorang Rasul adalah mereka yang diberikn wahyu serta syariat baru (yg menggantikan syariat yg lama). Jadi siapa agaknya pada kau atau dimana agaknya pada kau akan 'rasul' selepas Muhammad s.a.w al Mustafa.
seluruh kaum muslimin sedar akan syariat islam yg terkandung dlm Quran dan Sunnah adalah syariat yg akan kekal hingga kiamat. Apa kau ada pandangan lain? Jawab!

Untuk mengekalkan 'Sunnah' kepercayaan kamu itu, maka kenapa kamu tidak kahwin saja dengan gadis 'bawah umur'? Dan bakal mertua mu boleh gunakan konsep 'wali mujbir', yang menghalalkan amalan nikah paksa. Malah kamu boleh mengumpul sehingga empat gadis 'bawah umur' dengan cara ini.

('Nabi Muhammad' versi mazhab Sunni tidak meninggalkan umat Islam dalam keadaan terang dan jelas. Hukum agama bagaikan 'taman permainan' bagi mereka. Budaya 'menghalalkan yang haram' dan 'mengharamkan yang halal' popular dalam ajaran mazhab Sunni.)


*kaulah yg menyesatkan fahaman sunnah. amat bahaya untuk berada di situasi kau ini. amat sesat. sila berikan bukti dan dalil tentang fahaman yg 'sesat' itu. kesemua hal fahaman sunnah yg kau 'sesatkn' telah aku jawab dengan dalil dan hujah. namun kau masih berdalih-dalih. Aku telah beri bukan satu tapi lebih dgn dalil yg terang dan jelas yg ditinggalkan Muhammad s.a.w! 
Mungkin inilah salah satu bukti kecil bahwa kebenaran akan menghapuskan kebatilan seperti yg Allah s.w.t telah berfirman!

Tiada jaminan bahawa nenek-moyang mendapat hidayah. Allah memerintahkan kita mengikut wahyu yang diturunkannya, dan hidayah ditentukan olehNya.

(4 Komputer juga sesuatu yang baru, maka ia bidaah? Maka Abdillah menggunakan teknologi yang bidaah? Ya, mungkin Abdillah maksudkan adalah bidaah dari sudut hukum agama. Suatu ketika dahulu, memakai tali leher pernah difatwakan haram oleh puak Sunni, namun pada hari ini mereka halalkan pula. Jika memakai tali leher hukumnya haram, maka menghalalkannya adalah bidaah, bukan?


Hakikatnya, mengeluarkan fatwa bahawa memakai tali leher itu hukumnya haram, mungkin itulah bidaah yang dimaksudkan oleh Abdillah.)


*Apakah kau faham akan bidaah dari segi agama itu? jika faham maka baguslah tapi kenyataan kau mengenai tali leher itu menunjukkan kau masih kurang teliti dlm memahami perkara ini. Jika mereka yg berpegang bidaah itu dari segi penambaham dlm agama pasti tidak akan susah pyh membuat fatwa itu. sedangkan billion lg ciptaan lain yg ada xkanlah ulama itu memilih tali leher sebagai bidaah lalu mengharamkannya pula???
ini pelik dan sia-sia. sila beri kan nama ulama yg 'mengharamkan' tali leher itu. jangan suka fitnah-fitnah. ia lebih dasyat dari membunuh!


Hakitkatnya kau masih tidak menjawab soalan pokok yg mendukung hujahku tapi memilih perkara-perkara biasa saja lalu sombong dgn jawapan itu. Sikap apa ini Ariji??
Marilah mencari kebenaran!

Sila pertimbangkan pelawaan saya untuk kita berdialog secara terbuka. Atau kamu tidak cukup berani?

(Apakah Abdillah tidak mampu bezakan antara 'beriman' dengan keperluan sumber untuk dijadikan hukum?)


*kenyataan ku sebelum ini telah terdelete plak. pnt plak nk jwb semula. xpe2.


*Jawapan aku telah ada dlm hujah lepas.skrg aku bertnya pada kau apakah dan bagaimanakah caranya beriman kpd taurat dan injil itu untk jd org soleh seperti yg kau sebutkn itu??

Bagaimana cara untuk beriman?

(Ya, Abdillah. Jika Al-Bukhari, As Shafie, atau mungkin Nabi Muhammad itu yang dipertuhankanmu, maka bagi saya agama saya, dan bagi kamu agama kamu.)


*ayat ini adalah ditunjukkan pada mereka yg kafir. janganlah marah padaku dgn momokan sebegini. sedngkn akidah aku jelas aku nyatakan disini tapi kau pula hanya memusing2 fakta dan sentiasa menghina fahaman kaum muslimin. jngn biar emosi mengawasi akal! 

Siapa yang beremosi tinggi di sini? Dengan menggelarkan aku sebagai jahil, bodoh, murtad dan sebagainya?

(Jika benarpun hadis nabi Muhammad yang terjamin kesahihannya masih wujud, apakah Nabi Muhammad menyeru umatnya meninggalkan al-Quran? Bukan satu atau dua ayat al-Quran yang diingkari oleh mazhab Sunni.)


(Saya tidak mengatakan bahawa semua hadis Nabi Muhammad pupus, malah pengetahuan itu tiada dengan saya, hanya Allah Maha Mengetahui. Tetapi kegagalan puak Sunni merekod kesemua hadis Nabi Muhammad adalah satu fakta.


Nabi Muhammad dikala baginda masih hidup, sudah tentu banyak hadis yang disebutnya, tidak cukup dengan hanya apa yang terkandung dalam Kitab al-Bukhari itu.


Mengatakan riwayat hadis dijamin oleh Allah dengan menggunakan dalil Sura al-Hijr ayat 9 bercanggah dengan ajaran Sunni tertentu itu sendiri. Apa yang saya tahu, ulama Sunni sendiri mengatakan bahawa Surah al-Hijr ayat 9 itu merujuk kepada al-Quran, bukannya riwayat hadis.


(Jika Surah Al-Hijr ayat 9 itu merujuk kepada riwayat hadis, maka tiada pula ayat yang menjamin al-Quran?)


Nabi s.a.w tlh mensyariatkan agar ummatnya berpegang pada Quran dan Sunnah! Mana mungkin manusia berpegang pada Quran tanpa penjelasan dari Nabi s.a.w!

Sunnah mana yang kamu maksudkan? Al-Quran menerangkan tentang Sunnatullah. Atau kamu yang terlalu percaya kepada al-Bukhari?

Al-Quran diterangkan oleh Allah. Sila rujuk Surah al-Qiamah ayat 18 hingga 19. Mari kita lihat tafsir yang dibawa oleh laman web Universiti Islam Antarabangsa.

[18]
Oleh itu, apabila Kami telah menyempurnakan bacaannya (kepadamu, dengan perantaraan Jibril), maka bacalah menurut bacaannya itu;
[19]
Kemudian, sesungguhnya kepada Kamilah terserah urusan menjelaskan kandungannya (yang memerlukan penjelasan).


Tidak pernah pula Nabi s.a.w menuntut meninggalkn Quran. Ini dusta. Hadith Nabi s.a.w telah meliputi segala permasalahan agama. Islam telah lengkap. Jika hadith tiada permusuhan golongan2 'koranic' lah akan berleluasa. masing2 lebih pandai dr yg lain. sdgkn Quran wajibkan taati Rasul. Masih lg mereka jahil. Hadith dlm bukhari tdk lnkp dgn kesemua hadith sahih. byk lg kitab Hadith sahih dr Imam2 lain. Hadith dlm bukhari ada beribu! jwablah dulu haditnya jgn hentam orangnya! Apalah!

Hukuman rejam sampai mati bagi kesalahan zina, dan hukuman bunuh bagi kesalahan murtad tiada dalam al-Quran, malah bercanggah dengan al-Quran. Mazhab Sunnilah yang mengajar bahawa Rasul menuntut kita meninggalkan al-Quran.

Kau tidak pandai Bahasa Arab. Lemahnya ilmu ini menyebabkn kau tidak faham akan Quran dgn baik. Bahasa Arab amat tnggi perkataan2nya amat kaya dgn tafsie dan tidak terikat dgn pemikran jumud seperti kau. Zikir merangkumi maksud yg luas bukan hanya diterjemah sebagai Quran sahaja. Apa kau buta atau tidak membaca hujahku yg telah tersedia jawab hal ini. aku telah bg dalil dr Quran lg. Kau suka betul mengingkari Quran ya. Sampai bila kau mahu hidup dalam kejahilan ini??

Kenapa kamu tidak mahu menggunakan tafsir al-Quran yang bersifat neutral? Tetapi kamu menggunakan tafsir yang mengikut acuan mazhab mu jua?

Sila rujuk http://ariji86.blogspot.com/2010/05/konspirasi-fitnah-terhadap-al-quran.html

Jika bagi kamu Zikr juga Solat, maka Al-Quran juga menerangkan tentang Solat, bukan? Atau kamu ingat al-Quran tidak menerangkan tentang Solat?

Malah dalam Solat juga ada bacaan al-Quran, bukan?

Wallahualam.

3 comments:

Anonymous said...

(Saya mempelawa kamu untuk berdialog secara terbuka di institusi yang saya sedang menuntut. Saya boleh siapkan proposal dan kita akan berdialog secara terbuka di satu majlis. Berani?

Mungkin kamu adalah salah seorang pelajar di institusi itu. Tonjolkan dirimu.)

(Sila mempertimbangkan pelawaan berdialog secara terbuka tadi. Jika kamu rasa bahawa aku ini perlu 'dihapuskan', bukankah ini peluang keemasan? Kamu juga boleh menjemput mana-mana ulama. Jika ulama itu perlukan bayaran, saya boleh cuba memohon peruntukan.)

*Ariji, aku tgk kau ini bukannya alim dalam ilmu agama. Aku tidak mahu berdialog secara terbuka dgn kau kerana:
1. Kau tidak arif dan alim mengenai hal agama Islam. tlng jgn nk berlagak hendak berdialog dgn ulama pula. renungkan dulu dialog kita ini. sedarkan dulu ilmu kau ini tidak keluar 'kampung' lagi pun. jadi lawak je kau nk pggil ulama. watpe? nk mengajar?
sedar skit ok. lawak betol la kau ni. jgn jadi lurus sgt. tajam la skit akal 2.
2.Kau 'menyesatkan' fahaman sunnah yg berlandaskan Quran. ini menunjukkan betapa lemahnya ilmu Quran mu.
3.Kau xpandai bahasa Arab pun.
asas2 bahasa inipun kau terlalu tonggang langgang. terlalu lemah.
kau tidak layak utk berbicara pasal hal agama dgn ilmu sebegini tapi kau lanyak je atas tiket 'hak bersuara'. Ini adalah sikap yg aku benci.
4.Kau berhujah tanpa dalil dan tanpa bukti yg kuat dan kukuh. 'menghukum' sahabat Nabi s.aw dan org Alim dgn maksud fitnah walhal kau langsung tidak ada idea bagaimana kisah2 mereka. Ini amat keji!
5.kau memahami islam dgn menggunakan akal sendiri tanpa ilmu yang benar dan tanpa berlandaskan Quran dan akal yg sihat.
6.hujahku kau tidak jawab! hampir kesemuanya kau tidak jawab!
7.kau tidak menjawab soalan2 ku.
8.kau sering berdalih mengenai fahaman mu. Sedangkan aku tidak mahu suka memandai2 buat andaian mengenai fahaman kau yg agak lucu itu.Aku telah jelas dgn akidah ku walau kau tdk mengenali ku.
9.Aku masih belajar dan kesuntukan masa.
10.Aku mempunyai pekerjaan.
11.ada tanggungan.

Aku lebih muda daripada kau dan masih belajar sambil bekerja membuatkan aku sibuk dan sukar mencari peluang kosong lebih2 lg pd waktu siang.
kesimpulannya adalah ia amat membuang masa untuk berdialog dgn kau kerana kau sememangnya tidak layak untuk membuat sesi dialog ini. Jika mahu aku berjumpa dan berdialog dgn kau, Boleh saja! Tapi dgn syarat!
kau mesti jawab semua hujah dan persoalan ku didalam blog mu ini dan kau menyiarkan dialog kita disini dahulu.
Buat 2 perkara ini dahulu baru kita berjumpa! jika tidak lebih baik kau tuntut ilmu dulu dan cuba tingkatkan kefahaman islam daripada ilmu asas islam dahulu. kau patutnya bersedia menghormati disiplin para penuntut ilmu bukan berlagak tidak berilmu.
Aku pun menjawab dgn hujah adalah kerana sudah lama aku tgk kau sesat tapi berlagak(pada mulanya aku tidak kisah). jadi aku nak tegur kau skit. aku xserius pun utk jmp kau . bukan aku mahu menyakiti hati kau ariji, tapi kau sendiri boleh baca blog kau, xpun kau suruhla sesape kwn2 kau bace hujah kita, tgk diorg ckp pe. Kau sendiri kene hentam. jawab dulu k. jangan sombong. Daripada membuang masa ku dan Ulama lebik baik kau baca dulu kitab2 ilmu. Boleh? Aku xtakut pada kau. ilmu ini sikit sangat pada kau. Maaf jika terkasar bahasa. Tapi inilah yang dapat dilihat disini. kalau kau tidak setuju, jawab semua dulu. lagipun hal2 disini dibangkitkan kau. aku hanya tetamu saja. kau yang bangkitkan jadi jawabla!

Anonymous said...

(Untuk mengekalkan 'Sunnah' kepercayaan kamu itu, maka kenapa kamu tidak kahwin saja dengan gadis 'bawah umur'? Dan bakal mertua mu boleh gunakan konsep 'wali mujbir', yang menghalalkan amalan nikah paksa. Malah kamu boleh mengumpul sehingga empat gadis 'bawah umur' dengan cara ini.)

*Minat ku utk berdialog dgn kau menjadi semakin berkurangan dengan kenyataan kau ini.
Apa kau terlalu jahil krn Nabi Muhammad s.a.w pun kau tidak kenal??! kau sering 'sesatkan' golongan Sunnah tapi ini lah sebenarnya masalah kau. JAHIL!
Sudahkah kau memberi peluang pada ibu bapa kau mengenai perbincangan ini??
Sunnah Nabi terbahagi dlm kategori juga!
Aduh kau ini langsung tiada ilmu ke mengenai hal ini? xlayak benar kau ini utk mengkritik Islam!.

Perkara-perkara yang dikhususkan hanya untuk Baginda Rasulullah s.a.w digelar dengan berbagai gelaran di kalangan para cendekiawan Islam kita , seperti :
1 - “ Khususiyat ar-Rasul s.a.w “
2 - “ Khosois ar-Rasul s.a.w
3 - “ Sunnah Khossah “
4 – “ Khisol an-Nabi s.a.w “
5.dan lain2.

antaranya ialah:
1.Nabi boleh kahwin lebih dr 4.
2.Tidak berganjak dan menyerah diri kepada musuh-musuh Islam sekalipun jumlah mereka sangat besar .
3.Solat Malam ( Qiyammullail
4.Dilarang Baginda Rasulullah s.a.w menerima zakat dan sedekah kecuali ianya hadiah.
5.meringankan azab seksa kubur dgn izin Allah mggunkn pelepah tamar.
6.berpuasa hingga malam.
7.banyak lagi!

(Sila pertimbangkan pelawaan saya untuk kita berdialog secara terbuka. Atau kamu tidak cukup berani?)

*Telah aku pertimbangkan dgn sewajarnya. sekarang kau pertimbangkanlah untuk delete segala fitnah mu sebelum ini terhadap segala perkara yg hak! atau jawab semua itu dan semoga Allah s.w.t merahmati hambanya yang menegakkan kebenaran! Amiin!

(Siapa yang beremosi tinggi di sini? Dengan menggelarkan aku sebagai jahil, bodoh, murtad dan sebagainya?)

*Aku tidak pernah menggelar kau bodoh dan murtad. Kau nie emosi lebih nie.kejahilan kau mmg ternyata! jawablah hujahku kalau kau tidak jahil! jgn mudah sesatkan je jawab xpandai pulak. jahil la 2. Kau pilih isu ini utk dijawab? mana ilmu kau yg hebat itu? hujahkan! atau kau tiada ilmu mahupun pendirian??

(Untuk mengekalkan 'Sunnah' kepercayaan kamu itu, maka kenapa kamu tidak kahwin saja dengan gadis 'bawah umur'? Dan bakal mertua mu boleh gunakan konsep 'wali mujbir', yang menghalalkan amalan nikah paksa. Malah kamu boleh mengumpul sehingga empat gadis 'bawah umur' dengan cara ini.)

Aduhai,Timba ilmu dulu ya Ariji.
Imam mazhab keempat2 pernah berkata "jika sahihnya sesuatu Hadith itu, maka itulah mazhabku".
Malah mereka pernah mengungkap "jika sesiapa yg menerima pendapat kami, dia perlu tahu hujah dan dalil kami".
Jadi pengikut mazhab yg bertaqlidlah yg membuat kesalahan. bukan fiqh yg mnjadi pendapat Imam2 Mazhab dikala mereka hidup. Matlamat Imam2 Mazhab adalah menjadi Quran dan Sunnah sebagai destinasi utama dan teraju Agama!

Anonymous said...

(Al-Quran diterangkan oleh Allah. Sila rujuk Surah al-Qiamah ayat 18 hingga 19. Mari kita lihat tafsir yang dibawa oleh laman web Universiti Islam Antarabangsa.)

(Kenapa kamu tidak mahu menggunakan tafsir al-Quran yang bersifat neutral? Tetapi kamu menggunakan tafsir yang mengikut acuan mazhab mu jua?)

*Haih Ariji2......
Perkara ini terlampau asas utk aku perbetulkan kau.
sila lah belajar dulu apa itu Terjemahan dan apa itu 'Tafsir Al-Quran'
susahla perkara ini pun kau tidak tahu tapi sibuk nak berdialog. ada hati nk pggil Ulama pulak. Adoi. kalau aku ni kurang sabar dah bermacam perkataan dasyat2 aku sebut pada kau. sepatutnya kau cubalah jawab serba sedikit dgn betul sekurang-kurangnya. sebab inilah aku geli hati dgn sikap kau Ariji. Dasyat betul. Belajar dulu. Fahaman kau amat lemah dan rosak.
Moga Allah s.w.t yg Maha Pemurah akan merahmati pada mereka yg taat pada-Nya. Sesiapa yg Allah berkehendakkan hidayah padanya maka benarlah dia, jika Allah tdk membimbing seseorang itu, maka tiada siapa mampu membimbingnya. Assalamualaikum Warrahmatullah hiwabarrakatuh.

-Muhd Abdillah-