Friday 28 May 2010

Abu Hanifah

Antara empat Imam mazhab, saya paling tertarik dengan Abu Hanifah. 'Hanifah' yang membawa maksud 'monotheist', yang melambangkan kefahaman bahawa tiada Tuhan selain Allah.

Apabila saya meneliti tulisan sejarah, terdapat dalil yang menunjukkan fahaman mazhab Hanafi pada hari ini adalah tidak original datang dari Abu Hanifah.

Abu Hanifah yang saya kenali adalah seorang ulama yang menolak hukuman rejam sampai mati ke atas kesalahan zina, namun jika anda menyelidik versi mazhab Hanafi pada hari ini, menyatakan sebaliknya.

Malah, terdapat banyak lagi tulisan sejarah yang 'ditapis' daripada 'orang awam'. Tulisan sejarah ini wujud dalam 'kitab-kitab lama'.

Wallahualam.

4 comments:

Anonymous said...

وَمَا آَتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
Allah berfirman:”Apa yang diberikan Rasul kepadamu, maka terimalah. Dan apa yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah amat keras hukumannya” (Al-Hasyr 59:7)

jangan merosakkan akidah!

Anonymous said...

"Tidak dihalalkan bagi seseorang utk berpegang dgn perkataan kami selagi dia tidak tahu dari mana kami mengambilnya" -Abu Hanifah-

"Apabila hadith itu sahih, maka itulah mazhabku" -Abu Hanifah-

"kasihan kau hai ya'qub( Abu yusuf) jgnlah kau catit setiap yg kau dgr dr ku kerana kadangkala aku berpendapat dgn sesuatu pada hari ini namun aku tinggalkannya esok hari" -Abu Hanifah-

Tidak usahla kau nk menggunakan Imam yg soleh ini utk kuatkan pandangan jahil kau Imam Abu Hanifah adalah pengikut Al-Quran dan Hadith sahih!

Anonymous said...

"Umatku yang paling buruk ialah mereka yg sgt byk bercakap, memandai-mandai setiap tajuk percakapan dan berlagak mengetahui segala sesuatu dan umatku yg paling baik adalah yg pln baik akhlaknya" ( Sahih Bukhari) rujuk kitab Al-Adab al Mufrad dan kitab Sahih al-Jami' al-Saghir Abu Hurairah hadith bil (2704).

-Muhd Abdillah-

Anonymous said...

“Dan tidaklah patut bagi lelaki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barang siapa menderhakai Allah dan Rasul-Nya maka sungguhlah dia telah sesat, sesat yang nyata.” (QS. Al Ahzab: 36)