Thursday 16 June 2011

Pertengahan Tahun

Tahun 2011 hanya tinggal lebih kurang separuh sahaja. Walaupun baru saja upload lagu 'Jangan Bersedih Lagi', namun di jantung ini berasa sedih.

Sedih kerana perempuan. Perempuan  banyak memberi saya ilham dalam penggubahan lagu. Namun perempuan jua antara yang menjadi faktor kesedihan dalam hidup saya.

Fatim, dia adalah girlfriend orang. Sudah tidak macam dulu lagi. Sudah tentu ada sebab kenapa lelaki lain yang lebih berjaya memikat jantungnya.

Ada seorang gadis yang ingin menghadiahkan sebuah buku kepada saya. Kami tidak pernah berjumpa. Saya telah memberikannya alamat rumah di kampung.

Dia pernah menangis kerana telah menyebabkan sesuatu berlaku kepada saya, pada pagi itu. Menangis, kerana dia sememangnya seseorang yang mudah menangis, menurut pengakuannya sendiri.

Saya harap buku itu sampai ke rumah saya. Dia seseorang yang sangat berminat tentang Islam. Ini yang saya suka tentang dirinya.

Namun, berminat pada Islam bukan bermakna taqlid dengan papan tanda 'Islam'. Lain individu mungkin lain fahamannya tentang 'Islam'. Hakikatnya, Islam dengan mazhab adalah dua perkara yang berbeza.

Penganut Sunni harus sedar tentang beberapa perkara. Bukan semua ajaran Sunni itu betul. Terang lagi bersuluh, ramai yang berjaya menjadi pengganas hasil dari pengaruh ajaran Sunni.

"Buang yang keruh, ambil yang jernih."

Kata pepatah Melayu yang ini bagus bagi saya.

Kelantan, negeri saya. Saya sayang negeri saya. Saya menyeru rakyat Kelantan agar rajin mengkaji al-Quran. Di Kelantan ada banyak sekolah tahfiz, mahupun sekolah agama. Al-Quran boleh dikatakan ada di mana-mana. Diri sendiri lah yang membuat pilihan.

Tiada kalimah 'al-Quran dan Sunnah' dalam al-Quran. Rakyat Kelantan harus ambil tahu tentang perkara ini. Bagusnya orang Kelantan kerana mereka berminat dengan kalimah 'Islam'.

Kita mahu rakyat Kelantan bukan sekadar menghafal al-Quran, tetapi kritis terhadap isi kandungannya. Konsep pembelajaran yang diajar dari al-Quran adalah 'pembelajaran secara berterusan'.

Katakanlah; "Pentadbirku, tingkatkanlah ilmu aku (20/114).

Apabila kita bercakap tentang Allah, al-Quran itu Kitab Allah. Kita harus belajar Kitab Allah secara berterusan.

Kepada si gadis buku di atas, saya menunggu awak online. Sejak beberapa hari ini saya lihat awak tidak online.

Namun, lagu 'Jangan Bersedih Lagi' itu bukan saja gubah ditujukan kepada si gadis buku itu. Saya takut ada salah faham pula.

Sekian dulu coretan.

Wallahualam.

No comments: