Monday 9 August 2010

Lempar Tangan Sembunyi Batu

Kata pepatah Melayu pada tajuk coretan ini ada kesilapan. Sepatutnya;

"Lempar batu sembunyi tangan."

Kepada pekomen yang memberi komen panjang lebar dan bersemangat 'waja' seperti di https://www.blogger.com/comment.g?blogID=1323782569523397951&postID=2098659998336971678, ada baiknya tunjukkan 'tangan anda'.

Atau sekadar bersifat anonymous?

Apa kata kita adakan dialog/debat secara rasmiterbuka dan face to face?

Bak kata yang saya inovasi sendiri;

"Tuan rumah melayan tetamu, tetamu menghormati tuan rumah."

Gaya bahasa yang sebegitu, jika pemeriksa kertas ujian yang baca, mungkin dia tidak semak jawapan samada betul atau tidak.

Wallahualam.

1 comment:

Anonymous said...

Aku tidak laya utk mengajar orang lagi lebih2 lagi secara terbuka. kau pula mempunyai ilmu yang AMAT LEMAH amat rugi sahaja aku pergi berdialog terbuka dgn kau. apa kau tidak mampu menjawab disini?????????
Ini adalah hak manusia. didlam Quran pun ada nyatakan manusia yg tidak berada dlm kerugian itu adalah yg berpesan dgn Hak dan Kesabaran.
Inilah yg aku gunakan. Masih lagi aku bersabar untuk melengkapka ilmu ku ini. sampai suatu masa pabila ilmu ku sudah sedikit kukuh dan mempunyai masa yang banyak insyallah kita berjumpa itupun jika kau menjawab dulu hujah disini. amat tidak logik jika kita berjumpa tapi jawapan kau macam dalam blog ini sahaja. BUANG MASA!
aku singgah diblog kau ini pun adalah salah satu latihan aku berdakwah apabila tamat pembelajaran lagi. lihat kau ini. amat lemah dari segala segi pemikiran oleh itu aku menegur lah.(kau juga memperkatakan perkara dgn kebodohan secara terburu2 dgn dakwaan kau menggunakan AKAL?? hahaha..
aku tidak mahu berdialog dgn kau kerana aku juga tidak mahu nanti kau menganggap kau telah layak untuk memanggil orang berdialog secara terbuka walhal kau tidak layak. nanti kau promosi macam kau ni diterima pula.
sekali lagi aku katakan..Boleh kita berjumpa dgn syarat kau menjawab hujahku dan soalan ku.

("Tuan rumah melayan tetamu, tetamu menghormati tuan rumah")

*kau melayan aku kaa???? bila??? HUJAH DAN SOALANKU KAU TIDAK JAWAB MASAKAN KAU MELAYAN TETAMU KAU INI??? TIDAK!

layan hujah dan soalan2 ku barulah aku menghormati kehendak kau pula. jangan aku sorang saja yang beriya-iya. kau kata nk BERMUSYAWWARAH. ini bukan musyawwarah yang adil kerana tiap hujah dan soalan kau telah aku jawab satu persatu BERSERTA DALIL QURAN DAN SUNNAH. sebaliknya pula pada kau.
Wallahu'Alam

p/s;ini bukan exam. xde pemeriksa kertas. sukahati dia nk semak ke x. tapi yang jelas kau hanya berdolak dalih. lepas dah xboleh jawab tukar tajuk lain..dan mcm 2 lah seterusnya..

-Muhd Abdillah-
Hamba Allah Azzawajall