Tuesday 10 August 2010

Aku Bukan Siapa Bhg. II

Aku Bukan Siapa
Lagu/lirik: Ariji

Aku lelaki masih bujang
Terasa hati ini sepi
Lalu ku terjumpa denganmu
Terasa cinta

Ingin aku memilikmu
Namun aku bukan siapa
untuk jadi juara

Lelaki lain juga cuba
Memikat hatimu yang dara
Begitulah adat dunia
Ada saingan

Aku cuma orang biasa

Ayat yang paling sukar untuk saya tulis dalam lirik ini adalah pada bahagian terakhir, satu persatu saya tukar sehinggalah pada malam ini, saya memilih ayat;

'Aku cuma orang biasa.'

Pada awalnya saya meletakkan ayat di bahagian itu seperti 'aku rindu kamu selalu', dan 'aku mahu kamu selalu'. Namun, memandangkan hubungan antara penyanyi dengan si dia belum kemana, maka saya merasa tidak sesuai untuk terlalu jiwang.

Padahal ayat itulah biasanya yang keluar dari mulut saya ketika menunggang motosikal, apabila memainkan melodinya.

Ayat 'aku cuma orang biasa', kelihatan cocok dengan tajuknya, memandangkan tiada repetition untuk chorus, mungkin temanya patut diberi peluang untuk diulang pada bahagian ini.

Audi Mok pernah ditanya tentang sebuah lagunya yang pernah memenangi Juara Lagu. Namun beliau lebih banyak 'senyap' tentang siapakah yang telah menjadi ilham bagi lagunya itu.

Wallahualam.

No comments: