Wednesday 11 August 2010

Lelaki dan Sukan

Mari kita perhatikan riwayat hadis berikut;

Semua jenis sukan adalah haram untuk lelaki kecuali memanah, menunggang kuda dan bermain dengan isteri-isteri mereka. (Riwayat Tirmizi, Ibn Majah, dan Abu Daud)

Saya harap, si Abdillah sebagai penganut Sunni yang tulen dan jujur pada diri sendiri, memberi perhatian serius tentang isu ini.

Jangan pula selepas mengejek saya, kemudiannya pergi bermain badminton atau bola sepak pula.

Wallahualam.

3 comments:

Anonymous said...

Kesal benar aku dengan perbuatan kau ini. dari mana datangnya Hadith seperti ini? inilah pembohongan keatas Nabi s.a.w!
sedangkan permainan bola sepak, badminton dan lain2 tidak wujud pada zaman Nabi s.a.w bagaimana pula datangnya logik Nabi s.a.w mengharamkannya? sila menuntut ilmu dahulu.

jika ini Hadith Nabi s.a.w maka mengapa dari segi ayat hadith ini sudah tidak menunjukkan bentuk percakapan mahupun perbualan. kau memang mahu mengudang sial pada diri mu sendiri ariji. inilah sikap yang jahil dan sesat.
jika benar ini adalah hadith nescaya Umat islam tidak akan menyertai pelbagai jenis dan bentuk sukan didunia ini. malah perkara ini akan dikirtik oleh orang kafir. mereka yg kafir tidak pernah membangkitkan hadith ini utk memburukkan islam sebaliknya aku hanya pernah tahu kau seorang sahaja. semoga Allah s.w.t memberi petunjuk pada kau. sedangkan Nabi s.a.w sendiri berlumba lari dgn ummul mukminin Ai'sha r.a. malah Nabi s.a.w sendiri menggunakan menonton pertunjukan permainan pedang dan Baginda s.a.w sendiri menggunakan pedang. Aku memang kesal kerana adanya si dungu seperti kau ini yang tidak habis-habis menabur fitnah. Bertaubatlah.. masih belum terlambat lagi kau itu. ajal masih belum menjemputmu.

-Muhd Abdillah-

Anonymous said...

-pembetulan-
malah Nabi s.a.w sendiri menonton pertunjukan permainan pedang....

-Muhd Abdillah-

Anonymous said...

xkanlah Nabi Muhammad s.a.w hanya mengatakan perihal halal dan haram hanya utk lelaki? abis 2 perempuan macam mana? boleh main semua sukan ke? ini sudah tentu tidak logik. BAGITAHU ULAMA MANA YANG BAWAK HADITH INI...

PELBAGAI ULAMA TELAH MENFATWAKAN PERIHAL SUKAN. TAPI ARIJI PALING EKSTREM DAN HEBAT. MENGHARAMKAN SUKAN SEMUANYA SEKALIGUS!
tidak pernah terlintas pula dizaman Nabi s.a.w , menunggang kuda itu dianggap sebagi sukan walhal orang-orang Arab lebih banyak menggunakan unta. malah pelbagai aktiviti 'sukan' dizaman Nabi s.a.w menggunakan unta. apakah Nabi s.a.w menggunakan apa yang haram untuk Baginda s.a.w sendiri???

KRISIS PEMIKIRAN.

disangka mendapat hidayah. sebenarnya telah terpengaruh dengan dakyah!

KEJAHILAN DAN KESESATAN diambil sebagai KEBENARAN.
KEBATILAN menjadi pegangan.
KELEMAHAN AKAL dijadi panduan.
itulah asas orang yang tidak serik. memekik menggelar Sunnah adalah terbalik dan menganggap diri sendiri pula 'KORANIC'..

-Muhd Abdillah-