Thursday 17 June 2010

Rukun Islam

Muhammad Shahrur berpendapat "Rukun Islam" seperti berikut;

1) Kepercayaan akan kewujudan Tuhan

2) Kepercayaan akan Hari Akhirat

3) Melakukan perbuatan baik

Perbuatan yang boleh menghancurkan tiga rukun di atas adalah; perbuatan syirik, iaitu menyetarafkan benda lain dengan Allah.

Sebagai contoh wang, kuasa, atau makhluk lain. Apabila kita memuja wang atau kuasa setaraf dengan Allah, maka kita akan terdedah kepada perbuatan merompak, mencuri, berlaku khianat dan sebagainya.

Pertamanya, ia meruntuhkan rukun yang pertama. Ini membawa kepada keruntuhan rukun kedua, iaitu kepercayaan bahawa perbuatannya akan disoal di Hari Akhirat, seterusnya membawa keruntuhan rukun ketiga, iaitu melakukan perbuatan jahat.

Dalam kes ini, suspek perlu bertaubat. Firaun pun telah diberi peluang untuk bertaubat.

Perbuatan baik pula terdiri daripada;

1) 'Jangan menjadikan benda lain setaraf dengan Allah'

Isu ini telah dibincangkan di atas.

2) 'Berbuat baik kepada ibubapa'

Sila rujuk 71:28, 17:23, 31:14, dan 46:15.

3) 'Jangan membunuh anak kerana masalah ekonomi terdesak / takut menghadapi masa depan'

Contohnya membunuh anak luar nikah kerana berasa malu, atau membunuh anak sah hanya kerana kemiskinan. Sila rujuk 6:151, 17:31.

4) 'Jangan menghampiri perbuatan yang memalukan samada secara terbuka atau tertutup'

Contohnya perbuatan zina dan homoseksual.

5) 'Jangan mengambil nyawa yang Allah muliakan, kecuali dengan cara keadilan dan undang-undang'

6) 'Jangan menghampiri harta anak-anak yatim, kecuali untuk memperbetulkannya (improve)'

Sila rujuk Surah 4 dan 5.

7) 'Berikan sukatan dan berat dengan adil'

Sila rujuk 83:1-3.

8) 'Apabila bercakap, cakaplah dengan adil walau melibatkan relatif dekat'

Sila rujuk 4:135.

9) 'Penuhi perjanjian Tuhan'

Menghindari sumpah bohong atau ketidaksetiaan terhadap kepercayaan orang lain, seperti akad nikah, akad kerakyatan negara, akad parti politik dan sebagainya. Sila rujuk 13:20.

10) 'Sesungguhnya ini adalah laluan Ku, memimpin lurus, ikutlah ia. jangan ikut laluan-laluan lain.'

Ini menyeru agar kita memenuhi perintah Allah. Perhatikan pula;

Orang-orang yang beriman, Yahudi, Nasrani dan Sabian, sesiapa yang beriman akan Allah dan Hari Akhirat dan melakukan apa yang baik, akan menerima anugerah dari Tuhan mereka. Tiada ketakutan ke atas mereka dan mereka tidak akan dukacita. (2:62)

Wallahualam.

6 comments:

Anonymous said...

Letih baca tulisan budah kepala tak betul nii. Bakkah tu Mekah la.

Anonymous said...

Bahagian akhir tulisan ni menampakkan awak dah termakan pula pluralisme. Semua agama betul, termasuk yahudi dan nasara. Sakit ppala weh?

Anonymous said...

xperlu la tetibe nk libatkan Qaradhawi plak. padahal ramai lagi Ulama Malaysia yang menyokong penggunaan nama Allah untuk puak kristian 2. xpyh la kau nk berhujah lagi ariji. geli plak aku baca. mula2 aku ingat kau orang yang bijak tapi bila aku baca2 tau lah aku ko nie sesat la Ariji. bukan aku nk ngejek kau tapi kau patut timba ilmu dulu.
Al-Allamah Dr.Sheikh Yusuf Al-Qaradhawi ada menulis tentang keutamaan ilmu atas amal.
"keburukan kelompok ini bukanlah kerna kerosakan hati atau fikiran mereka namun kerana kerosakan akal fikiran dan kefahaman yang batil. sebab itulah mereka juga diberi gelaran "berumur muda dan berakal bodoh".(Hadith riwayat al-bukhari dan Muslim dr Ali ibn Abu Talib r.a didlm al-lu'lu' wa al-marjan . (641)....kerana ilmu yg teramat lemah dan tiada kefahaman yg hak hingga tiada manfaat dan pengajaran drpd kitabullah meskipun mereka membacanya siang dan malam, namun bacaan tersebut disertai dgn kefahaman dan pengertian yang senget,menyeleweng,
dan keluar dr lunas2 islam itu sendiri. Imam Hasan al-Basri r.a mengingatkan Muslimin "org yg berbuat sesuatu tanpa dasar ilmu laksana org yg berjalan bukan diatas jalannya ilmunya, maka kerosakan yg akan ditimbulkan lebih banyak drpd kebaikannya."

Qaradhawi menyambung..." perkara2 tersebut blh berlaku bila seseorg yg menjawat jawatan mufti tdk memilikik keimanan dan ilmu serta kepakaran yg cukup, APATAH LAGI JIKA DIA HANYA ORG YG SEBARANGAN SAHAJA......seperti yg kita dpt saksikan hari ini perkara2 agama sudah menjadi bagaikan padang rumput sesiapa sahaja blh masuk dan melepaskn ternaknya! setiap org berani menulis pasal agama meskipun baru mulai mengenalnya hanya satu dua hari sahaja. Walhal Al-Qura'nul karim, Sunnah Rasulullah s.a.w dan para ulama salaf dgn keras tlh memberi peringatan kpd Muslimin agar jgn gopoh dan sembarangan memasuki medan fatwa tersebut tanpa memiliki bekalan ilmu yg cukup, krn ianya kritikal dan merbahaya..!"
Fiqh Al-Awlawiyyat(fiqh keutamaan) m.s 63 dan 66 olh Dr.Sheikh Yusuf Al-Qaradhawi.

Kenyataan ulama agung ini amat tepat untuk diberi pada kau. semoga bermanfaat.

Anonymous said...

sebenarnya aku ingin menjawab soalan yg kau tujukan pada JAKIM itu. tapi byk pula soalan bodoh dan tidak berlandaskan ilmu jadi kenyataan Dr.Qardawi itu mmg amat baik utk difikirkan. Apakah kau setutju utk melantik org yg jahil ilmu agama menjadi pendidik agama?? Tidak kan?!

P.s: kalu nk ikut kalendar guna 12 bulan seperti didlam Quran jadi jumlah hari ditentukan oleh kedudukan matahari dan bulan. bukannya puak sunni tetibe dgn bangangnya pandai2 cipta berapa jumlah hari setahun. kita ikut alam yg dicipta dgn sistem2nya olh Allah. Bukannya mcm kau ini. belajar bisnes tapi kau g tegur hal2 sains yang kau sendiri bengong. Mane boleh! Yaum ade 365 kali diulang. Dlm 365 perkataan itu sila beri bukti ayat mana yng mengarahkan manusia agar hidup setahun 365 hari? jangan jadi bodoh, buat malu org kelantan aje. Malu Tok Guru Nik Aziz je kau ngaku blajar kt skolah die tapi ilmu kau.... kesian......................
Ariji nk cepat pandai eh?? hehe belajar k. Xkan pandai la kalau perngai cm gini. eksyen bukan main. jgn sampai org menyampah dgn kebodohan sampai muka kene ludah.

perkataan addunyya ade 115! tapi dunia tetap satu je! kan????!!!!
Apalah Ariji. belajar! belajar! belajar! jangan igt dah pandai! kau 2 lemah n xtahu apa2 lagi.
Ahmed deedat 2 bukan ulama pun n die da tarik balik kenyataan die pada rashad khalifa laknaktullah.
org yg ingkar Quran bukan main kau sanjung jasa 19 die 2. Yahudi palk kau siap suruh bezakan zionis dgn yahudi! wah pandai nye!
tapi sayang kekufuran kau jelas. kau sanjung yg sesat2 nie tapi ko 'sesatkan' pula golongan Sunnah!
kau mencaci Nabi s.a.w dgn mengtakan baginda tdk maksum!, kau mengutuk para sahabi! para ulama yg alim! Fahaman Ahli Sunnah kau fatwakan sesat! kaulah yg memerangkap diri sendiri. kau telah sesat. Semoga Allah s.w.t yang Maha Pengasih dan Penyanyang tidak menyesatkan kau lebih teruk lagi! Amiin!

-Muhd Abdillah-
Allah Azzawajall Maha Besar!

Anonymous said...

lain kali hentam la rashad khalifa yg perasan 2 xpun hentam yahudi ke xpun byk lg kau boleh hentam2. tapi kau pilih nk hentam org sunnah? pastu ko ckp ko la yg ikut Qur'an? aik? ok lah. sukahati. peringatan da byk. bukan satu je tau. da banyak! kau yg degil, badget pandai sangat. Allah Maha Melihat yang tidak lupa dan tidak tidur!

Solat dulu ariji. jgan buang hadith makneye kau tak solat!
kafir cenggitu tau!

P/s. g sunat skali eh.....

GAYONG said...

Dalil2 Quran membantah ajaran pandangan Taslim dan Rashad Khalifa:

Q 38:65
Katakanlah (ya Muhammad): “Sesungguhnya aku hanya seorang PEMBERI PERINAGATAN, dan sekali-kali tidak ada Tuhan selain Allah Yang Maha Esa dan Maha Mengalahkan.

maksud ayat di atas : ialah Rasulullah ialah “PEMBERI PERINGATAN”…maksud memberi peringatan ini ialah merujuk kepada hadis Nabi s.a.w yg memberi peringatan kepada kita semua…

Q 46:9
Katakanlah: “Aku bukanlah rasul yang pertama di antara rasul-rasul dan aku tidak mengetahui apa yang akan diperbuat terhadapku dan tidak (pula) terhadapmu. Aku tidak lain hanyalah mengikuti apa yang DIWAHYUKAN kepadaku dan aku tidak lain hanyalah SEORANG PEMBERI PERINGATAN YANG MENJELASKAN.”

maksud “DIWAHYUKAN” dlm ayat di atas beerti sabda Nabi juga merupakan wahyu yg wajib kita patuh, kerana Nabi tidak berkata2 dgn sendirinya melainkan wahyu yg diwahyukan oleh Tuhan. “seorang pemberi peringatan yg menjelaskan” bermaksud peringatan yg disampaikan Nabi.Siapa pemberi peringatan dlm ayat tersebut??? sudah tentu Nabi Muhammad s.a.w melaui hadis2 dari baginda s.a.w…

Q 38:70
Tidak diwahyukan kepadaku, melainkan bahwa sesungguhnya aku hanyalah seorang “PEMBERI PERINGATAN YG NYATA”.

maksud ayat di atas: “pemberi peringatan yg NYATA” siapa pemberi??? sudah tentu Nabi Muhammad s.a.w melalui hadis2 sohih yg NYATA…iaitu bukan hadis palsu

Q 53:3-4
3.Dan tiadalah yang diucapkannya (Muhammad) itu menurut kemahuan hawa nafsunya.
4.Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya).

Maksud hadis diatas: Ucapan Nabi dari tuhan juga merupakan wahyu yg diwahyukan.

BUKAN itu sahaja wahyu Tuhan yg disampaikan kepada Nabi s.a.w dalam mimpi juga merupakan wahyu…dan wajib dipatuhi…wahyu melalui mimpi yg disampaikan tuhan kepada Nabi s.a.w ini dikenali sebagai Hadis Qudsi…

Wahyu melalui mimpi ini juga pernah berlaku kepada Nabi Ibrahim a.s ketika mana Nabi Ibrahim a.s bermimpi bahwa Tuhan memerintahkannya melaui mimpi untuk menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s…

Q 37:102
Maka tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha bersama-sama Ibrahim, Ibrahim berkata: “Hai anakku sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahwa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa pendapatmu!” Ia menjawab: “Hai bapakku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu; insya Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar.”

PERSAMAAN INI JUGA BERLAKU KEPADA NABI MUHAMMAD s.a.w DAN NABI IBRAHIM a.s

Nabi Muhammad s.a.w memebenarkan mimpi yg diterimanya dari Tuhan lalu disampaikan kepada kita melaui Hadis Qudsi baginda a.s…kita wajib beriman dengan hadis itu…al quran membenarkan mimpi2 Nabi sebagai wahyu”pembenaran wahyu melalui mimpi” ini terdapat di dalam alQuran seperti ayat di bawah:

Q 37:105
sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu, sesungguhnya demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik.