Sunday 27 June 2010

Pekomen Bhg. V

Bagi menjawab hujah di https://www.blogger.com/comment.g?blogID=1323782569523397951&postID=1736007682323088256

Wahai Ariji yg hebat dan bijaksana.
Kalau seseorang yg berfahaman sunni bertukar pada syiah maka dia dianggap sesat bukannya kafir. tapi jika dia mengkafirkan para Sahabi barula di boleh dihukum kafir!
dari segi logiknya bagaimana pula dia boleh dihukum bunuh jika dia berani dgn terang2 mengkafirkn sahabi jika dia bersama dalam kelompok jemaah Sunnah? sudah tentu dia bersama orgnya2 sendiri. dgn keadaan dunia sekarang ini amat tidak logik utk berperang dgn org2 iran 2 sbb musuh kafir laknat lagi besar lg byk. 
sesiapa yg tukar mazhab bukannya tukar agama.. BODOH!
sape pulak yg boleh dakwa yg die betul2 ikut mazhab?
siapa org melayu yg 100% mazhab Syafie pada masa kini???????
disebabkn die qunut waktu subuh so die mazhab Syafie la eh?? SALAH! 
kau nie mmg sah xde ilmu... dah mane kalendar hijrah yg sesat 2? dah xde benda lain sekarang kau ungkit hal ini pula?????
apa masalah kau? 
SEDAR PUN KAU DA SALAH.. SESAT. tapi kau timbulkan hal ini pulak? OK.. 2 hujah aku da bagi 2... 2 baru kire hujah. Yakin bila kita praktikkan sebab ada DALIL, BUKTI, HUJAH SERA PENJELASAN.. bukan jadi JAHIL.. YE KAU MMG JAHIL... nmpk sgt kau dah xboleh nk BERHUJAH kau bangkit isu lain.. pandai!
jawab isu ini. dah banyak hujah dan bukti utk hukuman murtad. bukan senang2 je nk bunuh orang Ariji. 
bukan ketua kampung yg kene jalankan HUDUD... 2 P.M patutnya orang yg paling depan utk sokong HUDUD..Aku xlayak nk bunuh kau jika kau murtad.. PENGUASA yang WAJIB patutnya.. dah kalau diorg xnk.. ALLAH AZZAWAJALL MAHA ADIL. nnt kite trime part masing2 akhirat nnt.. cum kat dunia nie kne la ade perjuangan jugak utk tegakkan HUKUM ALLAH. perlahan2 kayuh lame2 INSYALLAH nnt sampai juga... 
dah pakai hukum manusia kat Malaysia pun.. apahal kau nk bangkitkan isu nie Ariji? kau bukan tahu apa.. baca k..

Bagi isu yang mengkafir itu, mari perhatikan poin berikut;

1) Andaikan bahawa; mereka mengkafirkan individu tertentu melalui tulisan sejarah yang mereka baca.
2) Tulisan sejarah versi Syiah berbeza pula dengan tulisan sejarah versi Sunni

Maka apakah rasionalnya pembunuhan antara puak Sunni dan Syiah hanya kerana isu sebegini? Kematian Puteri Diana pada zaman moden yang dilengkapi internet, kamera, televisyen, pun masih misteri.

Maka, berbaloikah semua ini? Isu kafir perlu dilihat dari sudut tauhid.

Bace Hadith Sahih balik..
Umat islam terbahagi pada 73.. sume masuk neraka kecuali satu.. sape2 yg mentauhidkan Allah dan yg mengikut telunjuk jln Nabi s.a.w barulah selamat... FAHAM??

“Sesiapa sahaja yang menyelisihi aqidah Ahli Sunnah akan masuk ke dalam 72 golongan sesat, sabda baginda “Umatku” adalah umat Ijabah, yakni orang-orang yang menjawab seruan bagiNya dan menampakkan diri bahawa mereka mengikuti (Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam), sehingga ada 73 golongan, satu kelompok yang selamat adalah yang mengikuti Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam dan istiqamah di atas agama baginda. Adapun 72 golongan itu, maka ada di antara mereka yang kafir, pelaku maksiat, ahli bid’ah dan berbagai-bagai.” Ibn bin bazz r.a.


*Mazhab pula mana ade berbeza aqidah wahai Ariji yg mujtahid masa kini.. 
bagi aku bukti dan penjelasan skit?? takat letak tgn dlm solat, qunut ade x time subuh, cara jual beli,(bukan sistem), cara duduk tahiyat akhir, dll... nie lah perbezaan mazhab pun.. xde nk smpai bunuh membunuh pulak.. xde huru hara pun kt masjid India kt k.l 2 ngan org melayu yg melampau byknya kat citu.. apa bende kau??

Masjid India di Kuala Lumpur? Sila lihat isu ini dari sudut global. Hakikatnya, tiada hukuman bunuh bagi kesalahan murtad dalam al-Quran.

Wallahualam.

3 comments:

Anonymous said...

(Bagi isu yang mengkafir itu, mari perhatikan poin berikut;
1) Andaikan bahawa; mereka mengkafirkan individu tertentu melalui tulisan sejarah yang mereka baca.
2) Tulisan sejarah versi Syiah berbeza pula dengan tulisan sejarah versi Sunni
Maka apakah rasionalnya pembunuhan antara puak Sunni dan Syiah hanya kerana isu sebegini? Kematian Puteri Diana pada zaman moden yang dilengkapi internet, kamera, televisyen, pun masih misteri.
Maka, berbaloikah semua ini? Isu kafir perlu dilihat dari sudut tauhid.)

*sesiapa yg mengkafirkan orang hanya dari tulisan sejarah tanpa bukti dan penjelasan yg hak maka kekafiran itu akan kembali padanya.
Org2 syiah mengkafirkan para Sahabah.walhal begitu luas maklumat dan hakikat sebenar mengenai mereka yg boleh dikaji dan dipelajari. sebaliknya jika mereka memilih utk mengkafirkan sahaja dgn jahil maka kekafiran berbalik pd mereka!
aku bukan katakan pd org syiah yg berstatus awam sebaliknya para ilmuan mereka yg mampu membuat perbandingan yg adil dan telus.
Imam Ja'far Al-Sadiq adalah imam Mazhab Syiah tp xpernah pula beliau dikafirkn!! malah beliau juga dilihat sbgai org alim olh org2 yg mendalami Sunnah.
KAU XTAHU APA2 ARIJI. jgn guna logik akal kau!!!
kau xpernah buat penyelidikan sebaliknya mcm org gila tulis apa saja yg kau mahu atas tiket 'kebebasan bersuara'. Walhal kita xsepatutnya membiarkan manusia dgn suka2 membuat apa yg mereka hajati.
Allah s.w.t telah redha pada golongan Muhajirin dan Ansar ia ada dlm Quran! dan pastinya kau xtahu kerana jika kau tahu hal ini kau tidak akan membngkit perkara asas ini. mengapa mahu dikafirkan dgn org2 yg Allah s.w.t tlh redha??!! atas tulisan sejarah??! itulah org jahil yg bodoh!!!!!
sahabat Nabi s.a.w adalah insan2 agung yg mendukung ajaran Nabi s.a.w ketika org lain menentangnya! apakah layak mereka dikritik???? xlayak! lebih2 dgn org JAHIL!!! mereka org2 yg dipilih merasai kesakitan bersama Nabi s.a.w dan mereka adalah perisai utama Nabi s.a.w! tiada tulisan sejarah yg mampu mengkafirkan mereka!!! org Sunnah tidk membunuh syiah. apa yg terjadi adalah sebaliknya. lihat saja di Iran itu. org Bodoh pun tahu. Saddam bukanlah org yg taatkan Sunnah. boleh dilihat dari perwatakan dan cara pemerintahan dia. (spt Tun Badawi dan Najib skrg,mereka dgn terang tolak hukum Quran, mereka tidak layak digelar pejuang Sunnah walau mereka dikenali sebagai mengikut golongan sunni.) jd xboleh la nk dakwa org2 sunnah jahat sbb hanya krn saddam 'kononnya' ada membunuh org Syiah. Wallahu'Alam.

hakikatnya tiada org sunnah mahupun syiah berani mengkafirkan sesiapa atas tulisan sejarah mereka. ini adalah kenyataan jahil dan sombong oleh org yg hanya mengikut jalan kejahilan.

Anonymous said...

(Masjid India di Kuala Lumpur? Sila lihat isu ini dari sudut global. Hakikatnya, tiada hukuman bunuh bagi kesalahan murtad dalam al-Quran.
Wallahualam.)

*Dari sudut global? eceh konon betul la ape kau ckp 2.. jahil ne budak.. bagi tempat dan nama mereka yg berperang kerana perbezaan mazhab itu wahai Ariji.
Ulama mana pula yg bermazhab 100% lg sekarang nie??????!! org awam yg bermzahab secara taqlid 100% pun xde da! global konon... piiiiraahh....syiah 2 bukan beza mazhab da, 2 da beza aqidah pun ade gak. aku bgtau ni supaya kau xla nk samakan syiah 2 mazhab juga. Jahil 2. so aku bgtau awal2.
hakikatnya kau menolak Hadith Sahih!!!!! kau menolak apa yg Nabi s.a.w telah berikan!!!!!


“Dan bukanlah dia (Muhammad) seorang yang bakhil untuk menerangkan yang ghaib.” (al-Takwir : 24)

“Seandainya dia (Muhammad (mengada-adakan sebahagian perkataan atas nama kami. [45] Nescaya benar-benar kami pegang dia pada tangan kanannya. [46] Kemudian benar-benar kami potong urat tali jantungnya. [47] Maka sekali-kali tidak ada seorangpun dari kamu yang dapat menghalangi (kami) dari pemotongan urat nadi tadi." (al-Haqqah : 44-47(

“Mereka itulah orang-orang yang telah kami berikan kepada mereka KITAB, HIKMAH dan KENABIAN. Jika orang-orang (Quraisy) itu mengingkari kesemua itu, maka sesungguhnya kami akan menyerahkannya kepada kaum yang sekali-kali tidak akan mengingkarinya.” (al-An’aam : 89)

RASULULLAH S.A.W diberi KITAB (QURAN) HIKMAH (HADITH,SUNNAH) dan KENABIAN... 3! bukan hanya QURAN sahaja. Quran terlalu tinggi utk difahami oleh manusia.

Anonymous said...

“Sesiapa yang memanggil orang lain dengan ‘kafir’ atau ‘musuh Allah’ sedang dia tidak begitu, maka tuduhan itu kembali kepadanya (penuduh)”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).