Sunday 27 June 2010

Pekomen Bhg. IV

Bagi menjawab hujah pekomen di https://www.blogger.com/comment.g?blogID=1323782569523397951&postID=6577587601619972969


(Bagi menjawab hujah pekomen di...)


Apa jawapan kau? bila kau jawab soalan aku? kau nk tegakkan benang yg basah?? hehe


(Kalau kamu ada penyakit geli, mungkin ada baiknya kamu pergi ke klinik atau farmasi.)


*Org Melayu kaya dgn bahasa dan ungkapan. xpyhla kau ungkit hal mcm ini..betapa byknya soalan dan hujah aku yg kau tggalkn. kau suka betul jawab bende2 mcm nie kan.
sukahatilah.


(Apalah yang kamu membebel ini. Takkanlah kamu tidak dapat bezakan antara 365 dengan 354 sehingga kamu mengatakan aku berhujah tanpa ilmu?)


*yg nie aku xpaham apahal tetibe ko ckp bende nie? ko paham x apa kenyataan Qaradhawi yg aku bg 2? ape tetibe 365 354 nie? xde kene mengena la. bagitahu sikit apa logiknya kenyataan balas kau ini pada kenyataan Qaradhawi? kau pening sangat nie kowt.... Mane tidaknya tiba2 kau ckp psl 'mintak izin'...lol nie lagi apa masalah kau? pelik betul... aku xde suruh pun ko mintak izin Sheikh 2... ade perkataan 'izin' ke dlm kenyattan 2? kau jawab mcm nie je....2 je la.. tp nk bermegah... hurmmm.. usaha lagi! bila kau baca kenyataan Qaradhawi 2 kau xfaham nie.. senget betul apa yg kau ckp nie. xde kene mengena.
adoi 'mujtahid' ariji..... hurmm..


Mungkin kamu lupa atau kamu tak tahu, ijtihad adalah apa yang dilakukan oleh Nabi Muhammad setelah baginda menerima wahyu.

(Takkanlah kamu habis hujah sehingga ingin menggunakan teknik meludah pula? Adakah amalan meludah ini akhlak Sunnah Nabi yang kamu belajar? Kita berhujah dengan keilmuan, bukan dengan keganasan ala Taliban.)


Aduhai....penat tapi seronok jugak tgk gelagat kau ini... nielah bdk2 kate 'POYO' lebih.. aku xckp pun aku nk ludah kau.. bace balik.. bila masa pula kau berhujah??
dari dulu dah berbulan aku jawab dan tggu hujah kau.. sampai sekarang kau xbagi... bila pula kau berhujah? dgn ilmu pula itu? xde pun hujah kau.. tunjuk satu... yg aku tahu kau hanya mengkritik dan 'menfatwa' sesat berbagai macam fahaman sunnah. Siap cakap Hadith Sahih 2 'FAKTA YG PUPUS' pulak 2... lagi la nmpak jahil.. bila pulak kau berhujah nie? bg hujah 'fakta pupus' 2 ...jawapan asyik kelaut aje..apa yg kau hujah? bagi sikit. siar sikit tgk cmne biar orang bace... jgn main perasaan je.. adoi.. tapi aku xbley nk wat ape2 kalo ko masih anggap yg kau tulis sume 2 sebenarnya 'hujah' kau..cemerlang betul sikap kau.. terbilang.. haha.
sukahati... teguran da byk.. still pikir diri hebat? ok... 


Membebel?

(Bumi mengelilingi Matahari mengambil masa 365 hari bagi satu pusingan.)


*Ini satu dari beberapa kejahilan kau. Mari aku terangkan.(walaupun ini bukan bidangku tapi perkara ini amat asas utk difahami). Sila BACA SAMPAI FAHAM BARU BUAT KENYATAAN AGAR ORANG LAIN TAHU YG KAU ITU ADA ILMU. kalau x.. BODOH namenye.


"Dialah yang menjadikan matahari bersinar-sinar (terang-benderang) dan BULAN bercahaya, dan Dialah yang menentukan PERJALANAN TIAP- TIAP SATU (MATAHARI DAN BULAN) itu (berpindah-pindah) pada tempat-tempat peredarannya (masing-masing) supaya kamu dapat MENGETAHUI bilangan tahun dan kiraan masa. Allah tidak menjadikan semuanya itu melainkan dengan adanya faedah dan gunanya yang sebenar. Allah menjelaskan ayat-Nya (tanda-tanda kebesaran-Nya) satu persatu bagi kaum yang mahu mengetahui (hikmat sesuatu yang dijadikan-Nya."
(Surah Yunus, ayat 5)


KALAU NK GUNA SISTEM PEREDARAN MATAHARI KAU DAPAT LA 365 SETAHUN. 2 PON ADE TAHUN LOMPAT TIAP 4 TAHUN. SO BUKANNYA TEPAT 365 TIAP TAHUN ARIJI. KALAU PAKAI SISTEM IKUT BULAN DAPAT LA MACM KALENDAR HIJRAH SEKARANG BAHALOL... FAHAM?
QURAN KATE BOLEH PAKAI KEDUA-DUA NYA PON.. APA MASALAH KAU?? SESAT!!
dah suruh membaca belajar kau degil. bila tulis kenyataan siap suruh rujuk kat kenyataan kau sendiri balik. Pergh! BODOH SOMBONG NAMENYE!

Nak mencipta kalendar versi planet Pluto pun boleh, jika kamu mampu. Padahal selama ini pun, pelbagai versi kalendar yang telah dicipta. Hakikatnya, kalendar al-Quran berdasarkan Matahari dan Bulan.

Sememangnya ada unsur 'lompat' dalam kalendar al-Quran, kerana Bumi mengelilingi Matahari satu pusingan mengambil masa 365.24 hari. Namun jika dibundar, ia menjadi 365.

Bagi memenuhi unsur 'lompat' ini, adalah dengan menggunakan Bulan. Ini berbeza dengan kalendar Masihi yang 'memendekkan' bulan Februari bagi memenuhi unsur 'lompat' ini.

(Kamu kata Ahmad Deedat bukan ulama? Kamu tahukah apa itu maksud ulama? Ulama bermaksud orang yang berilmu.
Entah apa yang kamu bebelkan wahai Abdillah.)


* itulah kau.. aku suruh membaca tapi kau degil..maklumlah kau kan mujtahid penganalisis hadith sahih.. ape bagai sume kau tahu.. dasyat... ULAMA ialah seorang PAKAR atau PEMIMPIN agama yang bertugas untuk membimbing dan memandu umat Islam baik dalam masalah-masalah agama mahupun masalah sehari-hari yang diperlukan baik dari sisi keagamaan ataupun sosial kemasyarakatan. (ustaz kat skolah, tok kat surau xboleh digelar ulama..paham....) bukan sume org berilmu digelar ulama... jangan 'Pandai sgt'....
Ahmed Deedat byk jasanya. tapi beliau bukan seorang ulama. Dr.Zakir Naik adalah ulama. boleh beza? mereka dibidang yg sama tp byk perbezaan antara keduanya. 


Ulama berasal dari perkataan alim yang bermaksud seseorang yang tinggi ilmu pengetahuan tentang hal ehwal AGAMA ISLAM dan mengamalkan ilmu yang dipelajari. org yg mendalami ilmu Quran,fiqh , hadith ... org yg benar alim dalam ilmu2 ini barulah digelar ulama wahai Ariji... org kristen ade rahib,paderi bla2... xpernah pulak diorg nie dipandang sebagai ulama. 


Kata-kata Masruq seorang Tabiin di zaman Abu Bakar, Saidina Umar, Saidina Ali dan Saidina Osman “ Tanda seorang yang berilmu ialah orang yang takut kepada Allah dan tanda orang yang jahil ialah orang yang kagum dengan ilmunya” Imam Abu Bakar Muhammad bin Hussin Bin Abdullah Al-Ajiri, Takhrij wa ta’liq Sopian Nur Marbu Banjari al-Makki, 1996:64.)


Sama macm kau.. taksub dgn 'kehebatan' sendiri...


Sila berhujah dgn ilmu!
Assalamualaikum.....

Waalaikumussalam.

UMNO baru sahaja menjemput puluhan ulama. Kamu pula tidak mengaku Ahmad Deedat itu ulama? Kalau Zakir Naik dengar, mungkin beliau tidak setuju dengan kamu.

Menurut Dato’ Dr. Harun Din, dalam al-Quran karim terdapat dua kali sahaja perkataan ulama’ itu digunakan. Kedua-duanya merujuk kepada yang mendalami pengetahuan agama. Yang mendalami agama Islam diistilahkan dengan al-ulama’. Ada alif dan lam. Ini bererti bahawa ulama’ adalah istilah khusus yang dimaklumi bahwa hanya diguna pakai untuk yang mengetahui dan mendalami tentang agama Islam sahaja. Di dalam bahasa arab ada banyak istilah selain ulama’ yang diguna bagi merujuk kepada bidang masing-masing. Contohnya (khabir atau khubara’ untuk pakar yang lain dari bidang agama), Muhtarif atau muhtarifun, Fanni atau fanniyyun yang merujuk kepada technician, Mahandis arkitek, Tabib akhsai pakar perubatan.


Seperkara lain yang patut disebut bahawa perkataan ulama ialah perkataan jama’. Kalau untuk seorang disebut alim mufrad. Akan tetapi sudah menjadi penggunaan yang menyeluruh dipakai ulama’ untuk merujuk kepada seorang seperti imam Syafie adalah ulama’ terbilang. Dibolehkan demikian kerana hakikatnya seorang alim dalam Islam memiliki dan mendalami berbagai bidang ilmu, ilmu bahasa Arab dengan segala cabangnya ilmu al-qawafi, badi’ maani, bayan, nahu saraf, usul feqh, ulum hadis, hadis, tafsir, ulum tafsir, ilmu al-adab al-arabi, arud, tarikh, mantiq, al-falsafah dan berbagai ilmu. (Dr. Harun Din, 2004: 7-8.)


Nizam Sakamat Sakjeha merumuskan pengertian ulama’ pada tanggapan masyarakat umum adalah mereka yang berat sangkaan mereka, amat ikhlas dalm melaksanakan tuntutan al-Quran dan al-Sunnah. Amat prihatin dan berusaha keras untuk menegakkan yang hak dan memerangi kebatilan, mereka adalah orang yang tidak mungkin tenggelam dalam hawa nafsu. Nizam Sakamat Sakjeha Nasaih wa Taujihat al-Mufakkirin wa Ulama’ al-Islam liljamaat wal ahzab al-Islamiah: 4


Menurut Jamal Mohd Lokman, menjelaskan secara estimologinya ulama’ membawa maksud “orang yang mengerti atau orang yang berilmu pengetahuan”, iaitu mengetahui hakikat sesuatu dengan penuh keyakinan. Jamal Mohd. Lokman Sulaiman, 1999:37.


Abi Talib dan Ismail Abdul Halim, Istilah ulama’ disandarkan kepada individu yang mengetahui mengenai al-Quran dan al-Sunnah serta memahami kedudukan hukum dan sumber hukum Islam yang berpandukan kepada sumber tersebut. (Abi Talib dan Ismail Abdul Halim, 1982:2


*serba sedikit untuk kau faham apa itu 'ULAMA'....
Lain kali jangan pandai2 kau nk gelar sape2 ulama.. ilmu xde fitnah berleluasa! 
Innalillah!. Belajar asas agama Islam dahulu Ariji.. jangan tunjuk jahil lagi.. 


-Muhd Abdillah-


Terima kasih kerana berkongsi maklumat.

Wallahualam.

7 comments:

Anonymous said...

(Nak mencipta kalendar versi planet Pluto pun boleh, jika kamu mampu. Padahal selama ini pun, pelbagai versi kalendar yang telah dicipta. Hakikatnya, kalendar al-Quran berdasarkan Matahari dan Bulan.

Sememangnya ada unsur 'lompat' dalam kalendar al-Quran, kerana Bumi mengelilingi Matahari satu pusingan mengambil masa 365.24 hari. Namun jika dibundar, ia menjadi 365.

Bagi memenuhi unsur 'lompat' ini, adalah dengan menggunakan Bulan. Ini berbeza dengan kalendar Masihi yang 'memendekkan' bulan Februari bagi memenuhi unsur 'lompat' ini.)

*Quran dgn terang kate Matahari dan bulan boleh digunakan utk tahu peredaran masa. aku masih xfaham apahal kau anggap kalendar hijrah 2ade unsur kesesatan. tolong la sgt2terangkan kat aku. kau nie ade masalah apa nie? ape yg sesat? bgtaula.. peredaran bulan dan matahari berbeza. kau nie hebat sangat ikut kedua2 cara serentak? wau.. cmne???? kau igt Umar r.a 2 wat benda sesat? KAULAH YANG SESAT!!! JAHIL....

kau tidak mengambil iktibar dgn ayat terawal Quran ini.

:بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ [1] Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan,

خَلَقَ الإنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ [2] Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah.

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الأكْرَمُ [3] Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah,

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ [4] Yang mengajar (manusia) dengan perantaraan kalam.

عَلَّمَ الإنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ [5] Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.

كَلا إِنَّ الإنْسَانَ لَيَطْغَى [6] Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas,

أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى [7] karena dia melihat dirinya serba cukup.

إِنَّ إِلَى رَبِّكَ الرُّجْعَى [8] Sesungguhnya hanya kepada Tuhanmulah kembali (mu).

sepatutnya kau jadikan Quran sebagai rujukan bukannya kepale otak kau sendiri. dah la xbetul ikut pulak..

“Mereka bertanya kepada engkau(Muhammad) tentang HILAL Katakanlah HILAL itu adalah tanda-tanda waktu UNTUK MANUSIA dan (bagi ibadat) haji” Al Baqarah: 189

*kau?? bertanya pun tidak! memandai2 aje tau. langsung xkena dgn akhlak yg Quran tonjolkan. HILAL 2 FASA BULAN.. BULAN... bukan MATAHARI.. kalau kau terer sgt ikut bulan dan matahari terus skati kau.. nk wat cmne. kau hebat. yg lain kau mampu sesatkan. dah tentu ikut bulan mcm kalendar hijrah 2 lg baik dan lebih tepat berbanding kalendar lain ,lebih2 lg dr kepale hotak kau yg amatlah geliga itu.

“ Berpuasalah kamu kerana melihat hilal dan berbukalah kamu kerana melihat hilal. Bila hilal tetutup atasmu, maka sempurnakanlah bilangan Syaban tiga puluh hari”
(Bukhari dan Muslim)

oooppsss... kau bukan percaya hadith ek.. tp xpe kau bace 2 betul2 k. kau xnk percaya? Allah s.w.t lebih adil utk mengadili kau ni cmne fikirannya.
jangan perasan berfikiran pelik mcm org seni tapi sebenarnya JAHIL DAN BODOH.

Anonymous said...

sila beri bukti ' UNSUR2 KESESATAN DLM KALENDAR HIJRAH WAHAI ARIJI YG PANDAI2'. apa yg sesat? cerita la wahai 'hang mujtahid'.

sila beri bukti... bukti.. bukan bebelan yg merapu2...

Ariji- "kalendar hijrah ada unsur kesesatan!"
manusia biasa - "wau apakah kesesatan itu ariji?"
Ariji-"setahun xcukup 365 hari! sesat 2!"
manusia biasa- "haa?!,buktinya apa?"
Ariji-"perkataan yaum ada 365 kali!dlm quran,hahahaha! aku pandai yg lain sesat!!"hahaha...

beginilah situasi kita sekarang. sebab kau masih tidak beri walau SATU BUKTI pun yg mesahihkan kalendar hijrah 2 sesat. tapi kau kata kau 'BERHUJAH' dgn ILMU. susah la nk bwk bincang elok2 mcmnie. dalil bukti nya mana pak??

Anonymous said...

(Hakikatnya, kalendar al-Quran berdasarkan Matahari dan Bulan)

*hah.. kau dah terperangkap..
kalendar yg berasakan Matahari dan Bulan adalah kalendar Hijra!

Bumi DAN bulan mengelilingi matahari.
Matahari tidak pula mengelilingi bulan!!!!!! jadi kalau kau ikut matahari kau xikut yg tepat dgn Quran! Quran kata ada BULAN 'DAN' MATAHARI. so jgn nk 'PANDAI SGT LA'. HAHAHAHA....

Anonymous said...

Jumlah perkataan xboleh la nk jadi hujah sampai jadi tahap hukum islam pula! perkataan Allah ade 2 ribu lebih! xde sape pula yg hebat sgt tetibe kate Allah s.w.t tuhan sekalian Alam ade lebih dr satu! Syirik 2!!!!!
kau minat benda2 mcm 2. maklumlah peminat 'Noregaa' ... sudahnya ilmu Hadith, Fiqh, dll kau xminat tapi kau minat benda2 mcm 2. kan dah nmpak perbezaan org yg cari ilmu.. yg taksub dgn yg ikhlas. yg kau syok sgt dok baca 2 adalah salah satu ilmu utk menghiburkan manusia yg mencintai Quran. Ada byk lg ilmu2 Quran yg kita xtahu da xkan dpt tahu. cnthnya seperti apakah makna Alif laam miim, Ya'sin, dll.. kalau kita terjumpa sesuatu (seperti jumlah2 perkataan) dlm Quran sepatutnya kita menjadi gerun dan takut pd Allah s.w.t bukannya jadi pandai secara automatik. lepas ni pasti byk lagi yg kau 'sesatkan'. lihat saja nnt.

Anonymous said...

(UMNO baru sahaja menjemput puluhan ulama. Kamu pula tidak mengaku Ahmad Deedat itu ulama? Kalau Zakir Naik dengar, mungkin beliau tidak setuju dengan kamu.)

*aik? UMNO la plak? gasak ko...
Ahmed deedat seorang yg byk sumbangkan jasa utk menghadapi hujah kristen dan Yahudi. xsyak lg beliau seorg ilmuan. tp nk agkat dia sebagai ulama??? aku da bg definisi ulama dlm kenyataan lepas. ia bukan kenyataan aku pun. xguna bermegah secara bodoh. Sudahlah.. kalau kau nk aggap Ahmed Deedat itu ulama kau dah salah.. dia sendiri tdk mengaku sebagai ulama dan kerja2 beliau tidak melayakkannya utk digelar Ulama. ulama merangkumi maksud yg amat hebat! bukan semua boleh jd ULAMA , apatah lg nk berangan jd 'MUJTAHID'.

Anonymous said...

(Mungkin kamu lupa atau kamu tak tahu, ijtihad adalah apa yang dilakukan oleh Nabi Muhammad setelah baginda menerima wahyu.)

*kau nk ckp kau berijtihad la nie eh??? pergh!!! perasan siot!!
nie apebenda yg rasionalnya tetibe kau ckp psl ijtihad nie?? skali lg xkena!!
Kau BALIK DAN BAGI FAHAM DULU APA ITU IJTIHAD!!!
KAU XLAYAK BERIJTIHAD~!!
Nabi s.a.w tidak perlu berijtihad. rujuk QURAN! bukan rujuk PALE OTAK KO...

Dan dia(Muhammad) tidak memperkatakan menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri.An-Najm: 3


FAHAMKAN DULU APA ITU IJTIHAD.
NABI MUHAMMAD S.A.W tidak perlu

Anonymous said...

arc(Mungkin kamu lupa atau kamu tak tahu, ijtihad adalah apa yang dilakukan oleh Nabi Muhammad setelah baginda menerima wahyu.)

*kau nk ckp kau berijtihad la nie eh??? pergh!!! perasan siot!!
nie apebenda yg rasionalnya tetibe kau ckp psl ijtihad nie?? skali lg xkena!!
Kau BALIK DAN BAGI FAHAM DULU APA ITU IJTIHAD!!!
KAU XLAYAK BERIJTIHAD~!!
Nabi s.a.w tidak perlu berijtihad. rujuk QURAN! bukan rujuk PALE OTAK KO...

Dan dia(Muhammad) tidak memperkatakan menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri.An-Najm: 3


FAHAMKAN DULU APA ITU IJTIHAD.
NABI MUHAMMAD S.A.W tidak perlu ijtihad