Wednesday 24 July 2013

Nikah

Mari kita tadabbur tentang nikah;

1) Larangan bernikah

Orang yang beriman dilarang bernikah dengan wanita-musyrik sehingga mereka beriman (2/221), yang telah dinikahi si bapa (4/22), dan bekas-isteri Nabi (33/53).

2) Larangan mengazam akad nikah

Janganlah kamu mengazamkan akad nikah sehinggalah ia membaligh Kitab ajalnya dan kamu mengetahui (2/235).

2) Haram bernikah

Orang yang beriman haram menikahi penzina atau si-musyrik (24/3).

3) Suruhan menguji

Dan ujilah si peyatim-peyatim sehingga apabila mereka membaligh nikah maka jika kamu mendapati dari mereka matang maka pertahankanlah kepada mereka harta mereka dan janganlah kamu makannya berlebihan dan gelojoh bahawa mereka mentumbesar (4/6).

4) Suruhan bernikah

Dan jika kamu takut adakah tidak kamu bersaksama pada peyatim-peyatim maka kamu nikahilah apa baik bagi kamu dari nisa' itu dua dan tiga dan empat maka jika kamu takut adakah tidak kamu mengadil maka satu atau apa milikan-kanan kamu (4/3).

5) Suruhan menikahkan

Dan kamu nikahkanlah si-tunggal-tunggal dari kamu dan pesoleh dari hamba kamu dan hamba-perempuan kamu jika mereka sedang faqir, Dia kayakan mereka, Allah, dari fadhlNya (24/32).

6) Bagaimana pula dengan kemampuan?

Dan siapa tidak mampu dari kamu kemewahan untuk menikahi muhsonat yang beriman, maka dari apa milikan-kanan kamu dari perempuan-suruhan kamu yang beriman (4/25).

7) Bagaimana pula jika belum ada calon?

Dan menjaga-maruah-kesucianlah yang tidak mendapati pernikahan sehingga Dia mengkayakan mereka, Allah, dari fadhlNya (24/33).

8) Adakah pernikahan memerlukan keizinan?

Pernikahan dengan muhsonat yang beriman dan milikan-kanan dari perempuan suruhan memerlukan keizinan ahli mereka (4/25).

9) Apa yang perlu dilakukan sebelum pernikahan?

Tidak salah atas kamu menikahi mereka apabila kamu telah-berikan mereka ujur mereka (60/10).

10) Lamaran

Musa dilamar oleh bakal bapa mertuanya;

Dia berkata; "Sesungguhnya aku mahu bahawa menikahkan kamu seorang anak-perempuan aku dari-dua atas bahawa kamu bekerja-dengan aku lapan tahun-kalendar-Haji (28/27).

Wallahualam.

No comments: