Saturday 17 July 2010

Pekomen Bhg. VI

Bagi menjawab hujah pekomen di https://www.blogger.com/comment.g?blogID=1323782569523397951&postID=7937799259613223624

Dalam mazhab Sunni, ada satu istilah yang dinamakan 'dalil naqli'. Naqli adalah antonim kepada akal, membawa maksud 'tidak berakal')
*seperti biasa, ketidak fahaman kau tentang islam memang ditahap AMAT LEMAH. 'Dalil Naqli' merujuk kpd hukum dr Quran,Hadith,ijmak dan Qiyas. Manakala ada pula 'Dalil Aqli' yg merujuk kpd penggunaan akal.Sila belajar dgn baik. Apakah kau samakan kitab Allah dll dgn binatang2 yg kau sebutkan itu??? itu tidak termasuk dlm Dalil Naqli!!!

Kufurnya perbuatan seperti ini!!!

MasyAllah! Innalillah........ apakah kau igt binatang2 itu tidak mencari makanan? tmpt tggal? malah dlm Quran pun ada ceritakan binatang juga bekerja dgn Nabi a.s!


apakah kau pasti mereka tidak berakal???


balik dan belajar!!!

Keenggan si Abdillah menggunakan akal bagi memahami al-Quran umpama seekor kucing yang tidak mahu menggunakan mulut untuk makan. Barangkali kucing itu lebih suka menggunakan lubang hidungnya untuk makan.

Bayangkan, untuk memahami pelajaran di sekolah dia sanggup menggunakan akal, namun bagi memahami al-Quran dia tidak mahu gunakan akal pula?

Habis, Abdillah menggunakan nafsu bagi memahami al-Quran?

(Mungkin ada orang berpendapat bahawa Mahathir adalah bermazhab Sunni. Pada pandangan saya beliau lebih kepada Mu'tazilah...)
utk membuat dakwaan seperti ini adalah berdosa dan tidak patut sama sekali. ia bukan satu cabang ilmu utk 'berpandangan' dgn prasangka dan ianya bukanlah hal yg penting utk 'dirasai'. walaupun ia benar sekalipun namun hal ini adalah berdasarkan dari prasangka serta ia menududh Tun ini terkeluar dari golongan Sunnah. sekalipun ia benar ia adalah haram utk diperkatakan.


tgk dulu kau itu macam mana.... jgn kisah org lain jika kau sendiri pun tgh kelam kabut lemas dlm kesesatan. jangan berkata2 ttg hal yg kau tidak ketahui atau tidak pasti!
 
Itu hanya pandangan saya.
 
Mari kita perhatikan petikan tulisan Mohd Asri di blognya, sila rujuk http://drmaza.com/home/?p=1186
 
Sebahagian mereka ini terpengaruh dengan pendapat yang agak ‘keras’ yang hanya membenarkan Islam itu dilihat dalam kerangka sesebuah mazhab sahaja,...
 
Coretan Mohd Asri ini 'kena' dengan Abdillah kerana Abdillah 'seakan-akan' melihat Islam hanya dalam kerangka mazhab.
 
(Maka gunakanlah akal dalam memahami Islam dan al-Quran, kerana kita adalah manusia. Mari kita perhatikan Surah al-Mulk ayat 10.......)
*adakah kau pula ingin mendakwa berada dlm golongan mu'tazilah? adakah kau saja meletakkan isu Tun Mahathir dgn hasrat 'mensamakan' kamu berdua?


sukahati kaulah.. adakah kau faham Quran? surah Al-Mulk itu kau sandarkan utk penggunaan akal sbgi rujukan utama? ....XKENA!


Apa kau tidak MEMBACA?


"Jika kami telah MENDENGAR ...Al-Mulk:10


apakah kau begitu terdesak menggunakan perkataan 'mengakal' dlm terjemahan itu???? sedangkan ia lebih tepat diterjemah sebagai MEMAHAMI!


belajar bahasa Arab!


sungguh...kau ini telah amat mencintai akal kau itu hingga sanggup menggunakan taktik seperti munafik dan tidak berilmu.

Perkataan 'memahami' dalam Bahasa Melayu dipinjam daripada Bahasa Arab, iaitu root wordnya 'fahama'. Dalam Surah al-Mulk ayat 10, perkataan 'na'qilu' digunakan, dimana root wordnya adalah 'aqala', merujuk kepada akal.

Dengan ini, perkataan 'mengakal', atau 'menggunakan akal' lebih tepat bagi penterjemahan itu.

inilah dalil utk tidak meletakkan akal sebagai panduan utama.
Dan ketahuilah! Bahawasanya dalam kalangan kamu ada Rasulullah (maka janganlah kemahuan atau pendapat kamu mendahului pentadbirannya); kalaulah ia menurut kehendak kamu dalam kebanyakan perkara, tentulah kamu akan mengalami kesukaran; akan tetapi (Rasulullah tidak menurut melainkan perkara yang diwahyukan kepadanya, dan kamu wahai orang-orang yang beriman hendaklah bersyukur kerana) Allah menjadikan iman suatu perkara yang kamu cintai serta di perhiaskannya dalam hati kamu, dan menjadikan kekufuran dan perbuatan fasik serta perbuatan derhaka itu: perkara-perkara yang kamu benci; mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang tetap menurut jalan yang lurus - Al-Hujuraat:7
Rujukan adalah kembali pada Kitab Allah dan Rasul-Nya!


jika tidak.....maka inilah jadinya
Dengan sebab dia melihat dirinya sudah cukup apa yang dihajatinya Al-alaq:7
sejurus ayat ini. Allah Azzawajall memberin peringatan bg mereka seperti diatas.
(Ingatlah) sesungguhnya kepada Tuhanmulah tempat kembali .Al-Alaq:8
ini antara ayat2 yg plng awal diwahyukan pada Muhammad s.a.w.


Jadi kita perlu kembali pada Kitabullah dan taat kan isi2nya.
 
Dikala kamu menyokong hukuman rejam sampai mati bagi kesalahan zina, kamu kata kita perlu kembali kepada Kitabullah dan taatkan isi-isinya?
 
Apakah kamu fikir kamu taat kepada Surah An-Nur ayat 2 apabila kamu menyokong hukuman rejam bagi kesalahan zina?
 
Mari kita perhatikan Surah An-Nur ayat 2;

Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum ugama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman.

surah Al-Mulk ayat 10 itu menunjukkan MENDENGAR sebelum MEMAHAMI....



jadi kau patutnya ambil iktibar dari itu daripada 'mengakal'... hehe..... mendengar pada siapa? pada Allah s.w.t dan RasulNya!


apakah dalilnya?
Surah Hujuraat ayat 7 adalah dalilnya. manakala byk lg ayat Quran yg memperkatakan dgn Amaran yg keras atau tidak mengenai perihal mentaati Rasul s.a.w!

malah ayat pertama Al-Quran karim adalah BACALAH!!! bukannya FIKIRLAH...jadi ada baiknya ambil iktibar..
-Muhd Abdillah-
 
Ayat al-Quran keluar dari mulut Rasul. Maka mentaati al-Quran adalah mentaati Rasul.

Mari pula kita perhatikan Surah Al-Furqan ayat 30;

Dan Rasul berkata "Tuhanku, orang-orangku telah meninggalkan al-Quran ini."

Wallahulam.

6 comments:

Anonymous said...

(Keenggan si Abdillah menggunakan akal bagi memahami al-Quran umpama seekor kucing yang tidak mahu menggunakan mulut untuk makan. Barangkali kucing itu lebih suka menggunakan lubang hidungnya untuk makan.

Bayangkan, untuk memahami pelajaran di sekolah dia sanggup menggunakan akal, namun bagi memahami al-Quran dia tidak mahu gunakan akal pula?

Habis, Abdillah menggunakan nafsu bagi memahami al-Quran?)

*Aku bukan org yg didlm gmbr. jgn terus memfitnah. HARAM. rujuk Quran utk kepastian.
jgnlah kau berperangai seperti ank kecil, dgn momokan yg mensamakan aku dgn kucing yg xmahu mkn dgn mulut pula. amat mentah sekali. apakah kau xsedar kau TERLAMPAU BYK MENGGALKN HUJAHKU DAN SOALAN2 ku yg lain. mengapa aku pula yg kau samakan dgn kucing? itu saja yg kau mampu? hahaha...kau marah sangat dgn aku nie... hahaha
xpalah....usaha lagi k

Anonymous said...

(Bayangkan, untuk memahami pelajaran di sekolah dia sanggup menggunakan akal, namun bagi memahami al-Quran dia tidak mahu gunakan akal pula?

Habis, Abdillah menggunakan nafsu bagi memahami al-Quran?)

*sememangnya AKAL ADALAH AMAT PENTING DAN MUSTAHAK. AKU CUMA MENGATAKAN JIKA INGIN BERCAKAP PERIHAL AGAMA MAKA PERLULAH DIRUJUK PADA QURAN!! KEMUDIAN SUNNAH!!! KEMUDIAN BARU AKAL.
seperti kau.. jika ditanya "bgmana ariji memahami islam"? tentu saja kau akan jwb "Al-Quran". itu saja.
tidak pernah pula aku katakan tidak menggunakan akal dlm memahami Quran! ini FITNAH LAGI ARIJI!
FAHAMI hukum2 islam adalah dari Quran dan Sunnah!!! bukan akal SEMATA2. BILA PULA AKU TIDAK GUNAKAN AKAL???
cnthnya. jika bdk tny mcm mana nk solat?? mula2 rujuk Quran pastu sunnah pastu barula akal pulak pikir berlandaskan Quran dan Sunnah.kalo nk main ping pong ke apeke xla...SEGALA YG ISLAM ADALAH BERLANDASKAN QURAN DAN SUNNAH KEMUDIAN BARULAH AKAL... Susahla kalau bend kecik macamnie pon ko buat2 xphm. bukan aku nk berlagak tapi bile aku berhujah dgn ramai yg lain termasuk org2 kristen, mereka xpernah mengejek aku tidak guna akal. kerana MEREKA FAHAM situasinya. tidak mengapa. mungking kau akan terus dgn momokan ini padaku. itu saja yg kau mampu buat..

Anonymous said...

(Coretan Mohd Asri ini 'kena' dengan Abdillah kerana Abdillah 'seakan-akan' melihat Islam hanya dalam kerangka mazhab. )

*hahaha...aku berpegang dgn apa yg Dr.Asri berpegang. sedngkan kau mengutuk imam Mazhab! tidak pernah walau sekali aku berkata aku ini BERMAZHAB... sememangnya hanya ada satu islam. islam yg berlandaskan Quran dan Sunnah! yg lainya ke neraka!
Wallahu'Alam.

Anonymous said...

(Perkataan 'memahami' dalam Bahasa Melayu dipinjam daripada Bahasa Arab, iaitu root wordnya 'fahama'. Dalam Surah al-Mulk ayat 10, perkataan 'na'qilu' digunakan, dimana root wordnya adalah 'aqala', merujuk kepada akal.

Dengan ini, perkataan 'mengakal', atau 'menggunakan akal' lebih tepat bagi penterjemahan itu.)

*....biasalah org dah syok ngan ilmu sendiri mmg xnk dgr teguran ikhlas. Masih lagi kau letakkan akal dlm memahami islam? Sdgkan Quran dan Sunnah adalah rujukan utama kemudian barulah akal. telah aku tunjuk dgn byk ttg pentingnya membaca kau masih 'mengakal' kau itu?
TIDAK ADA SATU PERKATAAN AKAL PUN YG MERUJUK PADA KATA BENDA! TIDAK TERDAPAT PERKATAAN AKAL(AQL) DLM QURAN SEBALIKNYA IA SENTIASA DIUCAP DLM KATA KERJA!!!!!
MALAHAN BERFIKIR YG ADALAH PERKATAAN YG PATUT KAU GUNAKAN. ADAKAH IA DISEBUT DLM QURAN? YA! YA ARIJI!
pengertian berfikir juga diungkapkan Alquran dengan kata lain, seperti nazhara (melihat secara abstrak), tadabbara (merenungkan), tafakkara (berpikir), faqiha (mengerti), tadzakkara (mengingat, memperoleh pengertian, mendapatkan pelajaran, memperhatikan dan mempelajari dan dalam kalimat fahima yang artinya memahami.
TIDAK ADA SATU AYATPUN ALLAH AZZAWAJALL MEMERINTAH UNTUK MEMAHAMI ISLAM DAN HUKUMNYA HANYA DGN PENGGUNAAN AKAL SEMATA2 MALAH TERLAMPAU BYKNYA AYAT YG MEMERINTAHKAN MANUSIA AGAR TAATKAN ALLAH DAN RASULANYA!
KDGKALA ALLAH BERKATAKA AGAR TAATKAN QURAN DAN ADA JUGA AYAT YG MENAMBAH ...DAN TAATKAN RASULNYA JUGA! amat mudah untuk faham.

Quran-Kalamullah.
Hadith sahih-kalam Rasul.

Maka taatlah keduanya.

Anonymous said...

Untuk hukuman Zina. walhal hukuman rejam tidak pernah memansuhkan sebat 100 Kali. ia tetap dijalankan mengikut kadar tetapan Quran dan Sunnah. Jika hanya berpandukan Surah Nur ayat2 maka pasti sebatan 100 kali akn berbeza pd setiap hukuman. Oleh itu rujuklah Quran dan Sunnah agar kesemuanya dpt ditafsir dgn baik dan tepat. Hal2 Agama diserah pada Allah dan Rasulnya! dan itulah agama yg benar.bukannya diserahkan pada akal manusia sahaja.
Telah byk kali aku jelaskan.
jadilah kau penentang Hadith Sahih yg dimana semua para sahabat, tabi' dan tabiin telah menyetujuinya. malah terdapat terlampau ramai sahabat yg melaporkan hal ini bersama2 Rasulullah s.a.w. hingga tidak mgkin ia dianggap dusta. Inilah Hukuman yg telah diberi pada Bani Israil, Nasrani dan Islam. inilah hukuman agama Samawi dari Langit. Muslimin yg taat pada hadith sahih adalah taatkan bukan yg lain kecuali Allah dan Rasul-Nya!.
hidup didunia sebagai penentang Hadith sahih adalah perbuatan kufur. ini akan dilaknat.
Wallahu'Alam.

Anonymous said...

Aqala = MEMAHAMI, MENGERTI, BERFIKIR.

BELAJAR ARABIYYAH DULU YA ADIK KECIK..