Friday 30 July 2010

Taliban, Amerika dan Israel


Dari satu sudut, puak Taliban 'membantu' US bagi mendapatkan hasil minyak atau sekurang-kurangnya 'bekerjasama' bagi melebarkan lagi empayar US di Asia Tengah.

Antara perbezaan pendekatan yang digunakan antara US dan Israel adalah, US lebih prihatin terhadap penjenamaan negara. US memerlukan sebab yang kelihatan 'baik' untuk menjajah, manakala Israel lebih 'jujur' terhadap kejahatannya.

Afghanistan adalah pengeluar candu terbesar di dunia. Adakah mereka tidak nampak persamaan antara candu dengan arak?

Wallahualam.

1 comment:

Anonymous said...

kau tidak tahu apa2 mengenai Taliban!
mengapa taliban muncul dan bagaimana mereka boleh menghalau Russia??
kerana mereka bangkit mempertahankan wanita-wanita! wanita2 yg dirogol,dijadikan hamba ni negara mrk sendiri, TALIBAN.. mereka yang bangkit mempertahankan wanita2 yg LARI KEPADA TALIBAN (PENUNTUT ILMU) tanpa kerajaan dan kelengkapan mereka mengambil alih hampir keseluruhan Afghanistan dlm hanya 2 tahun!!! ketika candu diduni ini 61% adalah dari Afghanistan merekalah TALIBAN yg berjaya mengurangkan ia kpd hanya 3% sahaja!
jika mereka didakwa dimedia merendahkan wanita walhal wanita Afghan mencari perlindungan dari mereka! media Amerika lah yang kafir dgn sentiasa membuat tuduhan dan fitnah jahat, sebagai kuasa dunia moden anak2 muda islam yg berfikiran ala2 modernisasi amerika ini menelan segala yg dihidang dari amerika.video wanita taliban dipukul juga amat lemah kerana gaya serban mereka pun tidak sama, muka pun tidak nampak! apakah itu bukti kekejaman mereka terhadap wanita? walhal begitu besar jasa mereka terhadap wanita. YA! Taliban bukanlah betul semuanya ,tiada siapa yg bebas dari dosa kecuali Nabi dan Rasul. pasti ada beberapa kelemahan juga mereka tapi bukanlah seperti yg ditunjuk media dan perkara2. malah taliban selepas dijatuh kan kemudian ketika bangkit semula dikaitan ada hubungan dgn CIA (Taliban sebelum itu tidk dikaitkan). ini tidak mustahil kerana CIA mmg pandai memanipulasi keadaan. AL-Qaeda amat jelas adalah sekutu CIA! tidak mustahil CIA mnggunakan al qaeda utk sedikit sbnyk mmperngaruhi taliban. org2 yg bekerja dgn syaitan nirrajim adalah sesuatu yg benar! syaitan mmg mempunyai kelebihan keatas manusia. sebab itulah Allah s.w.t mengatakan Syaitan itu musuh yg nyata! krn jelas bagi muslim mengetahui mngetahui mengapa dunia sukar ditarbiyah? kerana adanya musuh insan! Muslimin perlu bersatu seluruhnya namun fitnah dunia amat besar utk difikirkan dan diselesaikan olh seorg muslim sahaja! mcm kau ini. adalah lebih bermanfaat untuk dunia dan akhirat kau sendiri utk kau tdk menyebut perihal yg kau tidak ketahui dan tidak pasti! adalah lebih mulia dan bijak jika kau mengambil jalan belajar dan menuntut ilmu dulu sebelum ingin memperjelas segala runsingan difikran kau. apa kau igt kau seorg saja yg berkifiran dunia islam kini amat sukar. hal yg menjadi keutamaan utk menyelesaikan masalah ini adalah dgn menyiapkan diri sendiri dgn hati yg suci dan bersih yg bertindak atas nilai2 kesolehan dan sentiasa menyerah diri pada Al-Alim. Tiada nilai jika perbuatan itu adalah atas dasar terburu2 dlm segala hal pemikiran dan perbuatan.syubhat adalah haram utk didekati. kita tidak boleh menuduh sesuatu tanpa bukti yg kukuh! macam kau ini ..mahu kritik taliban tapi xtahu perkara yg sebenar adalah amat keji.manusia yg diredhai adalah yg mengajak kepada kebaikan. yg berpesan dgn Hak dan kesabaran.
Wallahu'Alam.