Sunday 18 July 2010

Hukuman Rejam Sampai Mati Bhg. III

Si Abdillah mendakwa bahawa dia mentaati Rasul dengan menyokong hukuman rejam sampai mati bagi kesalahan zina. Dalam pada yang sama, dia membutakan matanya dari Surah Al-Furqan ayat 30;

Dan Rasul berkata "Tuhanku, orang-orangku telah meninggalkan al-Quran ini."

Dalam ayat di atas, tidak disebut pun tentang 'Hadis Nabi'. Tetapi Rasul menyebut 'al-Quran'.

Bahkan, si Abdillah meragui al-Quran sebagai sumber hukum Allah yang terperinci sebagaimana diterangkan dalam Surah Al An'am ayat 114;

"Haruskah aku mencari selain daripada Allah sebagai hakim apabila Dia telah menurunkan kepada kamu Kitab yang penuh terperinci?" Orang-orang itu yang Kami berikan Kitab tahu ia adalah diturunkan daripada Tuhan kamu dengan kebenaran; maka janganlah menjadi yang ragu-ragu.
 
Hukuman rejam sampai mati bagi kesalahan zina not described dalam al-Quran, maka ia adalah bukan hukum Allah. Padahal, mereka telah terpedaya dengan fitnah terhadap Nabi Muhammad, sila rujuk; http://ariji86.blogspot.com/2010/04/konspirasi-fitnah-terhadap-nabi.html
 
Apakah si Abdillah lupa atau buat-buat tidak tahu, bahawa Imam Empat 'pujaan'nya itu tidak hidup pun pada zaman Nabi Muhammad.
 
Mari kita perhatikan pesanan Omar al-Khattab;
 
Aku mahu menulis tradisi, dan aku teringat orang sebelum kamu, mereka menulis kitab lain untuk diikuti dan meninggalkan Kitabullah. Dan aku tidak akan sekali-kali, aku bersumpah, menggantikan Kitabullah dengan apa sekalipun." (Jami' Bayan Al-Ilm, m/s 67)

Mazhab Sunni, walaupun saya percaya bahawa mazhab Hanafi tidak original dari Abu Hanifah, adalah muncul selepas zaman Omar al-Khatab.

Abdillah yang kononnya menghormati Omar al-Khatab, namun pesanan Omar al-Khatab ini bagaikan 'masuk telinga kanan, keluar telinga kiri'.

Mari pula kita perhatikan Surah al-Baqarah ayat 165;

Dan dari manusia itu adalah antaranya yang mengambil yang lain dari Allah sebagai setaraf, mereka cintakan mereka sebagaimana cintakan Allah; dan yang beriman lebih kuat cintakan Allah; dan bila yang ingkar melihat pembalasan, mereka akan lihat yang semua kekuatan milik Allah, dan bahawa Allah adalah hebat dalam pembalasan.

Wallahulam.

3 comments:

Anonymous said...

hukum rejam tidak memansuhkan hukuman sebat. pemikiran kau yg hanya berdasarkan logik tapi menolak Hadith Nabi s.a.w adalah perbuatan KUFUR. hukuman rejam adalah utk 'Muhsan'. Hadith ini tdk bercanggah dgn Quran malah ia tdk tergolong dlm status dhaif pun. ia adalah Hukum Allah Azzawajall. perbaharuilah ilmu kau Ariji sebelum kau mati dlm sesat dan kebingungan.
http://www.youtube.com/watch?v=DYP9Cypb0VE

Anonymous said...

Penyakit orang-orang “muda” yang baru menapakkan kakinya beberapa langkah di dunia ilmu keislaman adalah mereka tidak mengetahui kecuali satu pendapat dan sudut pandang yang mereka dapatkan dari satu orang syeikh (guru). Mereka membatasi diri dalam satu madrasah dan tidak bersedia mendengar pendapat lainnya atau mendiskusikan pendapat-pendapat lain yang berbeda dengannya.

Anehnya, mereka ini melarang bertaqlid, padahal sebenarnya mereka sendiri bertaqlid. Mereka menolak mengikuti para imam terdahulu, tetapi mereka bertaqlid kepada sebahagian ulama masa kini.

Mereka bahkan menolak madzhab, padahal mereka sendiri menjadikan pendapatnya sebagai “madzhab kelima” dengan membelanya mati-matian dan menolak setiap orang yang berbeda pendapat dengannya.

Mereka menolak ilmu kalam klasik yang mengutamakan perdebatan kalamiah, tetapi sebenarnya mereka sendiri telah membuat “ilmu kalam baru” dengan pembicaraan mereka yang tidak memperhatikan penanaman aqidah di dalam hati, tetapi hanya mementingkan perdebatan sekitar masalah-masalah aqidah.


Sesungguhnya, sikap mereka terhadap kebenaran tak ubahnya seperti sikap orang-orang buta terhadap gajah dalam kisah India yang terkenal. Mereka tidak mengetahui gajah melainkan bahagian yang disentuh olehnya.

Seandainya mereka mahu memperluaskan wawasan, niscaya mereka akan mengetahui dan menyedari bahawa persoalan yang dihadapi itu lebih luas dari sekitar satu pendapat dan keanekaragaman pendapat itu dapat ditoleransi. Akan tetapi, yang penting adalah bersikap adil, meninggalkan fanatisme, dan mahu mendengarkan orang lain, sekalipun mungkin mereka lebih benar pendapatnya.

(Dr Yusuf Al-Qardhawi, Fiqhul Ikhtilaf)

sumber:al-ahkam.net

Anonymous said...

kata2 Al-Fadhil Sheikh Yusuf Qardhawi itu amat tepat pada kau. cumanya kau tidak belajar dgn ulama. krn tiada ulama yg menolak hadith. apa2 pun moga bermanfaat.