Friday 2 July 2010

Akidah

Saya menekankan tauhid berbanding akidah. Mari kita perhatikan situasi berikut;

1) Ulama A bawa fahaman akidah A
2) Ulama B bawa fahaman akidah B
3) Ulama C bawa fahaman akidah C

Jika kita lihat apa yang berlaku di Malaysia sekarang ini mungkin berlakunya 'peperangan' akidah.

Perkataan 'akidah' digunakan pihak tertentu bagi melambangkan fahaman tertentu. Mereka yang terkeluar dari akidah tertentu dikatakan sesat.

Pelbagai versi akidah yang wujud. Akidah mazhab Syiah berbeza dengan akidah mazhab Sunni. Begitu juga dengan akidah mazhab Ahmadi etc. Akidah Wahabi, ada yang mengatakan tidak terkeluar daripada akidah Sunni, ada pula yang mengatakan sebaliknya.

Ini berbeza dengan tauhid. Masing-masing berkongsi konsep tauhid yang sama yaitu 'tiada Tuhan selain Allah'.

Wallahualam.

3 comments:

Anonymous said...

(Saya menekankan tauhid berbanding akidah. Mari kita perhatikan situasi berikut;)

*PERASAN! kau mana ada tekankan tauhid pun sebelum ni. kau hanya mengkritik dan menunjukkan kejahilan sahaja. kau terlalu perasan dalam berilmu. kau hanya mengikut perasaan bodoh sahaja. sila lah jawab segala soalan dan hujah yg dah bertimbun dlm blog kau ni. jgnla ubah2 topik pula. sentiasa berdolak dalih dan tidak telus dalam berbincang dgn adil. langsu7ng xkena dg tema blog kau yg menunjukkan surah Al Quran mengenai larangan mengikut apa yg tidak kita ketahui. kau sudahla tidak belajar Agama Islam, ketika aku telah beri hujah kau pula hanya berdolak dalih. aku faham , kau tiada ilmu. sebab itulah kau sendiri tdk mengikuti ayat Quran itu. masakan kau tahu segala hal Islam yg kau 'sesatkan' itu?! Tidak! sememangnya kau adalah manusia jahil . Aku berdoa agar tiada siapa yg mengikut ajaran sesat dann jahil kau ini. Amiin..
Semoga Allah s.w.t membalas perbuatan kau dan semoga orang lain mampu menilainya. semoga kau mendapat kesusahan jika terus mmbuat kenyataan jahil lg. sudahla xberhujah dan tidak sertakan dalil sebaliknya hanya menulis atas kehendak jahil dan nafsu sahaja. silalah beri bukti jika kau org yg benar. apa yg kau takut?
Ya Allah yang Maha Besar , Tuhan yg mengutus para Nabi dan Rasul semoga kau memakbulkan doa ku. Amiin.

P.s- Wahabi pun kau xfaham, inikan pula nk bercerita perihal Agama Islam yg suci...

Anonymous said...

apakah kau tidak tahu dgn mempunyai Aqidah yg benar maka membolehkan kita mempercayai tauhid yg benar. sepertu sekarang pelbagai versi tauhid didunia ini apakah yg kau ikut? maka berpeganglah dgn Aqidah ahlul Sunnah Wal'Jamaah. yg mengikut jalan Rasulullah s.a.w yg diikuti oleh Salafussoleh. seperti hadith Nabi s.a.w y mengatakan umatnya yg terbaik adalah hingga warisan Salussoleh.. maka inilah pegangan yg benar. Wallahu'alam.

Anonymous said...

Tauhid Rububiyyah,Uluhiyyah,dan Asma Wa'sifat adalah tauhid yg benar dan yg paling tepat. inilah yg dipegang oleh sekalian besar para Muslimin. Walahu'Alam.