Sunday 19 February 2012

Solat Bhg. III

Antara yang perlu diambil perhatian adalah kalimah 'qaim Solat'. Dalam coretan ini, saya menggunakan kalimah 'qaim' secara am untuk mewakili kata akar 'qaf-wau-mim' selain untuk 'kaum'.

1) Apa maksud 'qaim'?

Kalimah 'qaim' bukan khusus bermaksud 'berdiri' semata-mata. Tetapi ia mempunyai unsur 'berdiri'.

Dan apabila ia gelap atas mereka atas mereka berqaim (2/20).

Sifat goncang pada kaki mereka ketika mereka berjalan (2/20) bertukar menjadi lebih teguh apabila mereka tercegat.

Sebahagian orang mungkin dizalimi tanpa pembelaan sepatutnya di dunia. Maka al-Hisab (14/41) diqiamkan pada hari Kiamat, dimana kalimah 'Kiamat' juga dari kalimah 'qaim'. al-Hisab ini memberi pembelaan yang ditangguh di dunia sebelum itu, sebahagian orang mungkin menggelarkannya sebagai 'hukum karma'.

2/229 menerangkan tentang 'qaim hudud Allah', bermaksud 'menegakkan' hudud Allah, seumpama lutut dalam keadaan kaki-berduduk 'ditegakkan' apabila keadaan kaki-berdiri.

Begitu juga apabila kita menyebut 'sirotolmustaqim' (1/6) yang bermaksud 'laluan yang lurus'. Dan tidak ketinggalan 'qaim' dalam 95/4;

Kami menciptakan insan pada sebaik-baik qaim (95/4).

Dan untuk mempertahankan 'sebaik-baik qaim' ini adalah dengan  beriman dan beramal soleh (95/6). Malah Allah adalah qaim atas setiap nafs dengan apa ia perolehi (13/33).

2) Maka mengapa berdiri ketika sembahyang cara tradisi?

Ia sebagai simbolik, sedangkan orang yang sujud 34 kali sehari secara ritualistik masih boleh melakukan perkara mungkar sedangkan Solat melarang dari kemungkaran (29/45). Kalimah 'Islam' pada kad pengenalan belum tentu bermakna pemiliknya adalah bukan beragama Hindu.

Wallahualam.

1 comment:

momod said...

good posting :)