Sunday 30 January 2011

Tidur

Surah an-Naba' ayat 78;

Dan Kami jadikan tidur kamu untuk rehat.

Waktu tidur memerlukan rasa selamat. Bolehjadi kita tidak mahu tidur dikala pintu rumah tidak dikunci gara-gara kejadian pecah rumah yang semakin menjadi-jadi.

Ini berbeza jika kita tinggal di kawasan yang sejahtera dan aman dimana tiada kejadian pecah rumah, maka jika dibiarkan kenderaan beserta kunci kenderaan di luar rumah juga berasa tidak bimbang. Satu hipotesis boleh dibuat dalam kes ini;

Perasaan tidak selamat dan tidak aman membawa kepada perasaan bimbang.

Seseorang yang banyak melakukan maksiat, dan apabila dia mengingati Allah, bolehjadi berasa bimbang akan dosa-dosanya. Perasaan Ini lahir daripada perasaan tidak selamat akan balasan Allah di hari pengadilan, iaitu Hari Akhirat.

Ini antara kesan bagaimana keimanan terhadap Hari Akhirat adalah syarat wajib sebagai muslim. Surah al-Baqarah ayat 62;

Orang-orang yang beriman, Yahudi, Nasrani dan Sabian, sesiapa yang beriman akan Allah dan Hari Akhirat dan melakukan apa yang baik, akan menerima anugerah dari Tuhan mereka. Tiada ketakutan ke atas mereka dan mereka tidak akan dukacita.

Waktu bilakah sesuai untuk tidur? Petikan Surah ar-Rum ayat 23;

Dan dari tandaNya adalah tidur kamu pada malam dan siang...

Ayat ini menerangkan bahawa malam atau siang, kedua-duanya halal untuk tidur.

Ketika tidur, kita bermimpi. Namun, mimpi tidak semestinya menggambarkan realiti. Nabi Ibrahim pernah melakukan kesilapan dalam kes ini apabila cuba membunuh anaknya setelah bermimpi. Baginda sangkakan mimpi itu memberi mesej dari Allah agar membunuh anaknya. Peristiwa ini memberi pengajaran bagaimana kesilapan mengenalpasti mesej mana dari Allah boleh membawa padah.

Nabi Ibrahim setelah bermimpi itu, kemudiannya bermusyawarah dengan anaknya. Anaknya bersetuju agar dirinya dibunuh. Peristiwa ini memberi pengajaran tentang fleksibeliti dalam 'berhijrah' ke arah kebenaran. Sebagai contoh, jika berzina itu halal, maka halallah. Jika berzina itu haram, maka haramlah. Berserah diri kepada Allah.

Mimpi bersifat data dan falsafah. Sebagai contoh, jika seseorang itu memberitahu kekasihnya umpama bulan purnama, maka maksudnya bolehjadi;

1) Kekasihnya cantik
2) kekasihnya bulat
3) Kekasihnya cantik atau bulat
4) kekasihnya cantik dan bulat

Keadaan ketika kita tidur juga menggambarkan keadaan peringkat awal apabila kita mati, iaitu tidak sedarkan diri.

Maka mengagong-agongkan Nabi Muhammad, Ali, mahupun 'imam-imam muktabar' setaraf atau lebih tinggi dari Allah adalah tidak relevan, kerana mereka semua pernah tidur, dan Allah tidak tidur.

Sekian dulu coretan.

Wallahualam.

No comments: