Sunday 23 January 2011

Bacalah Dengan Nama Tuhanmu

Surah al-Alaq ayat 1;

Bacalah dengan nama Tuhanmu yang mencipta.

Ayat ini dipercayai ayat al-Quran pertama yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad. Namun ajaran Sunni dan Syiah gagal menyerlahkan kebenaran ayat ini.

Semuanya kerana gara-gara sifat penyembahan terhadap makhluk.

Wabak penyembahan makhluk dalam ajaran agama bukan perkara baru. Sejarah mengajar kita bagaimana antara ajaran Kristian menyeru kepada penyembahan Nabi Isa, dan ajaran ini berlarutan sehingga ke hari ini.

Begitu juga dengan ajaran agama lain seperti Hindu, menyeru kepada penyembahan patung-patung. Al-Quran pula ada menerangkan bagaimana manusia pernah menyembah makhluk seperti Matahari dan Bulan.

Jika kita lihat modal yang digunakan dalam ajaran Syiah, ia menggunakan kalimah 'Ali'. Ali digambarkan sebagai seorang superpower. Nabi Muhammad kononnya mahukan Ali sebagai khalifah pertama, dan sesiapa yang tidak bersetuju dengan permintaan baginda yang ini, dikatakan mengengkari perintah Rasul. Maka tidak hairan jika ada ajaran Syiah yang mengkafirkan Abu Bakar mahupun Omar al-Khattab.

Dari ajaran Sunni pula, kalimah 'Muhammad' pula digunakan. Memakai jubah, berserban, menyimpan janggut dan menaiki unta dikatakan sunat. Hakikatnya, musuh Nabi Muhammad pada zaman baginda, mereka memakai jubah, berserban, menyimpan janggut dan menaiki unta jua.

Mereka melakukan semua itu kerana itu adalah tradisi ketika itu. Jika Nabi Muhammad seorang Melayu, boleh jadi baginda memakai baju Melayu pula. Dan jika kereta telah wujud ketika itu, boleh jadi baginda memandu kereta jua.

Bayangkan seorang penganut Kristian yang menyembah Nabi Isa. Kemudian dia terdengar kemerduan bacaan ayat al-Quran lalu masuk Islam. Kemudian dia menyembah Nabi Muhammad pula? Maka apa beza ketika dia menganut Kristian sebelum itu?

Maka realitinya, wujudnya umat Islam yang menyembah Nabi Muhammad. Ajaran dan teori hasil dari wabak ini kemudian diperturunkan kepada generasi berikutnya sehingga ke hari ini.

"Al-Quran tidak akan difahami tanpa riwayat hadis. Bagaimana untuk Solat, Haji, Zakat dan sebagainya tanpa penerangan dari Nabi Muhammad?"

Kemudian mereka menggantikan al-Quran dengan kitab lain. Mereka terlepas pandang Surah al-Alaq ayat 1; 'Bacalah dengan nama Tuhanmu yang mencipta.'

Ya, baca al-Quran dengan nama Tuhanmu. Bukan dengan nama Nabimu, mahupun Sayyidmu.

Sekian dahulu coretan.

Wallahualam.

No comments: