Wednesday 5 June 2013

Ijab Kabul



Bila saya mendengar lagu ini, seya terfikir; kenapa bukan saya penulis lagu bagi lagu ini?

Lagu yang sebegini yang saya impikan untuk tulis. Saya tahu lagu ini datang secara tulus dari jiwa si penulis. Dalam istilah lain disebut sebagai by heart.

Antara jalan untuk menulis lagu hit pop adalah dengan melihat kepada progresi kordnya.

1) Intro

A | E | F#m | E
D |A | B | E |    |

Dalam intronya yang unik adalah pada I-II-V. Jika diperhalusi, II dipilih kerana ingin mendapatkan ton maj7 berbanding min7 bagi V.

Satu perkara lagi untuk diambilkira adalah, kord majornya melebihi 2/3 dari keseluruhan intro.

1) Vers

A |    | F#m |    |
Bm |    | D | E
A |    | F#m |    |
Bm |    | D | E |   |

Kriteria progresi ini adalah mengelak dari lagu menjadi terlalu major seperti jika progresi I-IV-V-I dipilih. Progresi ii-V menarik perhatian saya.

3) Vers II

D |    | E |    |
D |    | E |    |

Progresi ini bertujuan memanjangkan lagi jarak kepada resolusi. Ia seperti orang yang menahan nafas di dalam air lebih lama.

4) Korus

A | E | F#m | E
D | F#m | Bm | E
A | E | F#m | E
D | F#m | Bm | E

Progresi V-IV-vi menarik perhatian saya. Ternyata ini reasonable bagi set melodi 8-bar.

5) Solo

A | E | F#m | E | D | F#m | Bm | E
A | E | F#m | E | D | A | B | E |    |

Progresi kord bagi korus diulang di sini sebanyak dlm 1.5 kali. Haluan kemudian ditukar mejadi IV-I berbanding IV-vi dalam progresi kord bagi korus. Ini memberikan ton min7 bagi vi. Kemudian disambung kepada II-V, ternyata ia salinan dari intro lagu ini, sebagai persediaan untuk mengulangi vers.

6) Outro

A | E | F#m | E |
D | A | B | E |    | A

Menyamai progresi kord pada intro atau bahagian kedua solo, kemudian diresolusikan.

Kord iii dan vii° tidak digunakan dalam lagu ini.

Wallahualam.

No comments: