Saturday 23 June 2012

Uswat

Uswat bermaksud 'ikutan'. Salah faham bagi takrif 'uswat' dalam konteks 33/21 boleh membawa kepada konsep 'Sunnah Nabi' dalam erti fizikal semata, padahal si ustaz pergi ke pejabat dengan menaiki Volvo, bukan dengan menaiki unta, walaupun berpegang pada 'sunnah', jika katanya.

Atau si ustaz melabel orang lain sebagai 'anti-sunnah', sedangkan dia sedang bercakap dalam bahasa Melayu?

Pasti-sesungguhnya adalah bagi kamu pada Rasul Allah uswat bagi siapa yang mengharapkan Allah dan hari Akhirat dan yang ingat Allah banyaknya (33:21).

Golongan yang tidak menepati 3 ciri yang diterangkan dalam 33/21, maka pada Rasul Allah bukan uswat bagi mereka, walaupun jika mereka berjubah dari leher hingga ke buku lali. Uswat boleh merujuk kepada Ibrahim jua;

Sesungguhnya adalah bagi kamu uswat yang-baik pada Ibrahim dan yang bersamanya apabila mereka berkata pada kaum mereka; "Sesungguhnya kami berlepas-diri dari kamu dan dari apa yang kamu ibadatkan dari selain Allah, kami kufur dengan kamu dan yang muncul antara kita dan antara kamu ketidak-sukaan dan kebencian selamanya sehingga kamu beriman dengan Allah satuNya (60/4).

Mari pula perhatikan 60/6;

Pasti-sesungguhnya bagi kamu pada mereka uswat yang-baik bagi siapa yang mengharapkan Allah dan hari Akhirat dan siapa berpaling maka sesungguhnya Allah, Dia Kaya dan Terpuji. (60:6).

 'Mereka' dalam 60/6 merujuk kepada 'Ibrahim dan yang bersama Ibrahim' dalam 60/4.

Wallahualam.

No comments: