Thursday 19 January 2012

Menjadi Diri Sendiri

"Ku menjadi diri sendiri, tak peduli kata dunia".

Ini ayat yang tercoret di Facebook Chinta Khayalan. Ayat ini menarik bagi saya. Ia mempunyai unsur nilai 'ijtihad', dan kecekalan jantung. "Tak peduli kata dunia" bukan bermaksud "menutup telinga". Tetapi akibat wujudnya 'mulut-mulut' yang mengkritik secara kurang membina, sedangkan bukan semua pendapat orang lain kita mampu terima. Siapa yang lebih mengenali diri kita berbanding Allah dan diri kita sendiri.

"Saya punya hak untuk menjadi diri-sendiri, saya mahukan hak itu. Siapa awak untuk mengambil hak saya."

Kisah perkenalan antara kami berdua pun agak semacam juga. Bayangkan suatu ketika dahulu kami tidak pernah mengenali. Tetiba saya mengajaknya keluar melalui Facebook. Desperate ke? Saya cuma cuba menguji tahap kemahiran mengorat saya ketika itu.

Suatu ketika dahulu saya pernah 'hilang' di tepi pantai di tengah malam ketika menghadiri kursus. Ada orang kata sebab saya putus cinta dengan Sha. Ah, macam-macam kata orang. Tapi kursus itu kenangan manis.

Ah, sudah. Apa yang saya perlu coret. Suatu ketika dahulu saya lebih kerap menulis diari dalam blog ini. Saya mencoret, kemudian saya padam. Berulangkali. Apa lagi yang saya mahu coret sebenarnya.

Kassim Ahmad kembali dengan isu 'tiang agama', merujuk kepada coretan blognya bertarikh 13 Januari 2012. Jika ahli agama tidak menyetujui bahawa 'tauhid itu tiang agama yang sebenar', maka kita boleh kemukakan hujah lain seumpama;

"Sembahyang adalah tiang agama, manakala tauhid itu adalah bahan mentah untuk menghasilkan tiang agama."

Sekian dulu coretan.

Wallahualam.

No comments: