Tuesday 20 September 2011

Pendapat

Orang yang mendengar perkataan maka ikut yang terbaik, itulah mereka yang dihidayahkan Allah dan itulah mereka ulu Albab (39:18)

Apa yang saya coretkan dalam blog ini selain dari al-Quran adalah berdasarkan pendapat. Jika anda mendapati ada pendapat lain yang lebih baik dari pendapat saya, maka ikutlah yang terbaik, sebagaimana diterangkan dalam 39/18.

Sejujurnya, saya mahu jumpa 'Atun', iaitu nama panggilan Rabia'atul Adawiyah. Saya mahu jumpa. Jika bukan di dunia, maka di alam yang lain. Hanya Tuhan yang Maha Mengetahui betapa saya sayangkan dia.

Hidup di dunia ini, menakutkan bagi saya. Saya terpaksa belajar sendiri perihal agama tanpa terlalu bergantung kepada jabatan agama atau institusi pengajian agama, gara-gara kurang berpuas hati dengan ajarannya.

Pendapat dari imam Ghazali yang memperketatkan kriteria untuk berijtihad. Tetapi bukankah ini membawa kepada sikap 'taksub mazhab', di mana sikap ini ditentang sendiri oleh sebahagian pemimpin-pemimpin Sunni?

Suatu ketika dahulu, saya pernah mengajukan soalan "apakah Islam yang sebenar?"

Soalan ini masih relevan. Saya ambil contoh, iaitu isu muzik. Ada riwayat hadis yang mengharamkan muzik, tetapi apabila saya menolak riwayat ini, saya digelar anti-hadis? Sedangkan penganut Sunni sendiri ramai yang mendengar muzik.

Saya begitu sedih. Saya mahukan Atun. Atun pun mendengar muzik.

Atun, tunggu saya. Maut bisa saja datang kepada saya bila-bila masa. Tunggu saya, sayang. Saya sayang awak gila-gila.

Wallahualam.

No comments: