Monday 7 September 2015

Pasangan Adam

Wahai Adam, tinggallah kamu dan pasangan kamu di-Syurga maka makanlah dari dimana kamu-berdua sesuatukan dan janganlah kamu-berdua mendekati ini Pokok maka kamu-berdua menjadi dari penzalim-penzalim itu (7/19).

Iblis enggan sujud kepada Adam (20/116), maka Allah berfirman;"Wahai Adam, sesungguhnya ini musuh bagi kamu dan bagi pasangan kamu maka janganlah dia mengeluarkan kamu-berdua dari Syurga maka kamu menderita" (20/117).

Maka dia was-waskan bagi mereka-berdua, Setan, bagi mendedahkan bagi mereka-berdua apa diliputi dari mereka-berdua dari kemaluan-kemaluan mereka-berdua, dan dia berkata;"Tidak Dia larang kamu-berdua, Rab kamu-berdua, dari ini Pokok kecuali bahawa kamu-berdua menjadi dua-Malaikat atau kamu-berdua dari imortal-imortal itu (7/20).

Dan dia bersumpah-kepada mereka-berdua;"Sesungguhnya aku bagi kamu-berdua pasti dari penasihat-penasihat itu (7/21). Maka dia arahkan mereka-berdua dengan tipu-daya maka apabila mereka rasakan Pokok ia dedahkan bagi mereka-berdua kemaluan-kemaluan mereka-berdua dan mereka-berdua mula mempercepatkan atas mereka-berdua dari daun Syurga dan Dia panggil mereka-berdua, Rabb mereka-berdua;"Adakah tidak Aku melarang kamu-berdua dari ini Pokok dan Aku mengatakan bagi kamu-berdua bahawa Setan bagi kamu-berdua musuh penyata" (7/22).

Mereka berdua berkata;"Rabb kami, kami zalimi nafs kami dan jika tidak kamu mengampunkan bagi kami dan merahmati kami pasti-kami-menjadi dari perugi-perugi (7/23).

Dia berfirman;"Turunlah kamu sebahagian kamu bagi sebahagian, musuh dan bagi kamu di Bumi tempat-berehat dan tempat-bersukaria hingga ke satu-masa (7/24), padanya kamu menghayat dan padanya kamu memati dan darinya kamu akan-dikeluarkan (7/25).

Wallahualam.

1 comment:

Anonymous said...

Rakaman kata-kata Adam dan pasangannya bersama-sama berdoa khas untuk tatapan dan pengetahuan kita semua pada QS7:23. Mereka berdua telah diturunkan ke bumi ini dari syurga manakala Nabi Muhammad telah berjaya mewakili bani Adam naik semula ke syurga tempat asal kejadian manusia. Maka ini jelas membuktikan bahawa petunjuk Allah melalui Al-Quran dan amalan Nabi Muhammad sebagai RasulNya itu merupakan suatu rahmat bagi seluruh alam. Patutkah umat manusia dibiarkan dalam keadaan lalai dan tidak mengetahui hakikat ini? Kita semua adalah dari zuriat keturunan pasangan Adam.