Wednesday 30 September 2015

Dua Anak Adam

Apabila mereka dekatkan korban maka diterima dari satu-dari-mereka dan tidak diterima dari akhir itu, dia berkata; "Pasti aku akan membunuh kamu".

Dia berkata;"Sesungguhnya apa menerima Allah dari orang-orang yang bertaqwa itu (5/27). Pasti-jika kamu angkat-tujukan kepadaku tangan kamu untuk membunuh aku, tidak aku dengan angkattujuan tangan aku untuk membunuh kamu sesungguhnya aku merasa-takutkan Allah Rabb alam-alam itu (5/28).Sesungguhnya aku mahukan bahawa kamu menghadapi-beban dengan dosaku dan dosa kamu maka kamu menjadi dari sahabat-sahabat Neraka dan itu balasan penzalim-penzalim" (5/29).

Maka dia taat baginya nafsnya pembunuhan beradik-lelakinya maka dia bunuhnya dan dia jadi dari orang-orang-yang-rugi itu (5/30).

Dan Dia bangkitkan, Allah, burung-gagak meneroka di Bumi bagi menunjukkan-kepadanya bagaimana meliputi mayat beradik-lelakinya, dia berkata;"Wahai kecelakaanku, adakah aku tak-mampu bahawa menjadi misal ini gagak, maka meliputi mayat beradik-lelakiku", maka dia jadi dari penyesal-penyesal itu (5/31).

Wallahualam.

No comments: