Monday 2 September 2013

Perempuan dan Cinta Bhg. III

Ketika membelek-belek youtube untuk mendengar lagu jiwang, saya ketemu dengan lagu dari 6th Sense, "Tak Bisa Memilihmu". Lagu ini, mengingatkan saya kepada Farah Bella. Suatu ketika dahulu saya keluar membantunya menyiapkan assignment, lalu lagu ini kedengaran.

"Lagu yang sebegini yang saya mahu cipta". Kata saya kepadanya. Ya, lagu ini hebat bagi saya. Ia dijadikan sebagai titik tolak kejayaan saya dalam bidang penulisan lagu.

Apa yang saya mahu coret adalah, saya mahu mengimbas kembali gadis dan lagu tema saya terhadap mereka.

Lagu tema yang dimaksudkan tiada kaitan dengan tema lirik lagunya, tapi lebih kepada nostalgia gara-gara lagu itu muncul dikala.

1) Faezah

"Nazam berkasih" dari Syura. Faezah pernah menari zapin dengan diiringi lagu ini. Apabila saya mendengar lagu ini, saya teringatkan dia.

2) Farah Bella

Ya, lagu "Tak Bisa Memilihmu" dari 6th Sense. Lagu ini menusuk jiwa saya. Saya pernah cuba menggubah karya tribute untuk Farah. Tapi karya itu tidak siap dan ditinggalkan.

3) Hani

"Tunjukkan aku" dari Boneca. Lagu ini saya dapat dari akaun taggednya, lalu saya jadikan lagu ini peneman ketika saya berjogging.

4) Amirah

"Ijab kabul" dari Kangen Band. Bagaimana saya bisa melupakan Amirah ketika mendengar lagu ini?

Saya memikirkan, apakah perasaan isteri saya nanti jika dia mendapati saya mendengar lagu-lagu ini? Apakah dia akan marah? Cemburu?

Wallahualam.

No comments: