Wednesday 16 November 2011

Bagaimana untuk Membaca dan Belajar al-Quran?

Tajuk: Bagaimana untuk Membaca dan Belajar al-Quran?
Penulis: Quran434.com

Adakah saya menyokong atau melawan hasil tertentu?


Jika saya deriakan diri saya, saya cuba memahami mengapa untuk membebaskan diri dari bias atau kongkongan, agar saya boleh membiarkan mesej memberitahu saya dengan benar apa ia sedang katakan, berbanding saya yang memberitahunya.


Cara yang sempurna hanyalah sukar bagi mereka yang ambil dan pilih. Suka, atau tidak suka, kesemuanya akan menjadi jelas. Membuat satu perbezaan yang nyaris dan langit dan bumi adalah boleh-disedari; jika anda mahu kebenaran yang jelas, maka jangan sesekali sokong atau tentang. Pergelutan antara 'sokong' dan 'tentang' adalah penyakit minda yang paling teruk. ~ Zen secara lazimnya ditujukan kepada Bruce Lee.


Pengajaran Pemikiran Kritikal


Adakah pemahaman saya logikal? Jika Allah adalah penulis al-Quran, maka ia akan mengandungi logik dan ketepatan yang maksimum. Penekanan yang kukuh pada aspek ini akan meningkatkan peluang mendapatkan pemahaman yang tepat secara signifikan.


Logik, Retorik dan Rasional yang Sah
Maklumat Kesalahan Logikal


Adakah kefahaman saya berkonflik dengan bahagian mesejnya yang lain?


Jika begitu, ia harus ditolak. Ini termasuklah spesifik dan prinsip dan hadnya yang am. Rujukan-silang menjadi satu kemestian.


Sumber Rujukan-silang Perkataan dan Kata-akar
Indeks Topikal bagi al-Quran


Adakah pemahaman saya mengikut acuan tatabahasa?


Kerapkali juga, perbezaan kecil dalam tatabahasa boleh menjadi perbezaan yang signifikan terhadap tafsir.


Corpus.Quran.com
Bahasa Arab Melalui al-Quran
Bahasa Arab: Satu Tatabahasa Penting


Adakah pemahaman saya praktikal?


Ia haruslah dipertimbangkan jika pemahaman yang terhasil adalah sebenarnya boleh untuk diimplementasikan secara praktikal di dunia yang sebenar.


Adakah wujud pandangan yang berbeza pada isu ini?


Nasihat bagi pelbagai sumber atau buku dan diskusi dengan orang lain adalah aspek yang penting dalam pemahaman. Kerapkali juga, orang lain akan memberikan isu yang anda mungkin tidak pernah terfikir sebelum ini. Bersikap terbuka dan membuat pertimbangan terhadap mereka.


Masa.


Jika ilmu saya adalah agar saya tidak boleh menyimpulkan apa-apa maka saya tidaklah harus, oleh kerana tiada kesan buruk dalam mengambil masa individu. Mendapatkan ilmu adalah proses pembelajaran yang berterusan, oleh itu kesabaran dan penerima secara berperingkat adalah kunci. Apabila tidak pasti, berpaling kepada Allah dan teruskan melakukan kebaikan dan menjadi baik. Jangan gopoh mengejar pemahaman, kerana boleh jadi anda tidak bersedia (5/101, 20/114). Apabila minda anda dalam keadaan bertaqwa kepada Allah, anda akan menjadi lebih cenderung kepada mesejNya, oleh itu pemahamannya akan menjadi jauh lebih senang.


Apa yang al-Quran kata?


Berikut adalah senarai ringkasan yang diambil dari al-Quran tentang bagaimana untuk memproses maklumat, baca, belajar  dan memahaminya;


16/98 - mencari bantuan spritual Allah, terhindar dari Setan sepeti ketidakstabilan emosi, kemahuan peribadi, delusi-kendiri, takbur, prejudis dan sisihan.


3/7 - tanam diri dalam prinsip yang kukuh, kekalkan keikhlasan.


6/56, 13/37, 30/29, 42/14-15 - peka dengan ikutan hawa-nafsu yang bertentangan dengan wahyu Allah.


3/195, 4/135, 5/8, 8/61, 28/54, 42/40 - kekal dengan kebenaran pada prinsip keadilannya, kesamarataan, belas-kasihan, memilih untuk tindakbalas yang baik atau lebih baik dan sebagainya.


6/114, 12/111, 17/89, 16/89, 18/54, 39/27 - cuba untuk menggunakan dan menghargai sistem konsepnya yang lengkap.


4/82 - apa-apa dari Allah tidak akan ada percanggahan atau tidak-konsisten atau varians. Ini juga digunakan terhadap pemahaman kita. Jika kita formulakan tafsir yang tepat bagi al-Quran, kita akan menemui setiap yang jatuh ke tempat. Ini adalah satu dari kriteria yang penting.


5/101, 20/114, 25/32, 73/20, 75/17 - jangan gopoh dalam pembelajaran kita, baca apa yang mudah baginya, bina ilmu dan penerimaan secara berperingkat untuk menguatkan jantung individu dan meminta kepada Allah untuk meningkatkan ilmu kita.


73/4-5 - untuk menerima pertimbangan atau perkataan yang mendalam, kita perlu mengatur persamaan dalam al-Quran, contohnya konsep atau topik rujukan-silang.


21/10, 30/30, 41/53, 51/20-21  - maklumat dan pengajarannya haruslah memeta terhadap realiti kita, dalam kejiwaan, pengalaman kita dan kepada horizon yang paling jauh. Setiap tanda, dalaman dan luaran boleh menuding kepada kebenarannya dan beraksi sebagai satu mekanisma pengesahan.


29/20, 3/137, 3/190-191, 45/3-4 - ilmu arkeologi atau biologi atau fizik atau sejarah atau sains atau falsafah dan sebagainya kesemuanya akan membantu untuk memahaminya dengan lebih baik.


6/75-79, 21/57-67, 36/78-79, 21/22, 23/91, 2/258, 12/26-27, 22/5-6, 2/260 - mempromosikan pemikiran logikal.


8/22 - kesinambungan yang kuat terhadap penggunaan akal.


49/6, 45/24, 6/116, 53/28, 2/111, 21/24 - menolak khabar-angin atau tekaan dan mempromosikan pengenalpastian bukti.


34/46, 6/50, 2/219, 3/191, 10/24, 16/44, 30/21 - menunjukkan kepentingan refleksi, utnuk dipertimbang atau difikirkan.


47/24, 23/68 - "tadabbur" bermaksud untuk merenung sesuatu dengan memberi pertimbangan yang berhati-hati terhadap sebab-musababnya.


41/44 - bahasa adalah bukan penghalang, kepercayaan atau penerimaannya akan membantu pemahanan.


25/33, 17/41 - ia mengandungi maklumbalas atau penerangan yang terbaik.


39/18, 42/38 - dengar dan pertimbangkan pandangan orang lain dan ikut apa yang terbaik.


6/116, 12/106 - pendapat majoriti tidak bermakna apa-apa.


2/2, 3/138, 10/37 - satu panduan kepada yang bertaqwa atau perancang-masa-depan, tiada keraguan padanya, oleh itu pemahaman yang membawa kepada keraguan tentangnya hendaklah ditinjau kembali secara hati-hati.


17/45-46 - tidak beriman pada hari-Akhirat boleh menjadi penghalang kepada pemahamannya.


12/3, 18/54, 17/89, 7/176, 12/111 - lihat kepada contoh dalamannya, kisah dalamnya memberi kita pengajaran, ia menjelaskan semua perkara.


2/170, 7/28, 6/112, 7/70, 26/74, 43/23 - dinasihatkan jangan secara membabi-buta mengikut ajaran nenek-moyang kita.


17/36, 39/9 - mencari ilmu, mengesahkan, menggunakan deria anda yang dianugerahkan-oleh Allah.


25/1, 2/185, 6/114-115 - ia adalah kriteria untuk membuat-keputusan atau menghakimi.


7/204 - memberi sepenuh perhatian, fokus.


19/76 - ia meningkatkan panduan kepada yang dipandu, contohnya mereka yang secara berterusan ke hadapan, mencarinya dan mengikutinya.


22/46, 7/179 - buka jantung dan minda anda.


13/17 - sebarang tafsiran mesti sentiasa difahami dalam cara yang difokuskan kepada manfaat manusia dan 
pembangunan kita.


15/1, 17/82, 36/2, 2/97, 45/20, 10/57, 56/77, 85/21 - mana-mana pemahaman haruslah refleks daripada ciri-cirinya seperti kebijaksanaan, belas-kasihan, penyembuhan, kemuliaan, khabar-gembira, rahmat, jelas dan sebagainya.


17/9 - memandu kepada apa yang lurus atau betul atau terbukti-benar.


20/2 - ia tidak dihantar untuk membuatkan kita derita secara tidak-perlu, oleh itu sebarang tafsir harus memikul ini dalam minda.


22/54, 34/37 - mereka yang paling rapat adalah mereka yang beriman dan melakukan kerja kebaikan, mengimplikasikan ketaqwaan atau kesolehan dan pemahaman boleh saling-bekerjasama.


56/79 - kebersihan minda atau jantung akan menggenggamnya. Bekerja atas aspek ini bagi diri individu dikala anda mencari panduan.


3/79, 75/18 - aplikasikan apa yang anda belajar atau tahu.


39/27-29 - varians adalah ditolak, tiada penipuan, satu sumber yang konsisten adalah rujukannya.


4/87, 31/6 39/23, 77/50 - teguh dengan sumber yang kukuh atau terbukti, bukan pada khabar-angin atau penceritaan yang tidak berasas. Hanya al-Quran adalah penceritaan yang terbaik, paling-benar dan obligatori.


Semoga pengajian anda berbuah-lebat.

No comments: