Friday 1 April 2011

Single dan Couple


Hidup single ini bagaikan sudah ada kekasih berupa manusia apabila melayan lagu ini. Apatah lagi lagu ini memberi warna nostalgia 80-an. Ketika itu adalah zaman kanak-kanak saya membesar di Jeli.

Kira-kira sebulan lagi maka tamatlah semester ini. Khabar angin mengatakan saya terpaksa bermastautin di Selangor selama 4 bulan bermula pada bulan September ini. Jika di institusi ini saya kurang meluangkan masa bersama Fatim, apatahlagi jika saya di tempat lain. Kami akan berpisah.

Berpisah sebagai dua orang sahabat. Bak lirik lagu 'Fatim' gubahan saya;

"Akan ku pergi jua, aku tinggalkan hadiah..."

Sebagaimana sebelum ini saya 'tinggalkan hadiah' gubahan lagu bagi beberapa perempuan lain. Kali ini sejarah akan berulang.

Cuma, sebelum ini, saya tidak mengorat perempuan setahap ini. Mungkin kerana angka umur kian bertambah, saya melakukan anjakan paradigma.

Saya rasa, saya sudah cukup syarat asas dalam mengorat Fatim, seperti berikut;

1) Menggubah pantun
2) Menggubah lagu
3) Keluar makan malam
4) Keluar jogging
5) Mengulangkaji pelajaran bersama
6) Melamar untuk couple
7) Lain-lain

Mungkin lelaki lain sudah melalui aktiviti mengorat ini di sekolah menengah lagi. Tapi di sekolah menengah saya dahulu tiada pelajar perempuan.

Apabila melanjutkan pelajaran di Johor, prinsip hidup saya ketika itu adalah single. Mirip dengan prinsip yang dipegang Fatim pada masa ini.

Kemudian, apabila melanjutkan pelajaran di Selangor, prinsip hidup saya masih lagi single.

Seseorang yang berpegang kepada prinsip single bukan bermakna dia tidak menyukai seseorang atau tidak cuba mencari partner. Cuma, lebih bersifat 'jual mahal' saja.

"Saya sukakan awak. Saya mahu berkenalan dan berkawan dengan awak. Tapi kita tidak lebih dari kawan."

Namun, saya sememangnya cerewet dalam memilih teman hidup. Mari kita perhatikan falsafah berikut;

'Jangan harapkan perempuan sebaik Fatimah, jika anda tidak sebaik Ali."

Ungkapan ini popular. Namun saya tidak peduli. Saya terus berharapkan perempuan sebaik Fatimah walaupun jika saya tidak sebaik Ali.

Sekian dulu coretan.

Wallahualam.

No comments: