Friday 18 February 2011

Penyembah Nabi dan Akal

Surah at-Tahrim ayat 1;

Wahai Nabi, kenapa kamu haramkan yang dihalalkan Allah untukmu, mencari keredhaan isteri-isterimu? Dan Allah Maha Pengampun dan Maha Mengasihani.

Golongan yang menyembah Nabi Muhammad boleh jadi tidak dapat menerima hakikat ayat ini. Bagi mereka, Nabi Muhammad mempunyai 'lesen' untuk mengharamkan yang halal dan menghalalkan yang haram.

"Nabi Muhammad diberi autoriti besar untuk menghalalkan apa yang Allah haramkan, dan mengharamkan apa yang Allah halalkan."

Mereka mahukan seorang Nabi yang luar dari kapasiti seorang manusia, mungkin yang mempunyai tenaga seks 30 lelaki, mungkin juga sehebat Malaikat.

Lebih dari itu, seorang Nabi yang mempunyai 'lesen' untuk melanggar perintah Allah. Jika Adam mempunyai 'lesen' itu, boleh jadi baginda masih berada di Syurga pada hari ini.

"Jangan gunakan akal."

Ini antara umpama hujah popular mereka apabila berdialog. Ya, mereka yang menggunakan akal belum tentu betul dalam segala isu. Namun sekurang-kurangnya mereka menjalankan keperibadian seorang manusia.

Seseorang yang tidak pandai mengira tetapi menggunakan akal, boleh jadi dia memberikan jawapan 55 apabila disoal berapakah 5+5. Jawapannya salah, namun sekurang-kurangnya dia menggunakan akal. Sekurang-kurangnya dia tidak memberi jawapan 0.

Jika anda mengambil nombor '5' dan diletakkan sebelah nombor '5', maka ia akan menjadi '55'.

Sila lihat dua ayat di bawah dan lihat persamaan;

"Jangan gunakan akal."

"Jadilah binatang."

Dikala mereka memanggil Israel sebagai binatang, di samping itu mereka menyeru manusia agar menjadi binatang?

Antara penyesalan ahli Neraka adalah kerana gagal memanfaatkan penggunaan akal, Surah al-Mulk  ayat 10;

Dan mereka berkata: "Jika kami telah mendengar atau mengakal, kami tidak akan menjadi antara peneman Bakaran."

Sekian dulu coretan.

Wallahualam.

No comments: