Thursday 23 December 2010

Nabi Muhammad, Perkauman dan Najib Bhg. II

Jika Najib yang membuat kenyataan itu, ia bukan sesuatu yang menjanggalkan kerana beliau adalah ketua bagi sebuah parti politik berasaskan kaum.

Pelantikan khalifah bukan berasaskan kaum tertentu. Malah, Nabi Muhammad bukan seorang Raja yang mengamalkan pemerintahan monarki.

Konsep musyawarah adalah antara pendekatan utama yang dibawa oleh Nabi Muhammad, atau dari perspektif mazhab Sunni, ia adalah salah satu daripada 'Sunnah Nabi'.

Pelantikan khalifah berdasarkan 'khabar angin' wasiat dari Nabi Muhammad adalah tidak Islamik. Sesiapa saja mampu mereka-reka riwayat kononnya baginda mahukan orang ini dan orang ini demi kepentingan politik, seterusnya mencetuskan kekacauan dan perpecahan.

Pelantikan khalifah berjalan lancar pada mulanya dengan berasaskan konsep musyawarah, kemudian datangnya wabak 'imam' mula menggantikan konsep khalifah.

Wabak 'imam' ini bukan saja dipelopori oleh puak Sunni, malah juga oleh puak Syiah. Maka golongan manakah pada mulanya yang cuba memansuhkan konsep khalifah?

Saya bukan menyalahkan perkataan 'imam', tetapi saya menghighlightkan bagaimana era 'khalifah' berganti dengan era 'imam'.

Sekian dulu coretan.

Wallahualam.

No comments: