Tuesday 29 November 2011

Amalan Berkhatan Bhg. II

"Mengapa perlu berkhatan?"

1) Kebersihan dan sah sembahyang

Antara hujah mengapa perlu berkhatan adalah tentang kebersihan bagi lelaki. Sembahyang dalam sunnah waljamaah mensyaratkan kebersihan.

"Bagaimana sembahyang kita sah jika dalam keadaan kotor?"

Apabila lelaki tidak berkhatan dianggap kotor, mungkin sebab itu mereka 'dihalau' ke saf belakang ketika menyiapkan sembahyang jemaah. Mengapa tidak dibuang saja perut yang penuh dengan tahi itu?

2) Sunnah Nabi

Apabila sesuatu dikatakan sebagai 'sunnah Nabi', maka sebahagian orang ramai akan menganggapnya sebagai perkara yang baik. Ia berkait dengan kepercayaan agama. 

"Apa yang buruknya sesuatu yang disyorkan oleh Nabi?"

3) Tiru orang

Sebahagian golongan mengkhatankan anak-anaknya kerana meniru jiran. Seumpama apabila si jiran membeli kereta baru, maka si isteri mula merengek pada suaminya mahukan kereta baru.

"Eh abang, jiran-jiran kita yang muslim semuanya mengkhatankan anak-anak mereka. Apa nanti orang kata jika anak-anak kita tidak berkhatan?"

4) Pahala

Sebahagian golongan mensyorkan berkhatan kerana menyifatkannya sebagai amalan yang diberi ganjaran pahala oleh Allah.

"Hang tak nak pahala ke?"

5) Tunjuk berani

Dikisahkan golongan dewasa tertentu mendakwa amalan berkhatan adalah sebagai 'aksi tunjuk berani' atau 'pembuktian kejantanan' bagi anak-anak. Jika kita lihat mat rempit, atau dikenali sebagai samseng jalanan, sebahagian mereka memang berani.

6) Sunat

"Hukumnya sunat saja. Namapun 'sunat'. Boleh ditinggalkan."

Tapi dalam mazhab Shafie, hukum berkhatan adalah wajib. Malaysia dan Indonesia dikatakan popular dengan mazhab Shafie.

7) Hawa seks

Amalan berkhatan bagi perempuan dikatakan dapat mengurangkan hawa seksnya.

8) Kesimpulan dan Perbincangan

Mengetahui sebab sesuatu perbuatan dilakukan akan meningkatkan kefahaman kita mengenainya. Antara pengorbanan yang ditempuhi apabila berkhatan adalah melibatkan kos kewangan, mendapat kecederaan dan kesakitan, menyerupai pengorbanan bagi membuat tatu di badan.

"Jika potong rambut boleh, mengapa amalan berkhatan tidak boleh?"

Rambut adalah sifatnya untuk dipotong. Ini berbeza dengan anggota badan yang lain seperti telinga, hidung dan sebagainya yang satu sudut sifatnya berbeza dengan sifat rambut, kuku, mahupun bulu ketiak.

"Jika cabut gigi boleh, mengapa amalan berkhatan tidak boleh?"

Lazimnya gigi dicabut dengan bersebab, terutamanya kerana bagi menghilanglam sakit gusi dan bau mulut. Jika bukan kerana sebab-sebab itu, biasanya manusia lebih suka tidak mencabutnya kerana bagi menggunakannya untuk tujuan mengunyah makanan. Bayangkan jika tiada gigi, maka perlu memakai gigi palsu untuk mengunyah makanan.

Sebahagian perempuan di perkampungan tertentu mengubah bentuk gigi bagi memikat lelaki. Dikatakan lelaki di tempat itu sukakan perempuan yang bergigi tajam, maka proses pemotongan gigi menjadi bentuk tajam dilakukan.

"Mengapa saya tidak perlu berkhatan?"

Antara sebab untuk tidak berkhatan adalah dapat mengelakkan diri dari kecederaan, kesakitan dan megelak dari kos perbelanjaan. Malah, selaput kulit itu diciptakan Allah dengan fungsinya tersendiri dan mempunyai manfaat tertentu. Tambahan pula, perintah berkhatan tidak tertulis dalam al-Quran.

Jika kamu mentaati kebanyakan di Bumi, mereka menyesatkan kamu dari laluan Allah. Sesungguhnya mereka mengandai. Dan sesungguhnya Mereka hanya meneka (6:116).

Wallahualam.

Thursday 17 November 2011

Hari Pengadilan, Neraka dan Bumi

Tajuk: Hari Pengadilan, Neraka dan Bumi
Penulis: Layth al-Shaiban

Satu subjek yang paling timbul yang dihadapi dalam pengajian al-Quran adalah Hari Pengadilan, Bumi dan Neraka, kesemuanya menyentuh takdir manusia yang pasti, iaitu menemui Pencipta kita bagi amalan yang telah kita lakukan dan laluan yang telah kita ambil.


Mereka bertanya kepada kamu tentang Saat, bilakah akan tiba? Katakanlah sesungguhnya ilmunya pada pentadbirku, tiada yang dapat merungkai bagi waktunya hanya Dia, ianya berat pada Langit dan Bumi, ia tidak datang kepada kamu kecuali dengan tiba-tiba. Mereka bertanya kepada kamu seolah-olah kamu bertanggungjawab baginya. Katakanlah sesungguhnya apa ilmunya pada Allah dan sesungguhnya kebanyakan manusia tidak mengetahui (7:187).


Artikel ini akan mengemukakan ayat bagi menghadapi dengan pelbagai topik ini, melukis sebuah gambar sekasar ia boleh-jadi, bagi apa yang menanti di hadapan kita semua.


Peristiwa Hari Pengadilan.


Di akhir waktu kita di Bumi, sebagai spesis, adalah berkait dengan Hari yang satu, apabila Allah akan memanggil kita semua untuk dinilai. Banyak peristiwa yang diterangkan dalam al-Quran yang akan wujud pada Hari itu, satu Hari yang begitu ganas, yang kita pohon kepada Allah untuk kasihani kita dan anak-beranak kita hidup ketika peristiwanya:


Gempa-bumi akan menggegar planet, dan lava akan terpancut dari perut Bumi.


Apabila bergegar Bumi dengan gegarnya, dan Bumi mengeluarkan isinya, dan manusia akan berkata; "Apakah yang terjadi dengannya?" Pada Hari itu ia akan mengkhabarkan beritanya, bahawa pentadbir kamu mewahyukan baginya (99:1-5)


Keganasan bagi Hari itu akan menyebabkan wanita gugur, ibu meninggalkan bayi susuan mereka, dan kanak-kanak mempunyai rambut yang beruban.


Wahai manusia, bertaqwalah kepada pentadbir kamu, sesungguhnya gegaran Saat sesuatu yang hebat. Hari kamu lihat, setiap ibu susuan akan meninggalkan bayi susuannya, dan wanita mengandung akan gugur-kandungan, dan kamu akan lihat manusia mabuk sedangkan mereka tidak mabuk, sesungguhnya azab Allah sangat-dasyat (22:1-2).


Maka bagaimana kamu bertaqwa sedangkan kamu kufur hari menjadinya kanak-kanak rambut-beruban? (73:17).


Matahari akan mengembang atau menindih.


Apabila Matahari adalah tertindih (81:1).


Bulan akan merempuh ke dalam Matahari.


Dia bertanya; "Bilakah hari Kiamat?" Maka apabila penglihatan kabur, dan Bulan gerhana, dan Matahari dan Bulan berkumpul (75:6-9).


Langit akan dicarikkan.
Maka pada Hari itu peristiwa yang tidak-dapat-dielak akan tiba, dan langit akan dicarikkan, dan pada hari itu ia akan menjadi rapuh (69:15-16).


Laut akan mendidih.


Dan apabila laut dijadikan mendidih (81:6).


Gunung-ganang akan dimusnahkan secara menyeluruh


Dan mereka bertanyakan kamu tentang gunung-ganang, maka katakanlah; "Pentadbir aku akan memusnahkan mereka dengan musnahnya, kemudian Dia akan tinggalkannya sebagai dataran yang halus" (20:105-106).


Semua pekan, bandar, kampung manusa akan dimusnahkan, Bumi tidak lagi menjadi Bumi yang kita tahu.


Dan penempatan-manusia sebelum Hari Kebangkitan Kami musnahkannya, atau memukulnya dengan pukulan yang hebat. Ini telah tertulis dalam rekod (17:58).


Sesungguhnya Kami buatkan apa di Bumi satu dekorasi bagi mereka, agar Kami menguji mereka adakah mereka terbaik dalam kerja, dan sesungguhnya Kami pastinya buatkan apa atasnya debuan pasir-kering (18:7-8).


Hari Bumi digantikan dengan bumi yang lain, dan langit, dan mereka akan muncul bagi Allah yang Satu yang Teragong (14:48).


Hon akan ditiup dua kali.


Dan horn akan ditiupkan, maka pengsan siapa di Langit dan siapa di Bumi hanya siapa yang disesuatukan Allah, kemudian ia akan ditiup buat-kali-terakhir, maka apabila mereka dibangkitkan, mereka melihat-lihat (39:68).


Yang mati akan dibangkitkan.


Dan hon akan ditiupkan, maka apabila mereka dari Kubur kepada pentadbir mereka berpusu-pusu. Mereka berkata; "Kecelakaan bagi kami, Siapa yang telah bangkitkan kami dari tempat-rehat kami? Ini adalah apa yang dijanjikan Rahman dan jujurnya Rasul-rasul (36:51-52).


Tubuh yang dibangkitkan tidak boleh lari dari kesakitan atau merasai kelegaan bagi kematian.


Sesungguhnya  yang kufur dengan ayat Kami, Kami akan masukkan mereka ke Neraka. Setiap kali kulit mereka terbakar, Kami gantikannya dengan kulit lain yang supaya mereka boleh rasakan penyeksaan. Allah yang Mulia, Bijaksana (4:56).


Dia cuba untuk meminumnya, dan ia tidak boleh ditelan, dan datang kepadanya kematian dari setiap tempat, dan tidak dia mati, dan dari belakangnya adalah azab yang kuat (14:17).


Allah dan MalaikatNya akan turun ke Bumi.


Dan langit akan dicarikkan, dan pada Hari itu ia akan menjadi rapuh, dan malaikat atas bentengnya, dan Arasy pentadbir kamu akan dibawa atas mereka, pada Hari itu, dengan lapan (69:16-17).


Malangnya, apabila Bumi dikecai berkecai-kecaian, dan pentadbir kamu datang dengan malaikat baris demi baris (89:21-22).


Semua orang akan dipanggil untuk dihisab.


Dan Bumi akan bersinar dengan cahaya pentabirnya, dan Kitab akan ditempatkan, dan dibawakan dengan nabi dan saksi, dan ia akan kemudiannya dibicarakan antara mereka dengan kebenaran, dan mereka tidak akan dizalimi (39:69).


Yang zalim akan digari.


Apabila gari di leher mereka dan rantaian mereka akan diheret, kepada air mendidih kemudian dalam Neraka meraka akan dibakar (40:71-72).

Satu halangan adalah diletakkan antara yang zalim dan yang soleh.



Dan antara mereka adalah halangan, dan atas platform yang dijunjung adalah manusia yang mengenali orang lain dengan ciri-ciri mereka. Dan mereka memanggil sahabat Syurga; "Salam atas kamu!" Mereka tidak memasukinya, tetapi mereka mengharap. Dan apabila mata mereka dipalingkan ke sahabat Neraka, mereka berkata; "Pentadbir kami, jangan letakkan kami dengan orang yang zalim" (7:46-47).


Yang soleh dibawa ke Syurga yang jarak saiz langit dan Bumi kita, di mana mereka mendapat kepuasan yang tiada-penghujung.
Kemudian Kami akan menyelamatkan yang bertaqwa, dan Kami akan tinggalkan yang zalim dalamnya padanya melutut (19:72).


Kamu akan berlumba ke arah keampunan dari pentadbir kamu, dan Syurga yang lebarnya adalah selebar Langit dan Bumi, disediakan bagi mereka yang beriman dengan Allah dan RasulNya. Itu adalah kebaikan Allah yang Dia berikannya kepada siapa yang Dia sesuatukan. Allah yang Baik Hebat (57:21).


Dan sahabat kanan, apa itu sahabat kanan? Di taman yang tumbuh-subur. Dan pokok-buahan yang masak, dan teduhan yang dilebar, dan air mengalir, dan buahan banyaknya, tidak berakhir dan tidak terbatal (56:27-33).


Mereka bersandar dalamnya atas sofa yang ditinggikan, mereka tidak mendapati padanya kepanasan yang berlebihan dan tidak sejuk yang menyakitkan, dan teduhan atas mereka dekat, dan buahan tergantung rendah boleh-dicapai, dan mereka disediakan dengan mangkuk perak dan gelas kristal. Kristal yang dihias dengan perak, diukur dengan padannya, dan mereka diberikan minuman dalamnya dari piala yang berbau-halia, mata-air padanya diberi-nama 'Salsabeel', dan dikelilingi atas mereka kanak-kanak yang abadi, apabila kamu lihat mereka kamu akan berfikir bahawa mereka adalah mutiara yang terpecah, dan apabila kamu lihat, kemudian kamu akan melihat nikmat dan kerajaan yang hebat. Atas mereka pakaian dari sutera hijau yang halus, dan rantai dan gelang dari perak, dan pentadbir mereka akan berikan mereka air yang bersih (76:13-21).


Yang zalim akan berada di Neraka.
Kemudian Kami akan menyelamatkan yang bertaqwa, dan Kami akan tinggalkan yang zalim dalamnya padanya melutut (19:72).


Dan dibawakan pada Hari itu Neraka , dan pada Hari itu manusia akan ingat (89/23).


Kemudian sesungguhnya kamu, wahai pembelot yang engkar, akan makan dari pokok dari Masam, kemudian mengisi darinya perut kamu, maka minuman atasnya air-mendidih, maka kamu akan minum, dahaganya unta (56:51-55).


Dan sahabat kiri, apa itu sahabat kiri? pada angin panas-menghangat dan air mendidih, dan awan dari pendidihan, tidak menyejukkan  dan tidak mulia (56:41-44).


Neraka dijaga oleh malaikat yang tegas yang tidak membenarkan mana-mana cabut-lari.
Wahai orang yang beriman, lindungi diri kamu dan keluarga kamu dari Neraka yang isinya adalah manusia dan batu, atasnya malaikat yang tegas dan kuat yang tidak mengengkari Allah dalam apa Dia perintahkan mereka, dan mereka melakukan apa yang mereka diperintahkan (66:6).


Kesimpulan.


Dalam peristiwa Hari Pengadilan, apa yang paling menakutkan adalah Neraka bukan tempat yang jauh yang mana penjenayah akan dikumpul, tetapi hakikatnya Bumi kita berubah kepada benda yang menakutkan, satu tempat dimana pezalim akan ditinggalkan, selama mana langit dan Bumi berdiri, manakala yang soleh akan diambil-pergi.


Ia adalah hakikat baru yang ini memancarkan cahaya yang terdapat pada banyak ayat al-Quran yang berkenaan subjek ini, terutamanya yang mana 'semua manusia akan masuk Neraka'.


Dan sesungguhnya dari kamu hanya akan mengalaminya, sesungguhnya atas pentadbir kamu, satu kepastian yang akan tiba. Kemudian Kami akan menyelamatkan yang bertaqwa, dan Kami akan tinggalkan yang zalim dalamnya padanya melutut (19:71-72).


Menurut al-Quran, planet hijau kita yang subur, akan berubah menjadi tanah yang mandul, dimana Matahari telah dikembangkan, Langit telah dicarikkan, gunung-ganang telah dihancurkan, lava bercucuran keluar dari perut Bumi, Laut menjadi terlalu panas bagi hidupan, tiada tempat yang boleh berlindung, tiada juga mana-mana teduhan yang banyak, ia adalah tempat yang kucar-kacir, terbiar yang mana hanya ada kesengsaraan, kesusahan dan kesakitan.


Realiti ini juga yang menukar cara kita mesti melihat pada Syurga dan Neraka sebagaimana hubungan kita dengan Allah. Pentadbir kita adalah bukan membalas dendam terhadap ciptaanNya dengan melemparkan kita ke dalam lubang Neraka jika kita tidak mentaatiNya. Bahkan, Dia memberikan kita jalur-kehidupan yang mana kita boleh menyelamatkan diri kita dan orang yang kita sayang dari kebolehpastian bahawa planet kita adalah nazak, dan kita akan hidup selama-lamanya dalam satu kehidupan yang ganas. Ia adalah rahmat ini yang Allah tawarkan kepada kita yang kita mesti melayakkan diri.


Allah tidak akan menyelamatkan yang sombong, zalim, pentingkan diri-sndiri, tidak bersyukur yang menyembah yang lain selain dariNya. Bahkan, Dia akan menyelamatkan orang yang beriman denganNya, yang baik, rendah-hati, murah-hati dan bersyukur, dan hanya Dia yang Satu, pentadbir dan Ketua yang sebenar.


Semoga Allah melindungi kita dan anak-beranak kita dari kedasyatan Hari yang pasti.

Wednesday 16 November 2011

Bagaimana untuk Membaca dan Belajar al-Quran?

Tajuk: Bagaimana untuk Membaca dan Belajar al-Quran?
Penulis: Quran434.com

Adakah saya menyokong atau melawan hasil tertentu?


Jika saya deriakan diri saya, saya cuba memahami mengapa untuk membebaskan diri dari bias atau kongkongan, agar saya boleh membiarkan mesej memberitahu saya dengan benar apa ia sedang katakan, berbanding saya yang memberitahunya.


Cara yang sempurna hanyalah sukar bagi mereka yang ambil dan pilih. Suka, atau tidak suka, kesemuanya akan menjadi jelas. Membuat satu perbezaan yang nyaris dan langit dan bumi adalah boleh-disedari; jika anda mahu kebenaran yang jelas, maka jangan sesekali sokong atau tentang. Pergelutan antara 'sokong' dan 'tentang' adalah penyakit minda yang paling teruk. ~ Zen secara lazimnya ditujukan kepada Bruce Lee.


Pengajaran Pemikiran Kritikal


Adakah pemahaman saya logikal? Jika Allah adalah penulis al-Quran, maka ia akan mengandungi logik dan ketepatan yang maksimum. Penekanan yang kukuh pada aspek ini akan meningkatkan peluang mendapatkan pemahaman yang tepat secara signifikan.


Logik, Retorik dan Rasional yang Sah
Maklumat Kesalahan Logikal


Adakah kefahaman saya berkonflik dengan bahagian mesejnya yang lain?


Jika begitu, ia harus ditolak. Ini termasuklah spesifik dan prinsip dan hadnya yang am. Rujukan-silang menjadi satu kemestian.


Sumber Rujukan-silang Perkataan dan Kata-akar
Indeks Topikal bagi al-Quran


Adakah pemahaman saya mengikut acuan tatabahasa?


Kerapkali juga, perbezaan kecil dalam tatabahasa boleh menjadi perbezaan yang signifikan terhadap tafsir.


Corpus.Quran.com
Bahasa Arab Melalui al-Quran
Bahasa Arab: Satu Tatabahasa Penting


Adakah pemahaman saya praktikal?


Ia haruslah dipertimbangkan jika pemahaman yang terhasil adalah sebenarnya boleh untuk diimplementasikan secara praktikal di dunia yang sebenar.


Adakah wujud pandangan yang berbeza pada isu ini?


Nasihat bagi pelbagai sumber atau buku dan diskusi dengan orang lain adalah aspek yang penting dalam pemahaman. Kerapkali juga, orang lain akan memberikan isu yang anda mungkin tidak pernah terfikir sebelum ini. Bersikap terbuka dan membuat pertimbangan terhadap mereka.


Masa.


Jika ilmu saya adalah agar saya tidak boleh menyimpulkan apa-apa maka saya tidaklah harus, oleh kerana tiada kesan buruk dalam mengambil masa individu. Mendapatkan ilmu adalah proses pembelajaran yang berterusan, oleh itu kesabaran dan penerima secara berperingkat adalah kunci. Apabila tidak pasti, berpaling kepada Allah dan teruskan melakukan kebaikan dan menjadi baik. Jangan gopoh mengejar pemahaman, kerana boleh jadi anda tidak bersedia (5/101, 20/114). Apabila minda anda dalam keadaan bertaqwa kepada Allah, anda akan menjadi lebih cenderung kepada mesejNya, oleh itu pemahamannya akan menjadi jauh lebih senang.


Apa yang al-Quran kata?


Berikut adalah senarai ringkasan yang diambil dari al-Quran tentang bagaimana untuk memproses maklumat, baca, belajar  dan memahaminya;


16/98 - mencari bantuan spritual Allah, terhindar dari Setan sepeti ketidakstabilan emosi, kemahuan peribadi, delusi-kendiri, takbur, prejudis dan sisihan.


3/7 - tanam diri dalam prinsip yang kukuh, kekalkan keikhlasan.


6/56, 13/37, 30/29, 42/14-15 - peka dengan ikutan hawa-nafsu yang bertentangan dengan wahyu Allah.


3/195, 4/135, 5/8, 8/61, 28/54, 42/40 - kekal dengan kebenaran pada prinsip keadilannya, kesamarataan, belas-kasihan, memilih untuk tindakbalas yang baik atau lebih baik dan sebagainya.


6/114, 12/111, 17/89, 16/89, 18/54, 39/27 - cuba untuk menggunakan dan menghargai sistem konsepnya yang lengkap.


4/82 - apa-apa dari Allah tidak akan ada percanggahan atau tidak-konsisten atau varians. Ini juga digunakan terhadap pemahaman kita. Jika kita formulakan tafsir yang tepat bagi al-Quran, kita akan menemui setiap yang jatuh ke tempat. Ini adalah satu dari kriteria yang penting.


5/101, 20/114, 25/32, 73/20, 75/17 - jangan gopoh dalam pembelajaran kita, baca apa yang mudah baginya, bina ilmu dan penerimaan secara berperingkat untuk menguatkan jantung individu dan meminta kepada Allah untuk meningkatkan ilmu kita.


73/4-5 - untuk menerima pertimbangan atau perkataan yang mendalam, kita perlu mengatur persamaan dalam al-Quran, contohnya konsep atau topik rujukan-silang.


21/10, 30/30, 41/53, 51/20-21  - maklumat dan pengajarannya haruslah memeta terhadap realiti kita, dalam kejiwaan, pengalaman kita dan kepada horizon yang paling jauh. Setiap tanda, dalaman dan luaran boleh menuding kepada kebenarannya dan beraksi sebagai satu mekanisma pengesahan.


29/20, 3/137, 3/190-191, 45/3-4 - ilmu arkeologi atau biologi atau fizik atau sejarah atau sains atau falsafah dan sebagainya kesemuanya akan membantu untuk memahaminya dengan lebih baik.


6/75-79, 21/57-67, 36/78-79, 21/22, 23/91, 2/258, 12/26-27, 22/5-6, 2/260 - mempromosikan pemikiran logikal.


8/22 - kesinambungan yang kuat terhadap penggunaan akal.


49/6, 45/24, 6/116, 53/28, 2/111, 21/24 - menolak khabar-angin atau tekaan dan mempromosikan pengenalpastian bukti.


34/46, 6/50, 2/219, 3/191, 10/24, 16/44, 30/21 - menunjukkan kepentingan refleksi, utnuk dipertimbang atau difikirkan.


47/24, 23/68 - "tadabbur" bermaksud untuk merenung sesuatu dengan memberi pertimbangan yang berhati-hati terhadap sebab-musababnya.


41/44 - bahasa adalah bukan penghalang, kepercayaan atau penerimaannya akan membantu pemahanan.


25/33, 17/41 - ia mengandungi maklumbalas atau penerangan yang terbaik.


39/18, 42/38 - dengar dan pertimbangkan pandangan orang lain dan ikut apa yang terbaik.


6/116, 12/106 - pendapat majoriti tidak bermakna apa-apa.


2/2, 3/138, 10/37 - satu panduan kepada yang bertaqwa atau perancang-masa-depan, tiada keraguan padanya, oleh itu pemahaman yang membawa kepada keraguan tentangnya hendaklah ditinjau kembali secara hati-hati.


17/45-46 - tidak beriman pada hari-Akhirat boleh menjadi penghalang kepada pemahamannya.


12/3, 18/54, 17/89, 7/176, 12/111 - lihat kepada contoh dalamannya, kisah dalamnya memberi kita pengajaran, ia menjelaskan semua perkara.


2/170, 7/28, 6/112, 7/70, 26/74, 43/23 - dinasihatkan jangan secara membabi-buta mengikut ajaran nenek-moyang kita.


17/36, 39/9 - mencari ilmu, mengesahkan, menggunakan deria anda yang dianugerahkan-oleh Allah.


25/1, 2/185, 6/114-115 - ia adalah kriteria untuk membuat-keputusan atau menghakimi.


7/204 - memberi sepenuh perhatian, fokus.


19/76 - ia meningkatkan panduan kepada yang dipandu, contohnya mereka yang secara berterusan ke hadapan, mencarinya dan mengikutinya.


22/46, 7/179 - buka jantung dan minda anda.


13/17 - sebarang tafsiran mesti sentiasa difahami dalam cara yang difokuskan kepada manfaat manusia dan 
pembangunan kita.


15/1, 17/82, 36/2, 2/97, 45/20, 10/57, 56/77, 85/21 - mana-mana pemahaman haruslah refleks daripada ciri-cirinya seperti kebijaksanaan, belas-kasihan, penyembuhan, kemuliaan, khabar-gembira, rahmat, jelas dan sebagainya.


17/9 - memandu kepada apa yang lurus atau betul atau terbukti-benar.


20/2 - ia tidak dihantar untuk membuatkan kita derita secara tidak-perlu, oleh itu sebarang tafsir harus memikul ini dalam minda.


22/54, 34/37 - mereka yang paling rapat adalah mereka yang beriman dan melakukan kerja kebaikan, mengimplikasikan ketaqwaan atau kesolehan dan pemahaman boleh saling-bekerjasama.


56/79 - kebersihan minda atau jantung akan menggenggamnya. Bekerja atas aspek ini bagi diri individu dikala anda mencari panduan.


3/79, 75/18 - aplikasikan apa yang anda belajar atau tahu.


39/27-29 - varians adalah ditolak, tiada penipuan, satu sumber yang konsisten adalah rujukannya.


4/87, 31/6 39/23, 77/50 - teguh dengan sumber yang kukuh atau terbukti, bukan pada khabar-angin atau penceritaan yang tidak berasas. Hanya al-Quran adalah penceritaan yang terbaik, paling-benar dan obligatori.


Semoga pengajian anda berbuah-lebat.