Sunday 30 January 2011

Tidur

Surah an-Naba' ayat 78;

Dan Kami jadikan tidur kamu untuk rehat.

Waktu tidur memerlukan rasa selamat. Bolehjadi kita tidak mahu tidur dikala pintu rumah tidak dikunci gara-gara kejadian pecah rumah yang semakin menjadi-jadi.

Ini berbeza jika kita tinggal di kawasan yang sejahtera dan aman dimana tiada kejadian pecah rumah, maka jika dibiarkan kenderaan beserta kunci kenderaan di luar rumah juga berasa tidak bimbang. Satu hipotesis boleh dibuat dalam kes ini;

Perasaan tidak selamat dan tidak aman membawa kepada perasaan bimbang.

Seseorang yang banyak melakukan maksiat, dan apabila dia mengingati Allah, bolehjadi berasa bimbang akan dosa-dosanya. Perasaan Ini lahir daripada perasaan tidak selamat akan balasan Allah di hari pengadilan, iaitu Hari Akhirat.

Ini antara kesan bagaimana keimanan terhadap Hari Akhirat adalah syarat wajib sebagai muslim. Surah al-Baqarah ayat 62;

Orang-orang yang beriman, Yahudi, Nasrani dan Sabian, sesiapa yang beriman akan Allah dan Hari Akhirat dan melakukan apa yang baik, akan menerima anugerah dari Tuhan mereka. Tiada ketakutan ke atas mereka dan mereka tidak akan dukacita.

Waktu bilakah sesuai untuk tidur? Petikan Surah ar-Rum ayat 23;

Dan dari tandaNya adalah tidur kamu pada malam dan siang...

Ayat ini menerangkan bahawa malam atau siang, kedua-duanya halal untuk tidur.

Ketika tidur, kita bermimpi. Namun, mimpi tidak semestinya menggambarkan realiti. Nabi Ibrahim pernah melakukan kesilapan dalam kes ini apabila cuba membunuh anaknya setelah bermimpi. Baginda sangkakan mimpi itu memberi mesej dari Allah agar membunuh anaknya. Peristiwa ini memberi pengajaran bagaimana kesilapan mengenalpasti mesej mana dari Allah boleh membawa padah.

Nabi Ibrahim setelah bermimpi itu, kemudiannya bermusyawarah dengan anaknya. Anaknya bersetuju agar dirinya dibunuh. Peristiwa ini memberi pengajaran tentang fleksibeliti dalam 'berhijrah' ke arah kebenaran. Sebagai contoh, jika berzina itu halal, maka halallah. Jika berzina itu haram, maka haramlah. Berserah diri kepada Allah.

Mimpi bersifat data dan falsafah. Sebagai contoh, jika seseorang itu memberitahu kekasihnya umpama bulan purnama, maka maksudnya bolehjadi;

1) Kekasihnya cantik
2) kekasihnya bulat
3) Kekasihnya cantik atau bulat
4) kekasihnya cantik dan bulat

Keadaan ketika kita tidur juga menggambarkan keadaan peringkat awal apabila kita mati, iaitu tidak sedarkan diri.

Maka mengagong-agongkan Nabi Muhammad, Ali, mahupun 'imam-imam muktabar' setaraf atau lebih tinggi dari Allah adalah tidak relevan, kerana mereka semua pernah tidur, dan Allah tidak tidur.

Sekian dulu coretan.

Wallahualam.

Tuesday 25 January 2011

Pantun Bhg. II

Ariji makan aiskrim,
Fatim minum kopi;
Ariji rindu Fatim,
Fatim rindu Ariji?

Bila menggubah pantun, ada baiknya jika direkodkan. Pantun-pantun yang saya gubah 'masa muda-muda' dulu hilang entah ke mana.

Begitu juga bila menggubah lagu.

Sekian dulu coretan.

Wallahualam.

Sunday 23 January 2011

Bacalah Dengan Nama Tuhanmu

Surah al-Alaq ayat 1;

Bacalah dengan nama Tuhanmu yang mencipta.

Ayat ini dipercayai ayat al-Quran pertama yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad. Namun ajaran Sunni dan Syiah gagal menyerlahkan kebenaran ayat ini.

Semuanya kerana gara-gara sifat penyembahan terhadap makhluk.

Wabak penyembahan makhluk dalam ajaran agama bukan perkara baru. Sejarah mengajar kita bagaimana antara ajaran Kristian menyeru kepada penyembahan Nabi Isa, dan ajaran ini berlarutan sehingga ke hari ini.

Begitu juga dengan ajaran agama lain seperti Hindu, menyeru kepada penyembahan patung-patung. Al-Quran pula ada menerangkan bagaimana manusia pernah menyembah makhluk seperti Matahari dan Bulan.

Jika kita lihat modal yang digunakan dalam ajaran Syiah, ia menggunakan kalimah 'Ali'. Ali digambarkan sebagai seorang superpower. Nabi Muhammad kononnya mahukan Ali sebagai khalifah pertama, dan sesiapa yang tidak bersetuju dengan permintaan baginda yang ini, dikatakan mengengkari perintah Rasul. Maka tidak hairan jika ada ajaran Syiah yang mengkafirkan Abu Bakar mahupun Omar al-Khattab.

Dari ajaran Sunni pula, kalimah 'Muhammad' pula digunakan. Memakai jubah, berserban, menyimpan janggut dan menaiki unta dikatakan sunat. Hakikatnya, musuh Nabi Muhammad pada zaman baginda, mereka memakai jubah, berserban, menyimpan janggut dan menaiki unta jua.

Mereka melakukan semua itu kerana itu adalah tradisi ketika itu. Jika Nabi Muhammad seorang Melayu, boleh jadi baginda memakai baju Melayu pula. Dan jika kereta telah wujud ketika itu, boleh jadi baginda memandu kereta jua.

Bayangkan seorang penganut Kristian yang menyembah Nabi Isa. Kemudian dia terdengar kemerduan bacaan ayat al-Quran lalu masuk Islam. Kemudian dia menyembah Nabi Muhammad pula? Maka apa beza ketika dia menganut Kristian sebelum itu?

Maka realitinya, wujudnya umat Islam yang menyembah Nabi Muhammad. Ajaran dan teori hasil dari wabak ini kemudian diperturunkan kepada generasi berikutnya sehingga ke hari ini.

"Al-Quran tidak akan difahami tanpa riwayat hadis. Bagaimana untuk Solat, Haji, Zakat dan sebagainya tanpa penerangan dari Nabi Muhammad?"

Kemudian mereka menggantikan al-Quran dengan kitab lain. Mereka terlepas pandang Surah al-Alaq ayat 1; 'Bacalah dengan nama Tuhanmu yang mencipta.'

Ya, baca al-Quran dengan nama Tuhanmu. Bukan dengan nama Nabimu, mahupun Sayyidmu.

Sekian dahulu coretan.

Wallahualam.

Sunday 16 January 2011

Aku Bukan Siapa Bhg. III

Saya menggubah lagu ini dalam pertengahan tahun lepas. Kredit kepada Warner Music Group atas susunan genre.

"Berikan saya masa."

Ini jawapan yang diberikan Fatim dua hari lepas, selepas saya mengajaknya couple. Ini mengingatkan saya kepada lagu 'Don't Say You Love Me' nyanyian M2M.

"If you really love me, then give me some time."

Ini ayat lirik dalam lagu tersebut. Namun tajuk lagunya memberikan jawapan yang nyata.

Berbalik kepada isu pertama di atas. Dalam video ini, pada durasi dari 21 hingga ke 22 saat, berlaku error. Namun, untuk melakukan voice recording sekali lagi bagi lagu ini, bukan pilihan saya untuk jangka masa pendek. Lagu ini saya tujukan kepada Fatim.

Saya mempunyai dua pilihan apabila menggubah lagu, samada berterus terang kepada siapa lagu itu ditujukan, atau sekadar berahsia.



Sekian dulu coretan.

Wallahualam.

Thursday 13 January 2011

Halal Toyyib dan Persaingan

Sebahagian pengeluar cuba melakukan yang terbaik bagi memenuhi keperluan dan kehendak pengguna. Namun, ia belum menjamin hasil jualan yang diingini.

Mari kita perhatikan Surah al-Baqarah ayat 168;

Wahai manusia, makanlah dari apa di Bumi yang halal dan toyyib, dan janganlah ikut langkah Setan, sesungguhnya dia bagi kamu musuh yang jelas.

Ayat ini antaranya menerangkan dua kriteria iaitu;

1) Halal
2) Toyyib

Andaikan anda pergi ke kedai untuk membeli beras. Kedai itu menawarkan pelbagai jenis beras, dan anda perlu membuat pilihan. Dari lima jenis beras yang ditawarkan, satu jenis dicampur dengan unsur daging babi. Pendek cerita, hanya empat yang memenuhi kriteria pertama. Dari empat beras itu pula patut melalui tahap kedua pula, iaitu kriteria toyyib.

Gelagat seumpama ini bukan saja berlaku kepada makanan, malah juga produk lain seperti kenderaan dan dari perspektif yang berbeza jua. Jika anda bercadang untuk membeli kenderaan yang boleh membawa lima orang, maka pilihan kenderaan jenis motosikal akan ditolak awal-awal.

Surah al-Baqarah ayat 168 juga menerangkan situasi yang sebaliknya melalui ayat '...dan janganlah ikut langkah Setan, sesungguhnya dia bagi kamu musuh yang jelas.'

Andaikan seorang lelaki ingin menempah pelacur. Kriteria pelacur yang dikehendaki oleh lelaki itu adalah seperti berikut;

1) Berkulit putih
2) Ramping

Pelacur yang berkulit putih belum tentu menjadi pilihan lelaki itu. Maka 'bapa ayam' juga mengalami situasi seumpama begini.

Maka Surah al-Baqarah ayat 168 adalah kritikal bagi sesebuah firma bagi menghadapi saingan dengan para pesaing. Hakikatnya, kesemua ayat al-Quran adalah kritikal bagi orang-orang yang beriman.

Sekian dulu coretan.

Wallahualam.

Friday 7 January 2011

Kubur Nabi Muhammad

Di Masjid Nabawi dikatakan terletaknya kubur Nabi Muhammad. Namun, mereka yang ingin melihat kubur ini akhirnya menemui kegagalan. Lihat saja dua orang dalam gambar ini.

Gambar kubur Nabi Muhammad yang digembar-gemburkan selama ini pula menyerupai kubur Uthman Gazi dan Maulna Rumi.














Sila rujuk; http://www.muftisays.com/blog/abu+mohammed/410_21-09-2010/fake-tomb-of-the-rasul-of-allah.html

Sekian dulu coretan.

Wallahualam.

Pakistan


Gejala pelampau Sunni kian membara di Pakistan. Seorang ahli politik Pakistan telah dibunuh oleh bodyguardnya kerana beliau telah mengemukakan pandangan menentang hukuman mati bagi kesalahan menghina Nabi Muhammad terhadap seorang penganut Kristian.

Pembunuhan itu kemudiannya diberikan pujian oleh ulama-ulama Sunni di negara itu.

Ketika awal penubuhan negara Pakistan pada tahun 1947, ia sebuah negara yang 'sederhana' yang mengamalkan toleransi fahaman. Kemudian sekitar 1980, Mohamad Zia ul-Haq muncul dengan membawa fahaman konservatif. Beliau kemudiannya mendapat bantuan berbilion dolar dari US bagi menentang Soviet di sempadan Afghanistan. Beliau juga mendapat bantuan berbilion dari Arab Saudi bagi mengembangkan ajaran Sunni di Pakistan.

Sekian dulu coretan.

Wallahualam.

Wednesday 5 January 2011

Anak Bhg. II

Bukan susah untuk mendapat berita-berita jenayah seperti ragut, kecurian, pembunuhan haram, penzinaan dan sebagainya. Kes-kes ini berulang sentiasa, bagai berulangnya siang dan malam.

Membesarkan anak melibatkan kos yang begitu besar, manusia yang dewasa dijangka memahami tentang perkara ini. Pengorbanan masa, wang, peluang, dan sebagainya.

Kita boleh lihat pada hari ini, pelbagai watak manusia yang wujud. Watak mana yang kita mahu anak kita jadi? Najib? Siti Nurhaliza? al-Qaradawi? Ini dikenali sebagai harapan ibubapa.

Harapan ini boleh jadi ditanam oleh pasangan ketika bercinta sebelum nikah, atau ketika melangkah ke alam pernikahan, atau jua ketika anak masih dalam kandungan dan sebagainya. Apabila anak membesar dewasa, anak bukan lagi 'rebung buluh'.

Maka berbaloikah jika semua pengorbanan itu menghasilkan seorang pencuri tegar?

Satu perkara yang berbaloi adalah mengajar anak al-Quran, samada dari segi tajwid mahupun bahasa. Jika ajaran menjadikan anak saya seperti anggota Jemaah Islamiah di Indonesia, ia tidak berbaloi. Jika ajaran menjadikan anak saya seperti al-Qaradawi, ia juga tidak berbaloi. Jika ajaran menjadikan anak saya seperti Yusuf Islam, itu lebih baik. Surah ar-Rahman ayat 1 hingga 2;

Ar-Rahman. Dia mengajar al-Quran.

Kalimah 'Islam' adalah sinonim dengan kesejahteraan. Manakala kalimah 'Iman' pula sinonim dengan keamanan. Dalam ajaran Sunni, ada satu konsep yang sering disebut-sebut, iaitu 'kesederhanaan'. Konsep ini antaranya adalah bagi menghalang penganutnya daripada menjadi pelampau agama. Ketika kes lukisan kartun Nabi Muhammad pada tempoh lalu, bagaimana sebahagian penganut Sunni begitu beremosi sehingga membakar bangunan tanpa hak bagi menunjuk perasaan. Mereka sudah menjadi pelampau agama.

Dalam al-Quran, ada disebut tentang kesederhanaan antaranya;

1) Ton bacaan al-Quran dalam Solat
2) Makan dan minum

Untuk menghalang dari menjadi pelampau agama, al-Quran mengajar tentang kesyukuran, kesabaran, kefahaman, menggunakan akal, memaafkan, merendah hati, berprasangka baik dan sebagainya.

Maka pengajian al-Quran adalah begitu kritikal kepada si kecil. Dan pengajian al-Quran seharusnya bersifat berterusan. Bukan sekadar terhenti setelah tamat belajar di sekolah agama, atau setelah mendapat segulung ijazah Pengajian Syariah, atau setelah bergelar Mufti. Mari kita perhatikan riwayat hadis berikut;

Sebaik-baik dari kalian adalah yang belajar al-Quran dan mengajarkannya. (Riwayat Bukhari)

Sekian dahulu coretan.

Wallahualam.